2026-04-07, 12:46
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Den nya ayatollan alltså sonen till förra ayatollan ligger i koma och är därmed indisponibel enligt säkra källor.
Citera
2026-04-07, 12:46
Avstängd
”Den iranska oljeön Kharg i Persiska viken är under attack, uppger iranska statsmedier enligt Focus”
https://omni.se/a/rrrBVA

Är det igång nu!? Med svar från USA tro!?
Citera
2026-04-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Den nya ayatollan alltså sonen till förra ayatollan ligger i koma och är därmed indisponibel enligt säkra källor.

Den sonen var ju för gay enligt farfar.
Citera
2026-04-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myggig
Aha, okej. Annars kan man ju tänka sig att de som röstade på Trump svek sig själva.

Nedskärningen av medicare och medicaid är enorm. Och det för att finansiera krigen. Det stod väl rätt klart redan 2015 vad han var ute efter? Det borde inte komma som en överraskning för någon med en IQ över 80? Han pratade då om att satsa hårt på militären och vapenindustrin. COVID satte dock käppar i hjulet för honom vad gäller att föra krig och föra politik i andra länder.
Du vet att det i princip bara finns två partier i USA? Det andra partiet är ännu värre vilket vi redan känner till.
Världskrig via Ukraina och all makt till oligarkerna är inte folkets vilja heller.
Pick your poison...
Citera
2026-04-07, 13:04
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
”Den iranska oljeön Kharg i Persiska viken är under attack, uppger iranska statsmedier enligt Focus”
https://omni.se/a/rrrBVA

Är det igång nu!? Med svar från USA tro!?

tror det bara är bombningar. det har de väl gjort innan.

det är för stort motstånd i USA, inklusive inom militären, att gå i krig för israel med fotsoldater. till och med kärnvapen ligger nog närmre till hands i detta fullkomligt idiotiska anfallskrig. du ser ju hur mark levin och hans stamfränder i den här tråden redan testar vattnet för kärnvapenargumentet.

USA måste göra sig av med denna parasitism som påverkat deras utrikespolitik i 35+ år.
Citera
2026-04-07, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Det går ännu inte att bedöma de ekonomiska effekterna av maga-kaoset i Iran. Ju längre kriget drar ut på tiden desto värre effekter lär vi se. Du påstod dessutom att världsekonomin aldrig har varit så bra som nu. Att vi har en liten tillväxt jämfört med föregående år är inte samma sak.

Marknaden håller naturligtvis inte med dig, som vi alla enkelt kan konstatera (objektivt dvs).... men dina åsikter och känslor är säkert megasuperduper värdefulla för , ali-alloatoya i helvetet, eller nått.

att bedömma ekonomiska effekter är oerhört enkelt, och om man är helt hopplös på att ens navigera sitt eget liv med framgång, så kan man väldigt enkelt (nåja, det kräver väll endå en iq över 80) ta fram den informationen ,jag gjorde det på ett så enkelt sätt så möjligt för att du inte skulle behöva oroa dig i onödan.

och självklart går världsekonomin som tåget, dock så kommer precis som vanligt, fattiga (finns igna sådana i väst...) i objektiv mening, drabbas, men det gör de egentligen oavsett.
Citera
2026-04-07, 13:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
tror det bara är bombningar. det har de väl gjort innan.

det är för stort motstånd i USA, inklusive inom militären, att gå i krig för israel med fotsoldater. till och med kärnvapen ligger nog närmre till hands i detta fullkomligt idiotiska anfallskrig. du ser ju hur mark levin och hans stamfränder i den här tråden redan testar vattnet för kärnvapenargumentet.

USA måste göra sig av med denna parasitism som påverkat deras utrikespolitik i 35+ år.

Nej jag tror inte Kharg har attackerats tidigare men rätta mig gärna om jag har fel..
Citera
2026-04-07, 13:34
Medlem
Kommer Trump chicken out. Vad är för jävla dumheter att hota och inte menar det. Jag skulle aldrig hota någon och inte menar det.

Hade mitt X nya pojkvän, hota mig när jag skulle hämta mina grejor. Han var inte ens där när jag kom. Fatta inte varför han hota mig ens för att jag skulle hämta mina grejor. Som jag skulle låta mitt X få behålla mina grejor för att han hota mig.

Ingen kommer tror på Trump, ifall han inte gör slag i saken.

Jag tror inte heller Iran, kommer ändra sig så hotar man någon som inte går att skrämma så måste man gå hela vägen.
Citera
2026-04-07, 13:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Nja, det passerar nu ca 10% av normaltrafiken jämfört med 1% för en vecka sedan. Inget som borde få börserna att jubla tycker jag. Och om Orangutangen får tummen ur och blir den "Demolition Man" han säger sig vara, då borde börserna störtdyka.

Men det kanske stämmer med broken window fallacy, återuppbyggnaden under 10 år ger oss en ny guldålder....

Jo men när oljepriserna först gick upp så räknade marknaden in 0 % för lång tid. Om det nu är 10 % plus att marknaden räknar med att den andelen ökar allteftersom så gör marknaden en annan värdering. Oljepriset är inte bara baserat på exakt tillgång till olja nu, utan på förväntningarna också. Plus då att andra producenter kan öka sin produktion vid högre priser och att Saudi skickar lite olja i en pipeline till Röda havet.

Jag tror oljekrisen har kulminerat.
Citera
2026-04-07, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Kommer Trump chicken out. Vad är för jävla dumheter att hota och inte menar det. Jag skulle aldrig hota någon och inte menar det.

Hade mitt X nya pojkvän, hota mig när jag skulle hämta mina grejor. Han var inte ens där när jag kom. Fatta inte varför han hota mig ens för att jag skulle hämta mina grejor. Som jag skulle låta mitt X få behålla mina grejor för att han hota mig.

Ingen kommer tror på Trump, ifall han inte gör slag i saken.

Jag tror inte heller Iran, kommer ändra sig så hotar man någon som inte går att skrämma så måste man gå hela vägen.

USA-kännaren Emma Ricknell tror inte att Don Taco kommer att göra en TACO. Ricknells uppfattning är att han då skulle tappa ansiktet.

Om Irans nej till tidsbegränsad vapenvila och krav på permanent fred säger Ricknell:
"Vad det egentligen innebär är oklart, men jag har svårt att se att Donald Trump fullt ut skulle gå med på det. Vapenvila är en sak, men här talar man om ett helt permanent slut. Då tappar USA en del av sitt övertag."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k002oj/timmar-kvar-da-kan-trumps-hot-bli-verklighet
Citera
2026-04-07, 13:43
Medlem
Iran tyckte ju att 20.00 var en dålig tid, 13-14 var bättre. 13,30 gick de lös på Kharg, får se om det var startskottet eller en varning om inget avtal blir av.
Citera
2026-04-07, 13:47
Medlem
horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven

Vad för säkra källor?

Spåkulan i ditt pojkrum eller ett inlägg på X som inleds av BREAKING!!! ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in