2026-04-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tror du G får högst straff? Jag tror att M får det eller så får de samma.

Jag kan absolut ingenting om sånt, men jag gissar på livstid?
Citera
2026-04-03, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Om man är ung, skör och i ett främmande land med annat system osv så är det ju lättare också att bli manipulerad. Hon var ändå bara 22 och G närmare 30. Tycker det blir dubbelt det här. Å en sidan har hon troligen blivit grovt manipulerad av G till att hata A. Sen har det säkert varit tal om pengar. M har nog inte förstått hur det funkar med bolån, ägandeandel etc. Kanske G sagt att de måste ha ihjäl A för att han ska få frid. Tror det var så han skrivit.
Å andra sidan finns det en massa andra "lösningar" till den av G påhittade situationen.

Ja det är möjligt det är förmildrande omständigheter, jag kan som sagt ingenting om den biten? I mina ögon har de agerat i samförstånd med både planering mord, alltså hjälpts åt, men motivet är helt skevt pga att M egentligen blev pålurad motiv att hata A? Om M förstod det, så skulle hon hela hennes värld rasa samman, bilden av G förändras radikalt och hon skulle försvara sig med näbbar och klor, eller? Men istället skriver hon och berättar som om hon gjort något förfärligt men ändå för kärlekens skull typ? Men eftersom hon verkar leva i någon rosa dimma bakom rosa glasögon på ett rosa moln att hennes älskade fått frid nu, och förmodligen intalar sig själv att det tyvärr var nödvändigt och fortfarande tror att hon räddat G för A var ond? Kommer M någonsin ens förstå att hon blev lurad att hata en oskyldig människa? Om hon inte förstår det, så kommer hon aldrig förstå att de mördat en oskyldig människa heller? Det är väl det mest konstiga här att M ställs inför rätta utan att ifrågasätta och förstå vad som verkligen har hänt. Det i sig ksnske möjligtvis kan vara en förmildrande omständighet o så fall?
Ibland har jag funderat på om M levt i en skyddad värld eller om hon har en lättare funktionsnedsättning, för det är som om hon vore mycket yngre än vad hon är?
Citera
2026-04-04, 00:36
Medlem
Marielysts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Än så länge kan vi bara gissa påföljden.

Jag lutar mot livstid för M och ett långt tidsbegränsat straff för G. Jag tror rätten kommer att lägga mycjet vikt vid M:s dagbok och anteckningar från cellen och de ser inte bra ut i mina ögon.

Men det är något som juristerna får avgöra.

Edit: Det hela är så klantigt genomfört så M och G har inte lämnat så mycket manöverutrymme för försvaret?

Ja, just för att åklagaren nästan har fått fallet "serverat på ett fat" är det spännande att höra vad försvarsadvokaterna försöker säga för att rädda sina klienter från livstidsstraff.

(Google Translate fra dansk til svensk)
Citera
2026-04-04, 07:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Var hittar jag denna dagbok?
I Ms anteckningar från cellen står det ju att G ville se sin mamma död.
Och i öveigt har hon ju skrivit att de begått brottet så varför skulle G slippa undan med tidsbestämt? Speciellt som han var den som kapade av huvudet och kastade i återvinningen?
Det är väl också tack vare M som polisen fick händelseförloppet klart för sig, även om hon ljög om vem som gjorde vad. Men G ljög mest hela tiden om allting.
Det är väl det råa och utdragna dödandet och den dokumenterade planeringen som ger livstid? Att G sedan varit entusiastisk i att skända kroppen är väl osmakligt, men inte juridiskt det som ger livstid.

Det är inte heller vad de åtalade ljuger om som ger livstid utan det förlopp rätten kan visa de döms för, vilket gör att M som skurit sig i händerna gissningsvis kommer att anses ha varit "mer" skyldig, även om det vore konstigt om inte båda döms för mordet.

Jag är ingen jurist, men ungefär så tänker jag.

"Dagboken" är meddelanden på Snapchat som M skickat till sig själv och vad jag sett lyfter man bara fram olika inlägg som har känts relevanta för utredarna, vilket öppnar för att försvaret kan hävda att mordplanerna på något sökt sätt skulle kunna ses som tagna ur sitt sammanhang. "Dagboken" i sin helhet har jag inte sett i fupen heller.
Citera
2026-04-04, 08:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Jag tänker att M är ju inte oskyldig till mordet, hon har dessutom planerat det och skrivit hur mycket hon hatade sin svärmor osv? Så M hade ju på sätt å vis motiv precis som G, det är ju bara det att G lurade i M att G blivit utnyttjad av sina föräldrar och M såg G som ett offer, G som hon var kär i och ville skydda och hjälpa, det blir ju ett falskt motiv som M förmodligen mer ser som en kärlekshsndling och nödvändigt ont än ett förfärligt brott? Och jag tänker att det kanske inte är förmildrande för att hon blivit lurad av G? Jag menar, M är ju ändock vuxen och borde väl ha försäkrat sig om att G talade sanning, eller åtminstone krävt att G skulle få traumabehandling, men hon skrev istället till G att A behövde dö för att G skulle få frid? Typ något sånt minns inte ordagrant, jag kan inte tänka mig att det finns några förmildrande omständigheter för att hon blev lurad, inte heller att hon är ung och naiv och blev lurad? Så jag tror också de båda får långa straff, de bör de verkligen få?

Ja det bör bli löjeväckande försvar, och hur kan någon ens vilja försvara dom? Nu förstår jag varför du vill höra försvaret 😝

Ja föräldrarna var ju ganska nyligen i Ryssland, då tycker man ju att de borde gjort ett besök även i Sverige och besökt sin dotter, men de kanske inte ens fick resa in i landet, vem vet?
Varför tror du de skäms över sin dotter? Jag tänker att osvsett så är hon deras dotter och de kan inte döma henne utan att först höra henne, det vore ju fruktansvärt känner jag, har man någonsin älskat sitt barn om man inte ens vill lyssna först? Så jag tror de försökt, pappan tror jag tagit det här hårdast, mammans liv verkar ha fortsatt precis som tidigare på sociala medier, hon la upp gratulationer när M fyllde år i höstas, som om ingenting hänt? Men pappan däremot la inte upp någonting på väldigt lång tid förrän nyligen igen, så han har nog tagit detta hårt tror jag?
Det behövs ett separat visa för Schengenområdet för Indier som vill besöka Sverige, Var de i Ryssland hade de ett ryskt visum.

Det gick säkert inte att bara göra en liten avstickare på Rysslandsresan för att hälsa på dottern i Sverige, En dotter de redan gett upp hoppet för.
Citera
2026-04-04, 08:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielyst
Ja, just för att åklagaren nästan har fått fallet "serverat på ett fat" är det spännande att höra vad försvarsadvokaterna försöker säga för att rädda sina klienter från livstidsstraff.

Det blir lite bisarrt, men är det tänkbart att de har försökt hävda att de var så rädda att deras partner skulle döda dem om de inte mördade A och att de därför mördade A i "självförsvar"?

Inte för att helt gå fria, då lagen inte omfattar den typen av "självförsvar", men för att fiska efter ett kortare straff?

Försvarsadvokaterna har inte suttit med alla korten i den här rättegången, det utgår jag ifrån.
Citera
2026-04-04, 08:19
Medlem
Citat:
Det behövs ett separat visa för Schengenområdet för Indier som vill besöka Sverige, Var de i Ryssland hade de ett ryskt visum.

Det gick säkert inte att bara göra en liten avstickare på Rysslandsresan för att hälsa på dottern i Sverige, En dotter de redan gett upp hoppet för.

Nä det gick nog inte att göra en avstickare från Ryssland, men det var säkert det de hoppats skulle jag tro? Och hade polisen velat ha information om M, hade de nog kunnat fixa det på något sätt tänker jag?

Varför är du säker på att de gett upp hoppet om sin egen dotter? Det gör man väl inte i första taget, förmodligen aldrig tänker jag?
Citera
2026-04-04, 08:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielyst
M hade onlinestudenter i engelska, så vi måste anta att hon talade utmärkt engelska. I det här sammanhanget tänker jag också på M:s tid bakom galler och hennes kontakt med andra människor. Det måste vara ett mycket ensamt liv, eftersom engelska trots allt inte är hennes primära språk, och de människor hon kommer i kontakt med talar inte engelska som en "infödd".

Många av de medfångar hon kommer att möta när hon överförs till ett fängelse efter sitt straff har förmodligen inte de bästa engelskkunskaperna, så det kan vara svårt för henne att hitta någon att knyta an till där.

M kan väl hålla språkkurser i engelska för sina medfångar?

Glöm inte att det finns stollar som söker kontakt med livstidsdömda kvinnliga mördare. Män som tror att de kan omvända dessa kvinnor och beundrar dem på avstånd.
"Jag är intresserad av heminredning, pusseldeckare, mysiga grillkvällar och gillar att 'dödsstäda' även efter att liemannen stämplat ut."
Citera
2026-04-04, 08:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nä det gick nog inte att göra en avstickare från Ryssland, men det var säkert det de hoppats skulle jag tro? Och hade polisen velat ha information om M, hade de nog kunnat fixa det på något sätt tänker jag?

Varför är du säker på att de gett upp hoppet om sin egen dotter? Det gör man väl inte i första taget, förmodligen aldrig tänker jag?
Det framkommer i FUPen att de inte trodde M gick att gifta bort. De visste att något var "fel" på dottern.

M verkar inte heller få så mycket ekonomiskt stöd från familjen, vilket tyder på att hon var bortprioriterad.

Kuslig (ogrundad) tanke: M kan ha skadat någon med kniv redan i Indien, men saken kanske tystades ned då de var inom familjen?

Jag tror inte polisen tyckte de behövde förhöra föräldrarna, då M redan golat på sig själv i "dagboken". Polisen såg inget syfte i att förhöra föräldrarna.
Citera
2026-04-04, 08:30
Medlem
Citat:
Om man är ung, skör och i ett främmande land med annat system osv så är det ju lättare också att bli manipulerad. Hon var ändå bara 22 och G närmare 30. Tycker det blir dubbelt det här. Å en sidan har hon troligen blivit grovt manipulerad av G till att hata A. Sen har det säkert varit tal om pengar. M har nog inte förstått hur det funkar med bolån, ägandeandel etc. Kanske G sagt att de måste ha ihjäl A för att han ska få frid. Tror det var så han skrivit.
Å andra sidan finns det en massa andra "lösningar" till den av G påhittade situationen.

Jasså var det G som skrivit att de måste ha ihjäl A? Det är inte konstigt att M till sist var så påverkad av G hat att hon blev pådrivande för att få slut på ältandet/lidandet (läs lögnerna om föräldrarna)?
Det måste kännas förvirrande även om hon inte ens inser att hon blev så styrd?
Nä hon har nog inte mycket koll på något känns det som, det var nog det pappan menade när han sagt att hon inte borde gift sig?
Förresten var kom egentligen den uppgiften ifrån att pappan sagt så? Då bör de väl pratat med föräldrarna i alla fall? Eller är det möjligtvis ett missförstånd igen?
Citera
2026-04-04, 08:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jasså var det G som skrivit att de måste ha ihjäl A? Det är inte konstigt att M till sist var så påverkad av G hat att hon blev pådrivande för att få slut på ältandet/lidandet (läs lögnerna om föräldrarna)?
Det måste kännas förvirrande även om hon inte ens inser att hon blev så styrd?
Nä hon har nog inte mycket koll på något känns det som, det var nog det pappan menade när han sagt att hon inte borde gift sig?
Förresten var kom egentligen den uppgiften ifrån att pappan sagt så? Då bör de väl pratat med föräldrarna i alla fall? Eller är det möjligtvis ett missförstånd igen?
Det skar sig väl mellan A och M också? Något som säkert bidrog till vad M och G gjorde när M fick psykos av drogerna?

M kan som du skriver beklagat sig över sin situation för föräldrarna. Hon hade ingen bänktopp i köket och A "tjuvhöll" på Gs arv på 300.000 kr. Sammantaget mer än någon människa ska behöva stå ut med helt enkelt?
Citera
2026-04-04, 08:47
Medlem
Citat:
Det är väl det råa och utdragna dödandet och den dokumenterade planeringen som ger livstid? Att G sedan varit entusiastisk i att skända kroppen är väl osmakligt, men inte juridiskt det som ger livstid.

Det är inte heller vad de åtalade ljuger om som ger livstid utan det förlopp rätten kan visa de döms för, vilket gör att M som skurit sig i händerna gissningsvis kommer att anses ha varit "mer" skyldig, även om det vore konstigt om inte båda döms för mordet.

Jag är ingen jurist, men ungefär så tänker jag.

"Dagboken" är meddelanden på Snapchat som M skickat till sig själv och vad jag sett lyfter man bara fram olika inlägg som har känts relevanta för utredarna, vilket öppnar för att försvaret kan hävda att mordplanerna på något sökt sätt skulle kunna ses som tagna ur sitt sammanhang. "Dagboken" i sin helhet har jag inte sett i fupen heller.

G hade väl sökt på vissa saker som tex hur man kväver någon med en kudde eller liknande? Så de har väl en del på G med? Särskilt hans svävande mumlande under förhören och försök att ta reda på vad polisen vet, det bör väl inte ligga i fatet för honom direkt även om det inget har med mordet i sig att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in