2026-04-04, 21:58
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Jag vill anmäla en avvikande åsikt här.
Iran får ALDRIG ALDRIG någonsin förfoga över kärnvapen, aldrig...

Jag och många med mig skulle hellre se att man bombar sönder hela Iran och gör det riktigt ordentligt.
Behövs det användas kärnvapen så må det vara hänt.
Som sagt USA eller Israel skulle inte bli paria för det, mer att de skulle ses som hjältar som ser till att världen fortsatt kan vara en trygg plats utan mullor som är helt efterblivna i roten!!!

Så om jag vaknar en morgon och hör på radion att Iran är sönderbombat och att man även använde kärnvapen skulle jag känna lättnad.
Jag säger inte att jag håller med om ovanstående nödvändigtvis, men det är det troliga utfallet i händelse av användandet av kärnvapen.

Det finns då en enda aktör på världsscenen som kvalar in i kombinationen "innehar kärnvapen samt är gränslösa nog att använda dem". I samma ögonblick den dubbeln låses upp så riktas förstås hela världens gemensamma ansträngningar mot att få bort de element som bär ansvar för det hela.

Min grundhållning i frågan är att fler kärnvapen på planeten alltid är av ondo, samt att det inte finns eller har funnits ett enda ideologiskt system eller statsskick som är rimligt att anförtro dessa. Vi snackar alltid om olika grader av ytterligt usel sits för den mänskliga arten, den kan bara vara marginellt mer eller mindre skitdålig. Oavsett om det handlar om USA, Nordkorea eller Ryssland så styrs samtliga av människor, och där i ligger det stora problemet.

USA och Israel skulle garanterat bli paria om dom gjorde det otänkbara mot Iran för att undvika att själva kanske drabbas av det otänkbara i framtiden. Det är hela basen för det internationella samfundet, att aldrig någonsin hamna där.
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-04-04 kl. 22:21.
Citera
2026-04-04, 22:08
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Jag och många med mig skulle hellre se att man bombar sönder hela Iran och gör det riktigt ordentligt.
Som sagt USA eller Israel skulle inte bli paria för det, mer att de skulle ses som hjältar som ser till att världen fortsatt kan vara en trygg plats utan mullor som är helt efterblivna i roten!!!

Så om jag vaknar en morgon och hör på radion att Iran är sönderbombat och att man även använde kärnvapen skulle jag känna lättnad.

Använder USA kärnvapen för att slippa tappa ansikte emot Iran så är det fritt fram för Kina och Ryssland att göra samma sak mot Taiwan/Ukraina för att tvinga fram sin vilja.

Eskaleringen är farligare än du kan föreställa dig. Mycket farligare än att Iran får kärnvapen (lär inte vara farligare än att Pakistan eller Nordkorea har kärnvapen).

Mer troliga är dock att Israel gör det och blir pariastat. Bilden lär bli mer fastklistrat i vår kollektiva undermedvetna som ett brott mot mänskligheten än 60 år av förintelsefilmer från hollywood.
Citera
2026-04-04, 22:17
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vad anser du om en så stor president gör det uttalandet?
Mja, han är bara ett resultat av sin synapser.

Det finns sådana som förlorar på det, och de som vinner.
Vi får se i november? vad som rimmar...
Citera
2026-04-04, 22:19
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:

Bombar Sönder 90 miljoner människor?
Citera
2026-04-04, 22:19
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Att Iran inte har något luftförsvar är inte koherent med att Iran skjuter ner amerikanska flygplan.
Mja, vi vet ju inte vad som egentligen hände med F-15 planet. Det kanske havererade på något sätt och kom för nära en enkel bazooka som någon siktade med från en dadelbuske.
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Så deadline är tisdagen den 7 april klockan 02:00 svensk tid.
Ja, enligt uppskovet förra veckan, men ...
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
Ytterligare en börsmanipulerande kommentar?

15 minuter före öppning kommer "We have an agreement"...
Hm, ja kanske. Trumps nya uttalande om 48 timmar kom idag. Och i USA öppnar börsen redan på måndag, annandag påsk, dvs i övermorgon.
Citera
2026-04-04, 22:20
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Har man slagits i första brigaden behöver man inte bry sig särskilt mycket om hur man framstår i skrift. Stalkervarning på dig. Skaffa en annan crush, tack.

Nu är det dig jag har fallit för Petronius, och du vet hur det är med känslor. Svåra att styra! Nej men jag är helt sjukt trött på, närmast allergisk mot, avhumanisering och du är väl ganska solklart den yttersta företrädaren för just det här i tråden. Önska en atombomb över några på självaste påskaftonskvällen. Det blir skärselden för dig, det hör jag det.

Citat:
Israel och USA är ju redan paria bland dina vänster- och kulturdräggkompisar. Bland oss samhällsbärare kommer det inte bli någon skillnad.

Paria på den internationella scenen. Att det inte är någon som bryr sig om vad min teatergrupp och jag uttrycker med vår potatisbatik och spoken word-aktivism är sen gammalt.

Citat:
Världen i stort står inte som måltavla för Irans kärnvapen. Detta är alltså en fråga för i första hand Israel, i andra hand USA. Resten av världen håller käft.

Det är klart resten av världen inte håller käft när man riskerar hela världens ekosystem och diplomatiska balans för att stänga ett krig man själv har startat. Det kommer bli kraftiga följdverkningar givetvis. Rejält kraftiga.

Citat:
Världen märker inte om Iran går under i kärnvapenkrig. Det skulle vara en enorm katastrof om Israel gjorde det, eller om en del av USA förstördes.

Världen märker, världen minns och världen reagerar. Det är en enorm katastrof om Iran går under, det är en enorm katastrof om Israel går under. Du är verkligen svårälskad.

Citat:
Amerikanerna jublade när Japan kärnvapenbombades. Iranierna är betydligt mer illa sedda än japsarna var på den tiden så ingen kommer bry sig denna gången heller så länge ekonomin rullar på och folk har välbetalda jobb att gå till.

Israels folk lever ✡️

Det är det ni bettar på, och avhumaniseringen av muslimer samt er ideologiska syn på er egen plats i världen gör er inte rustade att göra en nykter bedömning av oddsen.
Citera
2026-04-04, 22:43
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Världen märker, världen minns och världen reagerar. Det är en enorm katastrof om Iran går under, det är en enorm katastrof om Israel går under. Du är verkligen svårälskad.

For once we agree. Det är vad som kommer ske, because it is written. God of Israel.
Citera
2026-04-04, 23:00
Medlem
Styrkelyftares avatar
Det har konstaterats i tråden förut, men det är ändå värt att belysa igen: USA:s och Israels anfallskrig mot Iran har visat sig vara ett haveri av guds nåde.

Nedanstående artikel från Aftonbladet belyser en rad viktiga och problematiska aspekter för framför allt Donald Trump/USA.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WvvV0a/okad-press-pa-trump-efter-nedskjutna-flygplan

1. Opinionen på hemmaplan (USA) svajar. Kriget har som bekant aldrig varit populärt men nu har även stödet från grupper som traditionellt varit lojala mot Trump (så som vit arbetarklass) börjat minska.

2. Oklart/otydligt mål. Vad vill Donald Trump och försvarsminister Pete Hegseth uppnå med detta anfallskrig? Vad är det övergripande syftet och varför kan dessa herrar inte ge något tydligt besked? Varför sparkade man nyligen arméchefen och andra högt uppsatta generaler?

3. Återkommande lögner. "Vi har totalt luftherravälde och kontroll över Irans vattenvägar" stoltserade både Trump och Hegseth med för några dagar sedan för att sedan få flera flygfarkoster nedskjutna av Iran. En amerikansk pilot saknas fortfarande. Den viktigaste vattenvägen, Hormuzsundet, har varit stängd i över en månad.

En annan återkommande lögn från Trumps sida: "Vi håller för närvarande på att förhandla med företrädare för den iranska regimen" samtidigt som Irans utrikesminister Abbas Araghchi ständigt avfärdat dessa påståenden. Är detta egentligen ett desperat försök av Trump att manipulera oljemarknaden?

4. Överdrivna framgångar. Efter attackerna mot Irans kärnanläggningar i juni förra året sa Trump upprepade gånger att landets kärnprogram hade ”utplånats” och att det var oåterställbart. Men det visade sig inte stämma. Bara nio månader senare framställde administrationen plötsligt åter Iran som ett överhängande kärnvapenhot.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2026-04-04 kl. 23:11.
Citera
2026-04-04, 23:01
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mja, vi vet ju inte vad som egentligen hände med F-15 planet. Det kanske havererade på något sätt och kom för nära en enkel bazooka som någon siktade med från en dadelbuske.

Ja, enligt uppskovet förra veckan, men ...

Hm, ja kanske. Trumps nya uttalande om 48 timmar kom idag. Och i USA öppnar börsen redan på måndag, annandag påsk, dvs i övermorgon.

Finns video på Aftonbladet där misil eller dylikt träffar planet
Citera
2026-04-04, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har han chokat på en cheeseburgare, eller somnat i solariet?

Eller har "deep state" dragit i handbromsen. Torde finnas ett protokoll att följa för galna presidenter.

Har inte Vance gjort sig rätt osynlig på sistone? Han kliver in och tar över efter den orange gubben?

På så vis plockar man relativt diskret bort en pjäs utan att det blir alltför mycket ramaskri hos MAGA.
Trump kommer inte tillåtas ha makten så länge till. Nåhon vecka, 10 dar till. Sedan om det kommer anges att han e sjuk eller något annat skäl, det går vi se. Men Trumps dagar vid makten e räknade. Undrar om urladdningens dag blir imorgon. Att Iran väljer imorgon till att utföra massvis med attacker. Tror det.
Citera
2026-04-04, 23:22
Medlem
Begindoktrinen är en israelisk försvars- och utrikespolitisk princip som innebär att Israel inte kommer att tillåta något fientligt land i Mellanöstern att skaffa sig kärnvapen eller andra massförstörelsevapen.

Låt mig förklara den enkelt så att populasen förstår:

Noll tolerans: Israel accepterar inte att regimer som svurit att förinta staten Israel utvecklar kärnteknisk förmåga för militärt bruk.

Förebyggande anfall: Doktrinen förespråkar rätten att genomföra militära precisionsanfall mot forskningsanläggningar eller vapensystem innan de tas i bruk.

Existentiellt försvar: Den bygger på övertygelsen att kärnvapen i händerna på motståndare i regionen utgör ett oacceptabelt hot som inte kan hanteras genom enbart diplomati eller avskräckning.

Israel slog ut Osirak 1981 och Syrien 2007 med konventionella anfall enligt denna doktrin.

Om analysen (Iran vill förinta Israel och håller på att skaffa kärnvapen) är tillförlitlig och målet existentiellt är preemption rationellt.

En stat har rätt att inte vänta på att bli utplånad.

Kärnvapen mot kärnvapenprogram är militärt precist, inte folkmordslogik. Fordow är nedgrävt i berg och möjligen inte nåbart konventionellt. Om så är fallet faller hela konventionella alternativet.

Det finns historisk precedens. USA anföll Japan med två kärnvapen 1945 och sparade därmed hundratusentals egna soldaters liv genom att slippa invadera de japanska öarna. Världen invände inte utan var tacksam för att kriget tog slut.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
För vem? Ni krokisar biudar inte med en enda bra sak för övriga välrden.

Judar utgör ungefär 0,2 procent av världens befolkning. Ungefär 20 procent (vissa källor säger 30 procent) av alla Nobelpristagare genom åren har haft judisk bakgrund. En genomsnittlig jude är alltså värd 100 gånger mer än en genomsnittlig jordbo när det gäller bidrag till vetenskapen, litteraturen och konsten. Några tiotal miljoner judar har bidragit med mångdubbelt mer till vetenskap, litteratur och konst än flera miljarder muslimer gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert

Det är klart resten av världen inte håller käft när man riskerar hela världens ekosystem

Personer som inte kan något om fysik eller vapenanvändning skall inte uttala sig i frågor om fysik eller vapenanvändning.

Ett litet antal taktiska kärnvapen ger lokalt katastrofala men geografiskt begränsade effekter. Hiroshima och Nagasaki orsakade ingen global klimatpåverkan. Radioaktivt nedfall från ett fåtal vapen är regionalt mätbart men inte globalt katastrofalt. Att använda kärnvapen mot Irans kärnanläggningar skulle inte märkas utanför Iran.

Israels folk lever ✡️
Citera
2026-04-04, 23:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Det har konstaterats i tråden förut, men det är ändå värt att belysa igen: USA:s och Israels anfallskrig mot Iran har visat sig vara ett haveri av guds nåde.

Nedanstående artikel från Aftonbladet belyser en rad viktiga och problematiska aspekter för framför allt Donald Trump/USA.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WvvV0a/okad-press-pa-trump-efter-nedskjutna-flygplan

1. Opinionen på hemmaplan (USA) svajar. Kriget har som bekant aldrig varit populärt men nu har även stödet från grupper som traditionellt varit lojala mot Trump (så som vit arbetarklass) börjat minska.

2. Oklart/otydligt mål. Vad vill Donald Trump och försvarsminister Pete Hegseth uppnå med detta anfallskrig? Vad är det övergripande syftet och varför kan dessa herrar inte ge något tydligt besked? Varför sparkade man nyligen arméchefen och andra högt uppsatta generaler?

3. Återkommande lögner. "Vi har totalt luftherravälde och kontroll över Irans vattenvägar" stoltserade både Trump och Hegseth med för några dagar sedan för att sedan få flera flygfarkoster nedskjutna av Iran. En amerikansk pilot saknas fortfarande. Den viktigaste vattenvägen, Hormuzsundet, har varit stängd i över en månad.

En annan återkommande lögn från Trumps sida: "Vi håller för närvarande på att förhandla med företrädare för den iranska regimen" samtidigt som Irans utrikesminister Abbas Araghchi ständigt avfärdat dessa påståenden. Är detta egentligen ett desperat försök av Trump att manipulera oljemarknaden?

4. Överdrivna framgångar. Efter attackerna mot Irans kärnanläggningar i juni förra året sa Trump upprepade gånger att landets kärnprogram hade ”utplånats” och att det var oåterställbart. Men det visade sig inte stämma. Bara nio månader senare framställde administrationen plötsligt åter Iran som ett överhängande kärnvapenhot.

Aftonbladet..ja..är de oberoende och levererar objektiva fakta ?

I en månad har Usa bombat Iran. Närmast obesvarat, så givetvis har Usa nått mål. Men man har inte vunnit kriget. Men så negativt som piss-blaskan AB önskar att framställa det hela.., där är det inte.

Utan att det det är upp till tönten Trump, att bestämma om han menar allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in