2026-04-08, 17:27
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Exakt så.
En vapenvila och att Iran öppnar sundet under de två veckor de ska förhandla om en fred.

USA har sina 15 punkter och Iran sina 10. Och aldrig förenas de. Hur skulle det vatra möjligt?
Citera
Medlem
Citat:
De 10 punkterna har funnits några dagar och inget nytt som kom igår. Men de är fullständigt omöjliga att godkänna. Samma säkert med USA:s förslag till fred.

Nej USA verkar helt tokiga med det som Hegseth framförde idag om att de uppnått alla mål.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ok8lbw/iran-usa-israel?pinnedEntry=1456877

USA (Trump) har varit helt "tokiga" milt sagt. Sedan dag ett, han har ju sagt i princip dagligen att de vunnit kriget. Karln är ett stort jävla skämt, tillika Hegseth.
Senast redigerad av Kenneth-Bergwall 2026-04-08 kl. 17:30.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Han skrev det själv.
"We received a 10 point proposal from Iran, and believe it is a workable basis on which to negotiate. Almost all of the various points of past contention have been agreed to between the United States and Iran"

https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/116365796713313030

Iran var tydliga med grundpremisserna för vapenvilan. Nu när Israel har brutit den så lär den inte gälla längre.
Läs för katten vad det står.
De (USA) har fått en ett förslag med 10 punkter som ska ligga till grund för förhandling.
De har inte gått med på dessa 10 punkter.
De ska förhandla om dem under kommande två veckor.

Kan du inte engelska din stackare.

"We received a 10 point proposal from Iran, and believe it is a workable basis on which to negotiate. Almost all of the various points of past contention have been agreed to between the United States and Iran, but a two week period will allow the Agreement to be finalized and consummated"
Citera
2026-04-08, 17:28
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
De 10 punkterna har funnits några dagar och inget nytt som kom igår. Men de är fullständigt omöjliga att godkänna. Samma säkert med USA:s förslag till fred.

Nej USA verkar helt tokiga med det som Hegseth framförde idag om att de uppnått alla mål.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ok8lbw/iran-usa-israel?pinnedEntry=1456877

Det enda som parterna verkar ha kommit överens om är en vapenvila och att sundet öppnas. Efter detta skett så skall parterna förhandla om ett framtida avtal. Iran insåg att de stod inför sin avgrund och bad om nåd i fem minuter i tolv.

Dagen efter förstod Iran att de kommer bli synade och kommer aldrig gå att bluffa/fördröja med US om kommande förhandlingar och avtal. Istället för att förlora masken totalt inför omvärlden så hitta dom på några ursäkter för att återgå till det enda motmedel de har i dagsläget gentemot US.

De lyckades undvika och förhala sin undergång med någon vecka helt enkelt. Det är svårt att försöka köra samma koncept igen nästa gång bomberna lastas på flygplanen.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
USA har sina 15 punkter och Iran sina 10. Och aldrig förenas de. Hur skulle det vatra möjligt?
Nej jag har sett även dessa och jag tror det är omöjligt att de ska komma överens då de står mycket långt ifrån varandra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
https://www.dn.se/varlden/irans-tio-punkter-for-fred/

USA har accepterat "nästan alla" av punkterna enligt Trump själv.

Lögn. Det står inte i din länkade artikel att Trump har accepterat punkterna. Det står att Iran hävdar att USA gått med på det.
Citera
2026-04-08, 17:29
Medlem
ManySuchCasess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Det var ju en snabb vapenvila. Trump lär ju gå full retard nu och ingen kommer bry sig.
Det går inte att förhandla med Judah
Enda sättet är att atombomba israel.
Får se om Trump kanske gör det nu så världen kan få lite ro
Citera
2026-04-08, 17:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenneth-Bergwall
USA (Trump) har varit helt "tokiga" milt sagt, sedan dag ett då kriget bröt ut, han har ju sagt i princip varje dag att de vunnit kriget. Karln är ett stort jävla skämt, tillika Hegseth.
Jo dårar brukar omge sig med andra tokiga.
Han har dock redan bevisat detta med den dåren han tillsatte för att rensa i administrationen i landet.
Även dårskapen med tariffer vilket vilket redan misslyckats med på 30-talet.
Citera
2026-04-08, 17:31
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Läs för katten vad det står.
De (USA) har fått en ett förslag med 10 punkter som ska ligga till grund för förhandling.
De har inte gått med på dessa 10 punkter.
De ska förhandla om dem under kommande två veckor.

Kan du inte engelska din stackare.

"We received a 10 point proposal from Iran, and believe it is a workable basis on which to negotiate. Almost all of the various points of past contention have been agreed to between the United States and Iran, but a two week period will allow the Agreement to be finalized and consummated"

Parternas punkter är ju oförenliga. Mitt tips är att förhandlingarna bryter samman.
Citera
2026-04-08, 17:34
Medlem
ziracorns avatar
Det är väl bara för tankfartygen att trotsa stängningen i Hormuzsundet och köra på! IRAN har ju för fan ingen flotta kvar!!!!!!!!!

Såg på Al Jazeera igår där en mindre båt med en man med k-pist i fören försökte stoppa fartyg...

Patetiskt.
Citera
2026-04-08, 17:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Parternas punkter är ju oförenliga. Mitt tips är att förhandlingarna bryter samman.
Instämmer.
Jag hade hoppats på ett mer vettigt avtal som Pakistan kunde kommit med som är mer måttligt för båda parterna.

Det jag nu sett påminner om ett löneavtal där företrädare för arbetare vill ha 100 000 kr mer i månaden och arbetsgivaren vill att de ska arbeta 100 timmar/vecka.

Jag hade hoppats att fartygen som sitter fast i sundet kommit vidare så de kunnat skaffa mat och vatten åt besättningarna. Något varaktigt avtal anser jag omöjligt som det nu ser ut.
Citera
2026-04-08, 17:39
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Iran sitter på alla korten, hela packen. Det är Irans villkor som kommer att gälla. USA vet det, därför som man har gått med på nästan allihopa redan enligt Trump. Det är bara att inse att stormaktstiden är över och packa ihop och lämna Mellanöstern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in