2026-04-08, 18:29
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Sundet öppnas om Israel slutar attackera Libanon.
Men visade inte Iran att Israel inte är inkluderat i vapenvilan när de skickade misiler på Israel timmarna efter vapenvilan infördes?

Ska alltså Iran äga rätten att attackera Israel, Kuwait, UAE och Saudiarabien? För dessa har ju Iran attackerar efter det att vapenvilan startade.

Sedan menar ju Trump att Israel Hizbollah inte är inkluderat.

Kanske tar det någon dag innan alla är på det klara med vad som är inkluderat.
Citera
2026-04-08, 18:29
Medlem
Det verkar som att det inte är mycket av Irans uttalande som stämmer, oväntat.
Var ju rätt uppenbart att deras 10 punkter var rent trams men om dom även ljuger om en påstådd överenskommelse med Oman så finns det knappast någonting mer att bygga på.

Citat:
- BREAKING: Oman has denied that it has accepted Iran's proposal to impose a joint toll with Tehran on ships passing through the Strait of Hormuz.
https://t.me/rnintel/58749

Uppenbarligen var man desperata och slängde ur sig precis allt som dök upp i huvudet för att undvika en omfattande bombningskampanj.
Citera
2026-04-08, 18:40
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det verkar som att det inte är mycket av Irans uttalande som stämmer, oväntat.
Var ju rätt uppenbart att deras 10 punkter var rent trams men om dom även ljuger om en påstådd överenskommelse med Oman så finns det knappast någonting mer att bygga på.

https://t.me/rnintel/58749

Uppenbarligen var man desperata och slängde ur sig precis allt som dök upp i huvudet för att undvika en omfattande bombningskampanj.

Citat:
According to Oman's Transport Minister, the Sultanate has signed agreements guaranteeing that no fees will be imposed on ships crossing the Hormuz Strait. The minister emphasised Oman's commitment to ensuring free and safe navigation at the strategic chokepoint.
https://www.google.com/amp/s/www.ndtv.com/world-news/iran-us-ceasefire-no-tolls-can-be-imposed-for-crossing-hormuz-oman-contradicts-irans-demand-11328149 /amp/1

Att börja kräva tullar av sina grannländer är ju en säker väg för att bli illa omtyckt. Så jag har full förståelse att de inte vill.
Citera
2026-04-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
https://www.google.com/amp/s/www.ndtv.com/world-news/iran-us-ceasefire-no-tolls-can-be-imposed-for-crossing-hormuz-oman-contradicts-irans-demand-11328149 /amp/1

Att börja kräva tullar av sina grannländer är ju en säker väg för att bli illa omtyckt. Så jag har full förståelse att de inte vill.

Ja, jag kan inte tänka mig att Oman är intresserade av några säkerhetsgarantier från mullorna heller. Om det inte var uppenbart tidigare så är det nu, att man ska så lite som möjligt med den iranska terror-regimen och dess proxys att göra.

Det är väl iofs bara att fråga jemeniter eller libaneser i allmänhet.. eller afghaner för den delen.
Citera
2026-04-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Du menar alltså att Irans kärnvapenprogram och alla dess utmärkande anläggningar som tagit fram tillhörande anrikat uran är bara en stor hoax? Ja nu när du lägger fram det sådär så börjar man fundera.

En bra start är att försöka bilda dig lite inom ämnet och försöka iaf få en förståelse för hur processen går till och varför Iran medvetet har valt att stanna processen precis innan det blir weapongrade av uranet. Det kan bland annat ha att göra med att omvärlden reagerar med att bomba tillbaka Iran till stenåldern. Förutom alla ekonomiska sanktioner och övriga nackdelar sådant skulle innebära.

Jag skrev inget om processen att anrika uran, utan jag besvarade ditt påstående om att Iran har en medveten strategi, med att det är Israel som har en medveten strategi. Nämligen att beskylla sina grannländer för att tillverka kärnvapen.

Det är en strategi som har ett förståeligt mål. Att få Iran liksom tidigare anklagade länder, att framstå som ett hot. Så att Israel kan spela offerrollen och få en förevändning för sina militära aggressioner.

Vad menar du är Irans mål med den medvetna strategin att bara nästan utveckla kärnvapen?
Citera
2026-04-08, 18:47
Medlem
SweKingCalles avatar
Undra varför pajasen "ducken" inte dundrar något great skit i media ;-)))
Citera
2026-04-08, 18:57
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehauf
Jag skrev inget om processen att anrika uran, utan jag besvarade ditt påstående om att Iran har en medveten strategi, med att det är Israel som har en medveten strategi. Nämligen att beskylla sina grannländer för att tillverka kärnvapen.

Det är en strategi som har ett förståeligt mål. Att få Iran liksom tidigare anklagade länder, att framstå som ett hot. Så att Israel kan spela offerrollen och få en förevändning för sina militära aggressioner.

Vad menar du är Irans mål med den medvetna strategin att bara nästan utveckla kärnvapen?

Så allt med Irans kärnvapenprogram och det som hör till är bara en hoax som utformats av Israel för att få möjlighet att spela någon offerroll? Har jag uppfattat dig korrekt nu? Du återkommer konstant till Israel och ger uppfattningen att det finns en viss projektion involverat när du framför dina argument.

Om du återgår till mina tidigare inlägg så har jag redan besvarat varför Iran använder sig av en sådan strategi. Om ett land går ut officiellt eller börjar närma sig en färdig bomb. Så får det landet räkna med att omvärlden kommer reagera. Ett sätt att förhindra landet att fullfölja sina nukleära planer är att förklara krig mot landet.
Citera
2026-04-08, 19:04
Medlem
Connykrims avatar
Så trump hittar på att vapenvila skett så att han kan dra sig ur utan att tappa ansikte? Lämnar han israel åt sitt öde nu eller kommer han tillbaka kraftfullare och utplånae civilisationen?
Citera
2026-04-08, 19:09
Medlem
Citat:
Så allt med Irans kärnvapenprogram och det som hör till är bara en hoax som utformats av Israel för att få möjlighet att spela någon offerroll? Har jag uppfattat dig korrekt nu? Du återkommer konstant till Israel och ger uppfattningen att det finns en viss projektion involverat när du framför dina argument.

Om du återgår till mina tidigare inlägg så har jag redan besvarat varför Iran använder sig av en sådan strategi. Om ett land går ut officiellt eller börjar närma sig en färdig bomb. Så får det landet räkna med att omvärlden kommer reagera. Ett sätt att förhindra landet att fullfölja sina nukleära planer är att förklara krig mot landet.

Här har du ett kort klipp som visar hur folkmördaren Netanyahu i 30 år tjatar om att iran kommer ha kärnvapen inom några månader/nåt år.

https://youtu.be/fiPfqVAQVhs

Han är lite som en domedagsprofet som varje år hävdar att jorden går under nästa år.
Citera
2026-04-08, 19:10
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Nog dags för USA att eskalera.
Citera
2026-04-08, 19:11
Medlem
okok1s avatar
SVT:
Citat:
Att Hormuzsundet skulle öppna var ett krav från USA och låg till grund för vapenvilan som slöts natten mot onsdag, svensk tid.

Så ingen vapenvila?
Citera
2026-04-08, 19:12
Medlem
Citat:

Korrekt. Precis som Iraks kärnvapen visade sig vara en hoax. Och Syriens. Och Egyptens. Och Saudiarabiens. Och Libyens. Och anledningen till att jag återkommer till Israel är att det var de som påstod att dessa länder höll på att utveckla kärnvapen.

Citat:

Så Irans strategi går ut på att få omvärlden att reagera och förklara krig mot dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in