2026-04-07, 23:21
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Kan inte någon stoppa Trump eller han kan i princip uppföra sig som en diktator? Konstigt system ändå att ha i en demokrati, visst det kanske är ett smidigt system att ha om en vettig person sitter på makten men annars är det illa.

Ett problem är att senatorer och representanter i Kongressen har blivit så strykrädda för den burduse Trump , så att hela denna institution, som ska balansera presidentmakten, har upphört att fungera som det är tänkt. Kongressen har helt enkelt lämnat walk-over. Som läget är nu så styr Trump USA lite som Ludvig XIV styrde Frankrike på 1600-talet.
Citera
2026-04-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Alltså. Störtandet av Irans vidriga regim har ju legat på agendan i flera decennier. Har ni okunniga spån bara scrollat eller vad har ni gjort de sista åren.

Hög risk. Men det krävdes en man och administration som den nuvarande för att gå för det.

Gulfstaterna vill nog att usa och israel fortsätter sätta hårt tryck på Iran nu när de ändå är så pass nära. Skaffar Iran kärnvapen kommer Saudi och Turkiet skaffa ochså. Sedan Japan, Sydkorea, Tyskland osv.

Nej, finns nog bara en väg att gå nu. I alla fall nöta på och sökta så många toppar i Iran som möjligt.

Det är massor av sprickor i maktstrukturen nu. Kanske det går till att bli en militärdiktatur så småningom. Det kanske vi måste hoppas på.

No shit. Ingen slump direkt att Trump rev kärnvapenavtalet, började anklaga Iran för att ha kärnvapen och sen attackerade två gånger, mitt under två separata förhandlingar om irans uran.

Kärnvapensnacket är bara en falsk förevändning för att kunna krossa Iran så att Israeliska etnonationalister kan få sitt lebensraum och amerikanska evengelister sitt harmageddon.
Citera
2026-04-07, 23:25
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Är det bara jag som upplever att det här är väldigt genomskinligt spel från Trump, han kommer hävda i sista minut att förhandlingarna lett till framgångar. Han ville bara slå sig för bröstet likt en gorilla (eller orangutang?) och visa sig på styva linan.

Troligtvis har du rätt.

Kommer väl ändå släppa några bomber mot mål i natt.
Citera
2026-04-07, 23:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease

Varför inte bara göra som israelerna vill (och USA) och ge f-n i att försöka bygga kärnvapen?

Då hade allt vart okay!

Men men! Folk är idioter.

Det är nog med kärnvapen som Iran har för avsikt, när tiden är mogen, avsluta Israel. Dessutom tror jag att garanten för att Iran inte gått den sista biten i utvecklingen av bomben, nu är död.

Minns att det är 24-år sedan Iran ansågs stå vid tröskeln för ett färdigställande av kärnvapen.
Citera
2026-04-07, 23:38
Medlem
Citat:
Kan inte någon stoppa Trump eller han kan i princip uppföra sig som en diktator? Konstigt system ändå att ha i en demokrati, visst det kanske är ett smidigt system att ha om en vettig person sitter på makten men annars är det illa.

Jag supportar inte trump, men hur uppför han sig som en diktator? Han vann folkomröstningen, så han är demokratiskt vald.
Citera
2026-04-07, 23:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Troligtvis har du rätt.

Kommer väl ändå släppa några bomber mot mål i natt.

Flygen är på väg. Jag har för mig att de inte brukar vilja flyga tillbaka och landa med bomblast. Antingen fullföljer de uppdragen eller så kanske de släpper bomberna i havet?
Citera
2026-04-07, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Dom har utfört 18000 attacker i iran hittils så du fattar kanske hur mycket som är sprängt i luften i iran. Hela irans försvar är utslaget och dom flesta ledare med.

Hela är givetvis inte sant, där låter du som trump. Men irans förmåga är absolut kraftigt nedsatt. Tror dock inte usa kan få bort allt utan marktrupper.
Citera
2026-04-07, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Flygen är på väg. Jag har för mig att de inte brukar vilja flyga tillbaka och landa med bomblast. Antingen fullföljer de uppdragen eller så kanske de släpper bomberna i havet?
Dom kan landa med bomblast alla fall b52. Tror det tunga attackflyget skickar mest kryssningsrobotar som är rätt dyra
Citera
2026-04-07, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Hela är givetvis inte sant, där låter du som trump. Men irans förmåga är absolut kraftigt nedsatt. Tror dock inte usa kan få bort allt utan marktrupper.
Det är vad som påstås jag har själv inte räknat. Beror på vilka mål man har med kriget tror man kan hindra iran från att skaffa kärnvapen med enbart flyg faktist men man måste slå ut kärnreaktorer vilket antagligen är rätt svårt
Citera
2026-04-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Man kan vara en diktator trots att man är vald. Hitler valdes…
Trump är ingen diktator inte än alla fall
Citera
2026-04-08, 00:00
Medlem
Citat:
Jag tror att man nu kommer se över deta i usa faktist. 1 person kontrollerar hela militären utan att kongressen kan göra så mycket är inte ett bra system.
Trump sitter på alla kärnvapenkoder med som jag tror att han kan skicka iväg själv utan att någon kan stoppa honom
Citera
2026-04-08, 00:22
Medlem
1. Marknadsläget just nu:

2. USAs aktiemarknad signalerar fortsatt krig i Iran.

3. Oljemarknaden har tidigare signalerat förhoppning om fred, nu 33/33/33 krig/deal/Iransk kapitulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in