2026-04-02, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkadamus
Du tror väl inte på riktigt att de kommer bygga datacenter i rymden? Det är som att bygga datacenter i en termos, kylkapaciteten bestäms enbart av hur mycket strålning som satelliten i sig kan avge då andra slags överföring av värme är omöjligt i ett vakuum. Det i sig sätter i princip fysiskt stopp för det hela.
Jag håller med. Men några tänker sig det iaf. Möjligen räcker IR-strålningen? Jag har inte räknat.

https://www.di.se/digital/eqt-satsar-pa-ai-datacenter-i-rymden/
Hur bisarrt det än kan låta är affärsidén att bygga datacenter i rymden. Bolaget motiverar det hela med att det ofta tar lång tid och kräver mycket resurser och energi att etablera nya anläggningar på jorden, bland annat på grund av politiska hinder. I rymden kan de i stället drivas av den naturliga solenergi som finns.

Tekniken är dock ännu inte bevisad och kommer kräva mycket kapital. Därför har Starcloud nu tagit in 170 miljoner dollar, motsvarande drygt 1,6 miljarder kronor, i extern finansiering. En av de större investerarna i rundan var svenska EQT EQT -2,02%, genom EQT Ventures, ihop med amerikanska Benchmark Capital.
Dom har skickat upp ett första litet försök i rymden.
Citera
2026-04-02, 17:27
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det håller jag verkligen inte med om.
Kan ju bero på att du inte har någon smak. Det går objektivt inte att tycka om handikapplåtar från Sara Larsson och likvärdigt degenererat skräp som är mainstream idag.

Al gör 80-talsmusik utan att blinka. Den kreativiteten finns inte hos ett enda exemplar av 8 miljarder människor idag. Alla utom jag tänker exakt likadant. Roughly iallafall.
Citera
2026-04-02, 22:33
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Det beror på vilket fokus man lägger på av nyheten. Jag är jävig i frågan.
Alla gillar inte ens ta del av dem. 0-10 ungefär nyhetsvärde.
Jag vill få se det som ligger under huven i Closed-source, du vet, it-forumet vi är i. För tekniskt intresserade. Men jag kanske gick i fel forum av misstag?

Det var kanske det jag frågade, vad är det för intresse av koden då den inte har något med AI i sig att göra utan enbart hur just anthropic valt att orkestrera sina API anrop, något som andra redan gjort både tidigare och efter.

Du framställde det som att det var någon exceptionell läcka som skulle slunga utvecklingen framåt.
Citera
2026-04-02, 23:46
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det var kanske det jag frågade, vad är det för intresse av koden då den inte har något med AI i sig att göra utan enbart hur just anthropic valt att orkestrera sina API anrop, något som andra redan gjort både tidigare och efter.

Du framställde det som att det var någon exceptionell läcka som skulle slunga utvecklingen framåt.

Jag skrev 0-10 i en skala. Du är på noll och Elon Musk försöker utnyttja läget och hoppar säker som vi såg på tv under Trumps valturné.

Det mest dramatiska bidraget kom från xAI — Elon Musks bolag. En xAI-anställd, Umesh Khanna, dök upp i Claw Codes kommentarsfält och erbjöd Grok-krediter för att hjälpa omskrivningen framåt. Jin tackade offentligt Elon Musk. Det är svårt att tänka sig ett tydligare exempel på att konkurrenter ser detta som ett fritt tillfälle att accelerera på Anthropics bekostnad.
https://eu.36kr.com/en/p/3749018747699717
Det viktigaste för konkurrenterna är lösningen på "context entropy" — hur man förhindrar att långa agentic sessioner degenererar till hallucinationer. Anthropics svar är en trelagers minnesarkitektur och att agenten instrueras att behandla sitt eget minne som ett "tips" snarare än fakta, och alltid verifiera mot den verkliga kodbasen.
https://venturebeat.com/technology/claude-codes-source-code-appears-to-have-leaked-heres-what-we-know
Inget du förstår, men jag hade det på skärmen och bjuder på mig själv heller än att gnälla på allt och alla på detta forumet, som är er hobby och agenda att vara medlemmar i ett diskussionsforum.

Inget som jag anser tillför diskussionerna något. Motsatsen snarare.
Men ger mig större utrymme att föra min egen kunskapshöjande agenda att svara er, att dela med mig av mina kunskaper istället för att blogga med 0 träffar i bruset av allt skit som dyker upp på google.
Citera
2026-04-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Jag skrev 0-10 i en skala. Du är på noll och Elon Musk försöker utnyttja läget och hoppar säker som vi såg på tv under Trumps valturné.

Det mest dramatiska bidraget kom från xAI — Elon Musks bolag. En xAI-anställd, Umesh Khanna, dök upp i Claw Codes kommentarsfält och erbjöd Grok-krediter för att hjälpa omskrivningen framåt. Jin tackade offentligt Elon Musk. Det är svårt att tänka sig ett tydligare exempel på att konkurrenter ser detta som ett fritt tillfälle att accelerera på Anthropics bekostnad.
https://eu.36kr.com/en/p/3749018747699717
Det viktigaste för konkurrenterna är lösningen på "context entropy" — hur man förhindrar att långa agentic sessioner degenererar till hallucinationer. Anthropics svar är en trelagers minnesarkitektur och att agenten instrueras att behandla sitt eget minne som ett "tips" snarare än fakta, och alltid verifiera mot den verkliga kodbasen.
https://venturebeat.com/technology/claude-codes-source-code-appears-to-have-leaked-heres-what-we-know
Inget du förstår, men jag hade det på skärmen och bjuder på mig själv heller än att gnälla på allt och alla på detta forumet, som är er hobby och agenda att vara medlemmar i ett diskussionsforum.

Inget som jag anser tillför diskussionerna något. Motsatsen snarare.
Men ger mig större utrymme att föra min egen kunskapshöjande agenda att svara er, att dela med mig av mina kunskaper istället för att blogga med 0 träffar i bruset av allt skit som dyker upp på google.

På vilket sätt höjer du kunskapsnivån med svammel om elon musk och vilseledande information?
Citera
2026-04-03, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vad är det för unik kod som läckt ut?

Edit: hittade själv
https://arstechnica.com/ai/2026/03/entire-claude-code-cli-source-code-leaks-thanks-to-exposed-map-file/

Detta är förmodligen av godo för open source projekt som kan inspireras av unika delar utan att planka rakt av.
Claude kanske läckte ut sin källkod själv
Citera
2026-04-03, 08:53
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det där är mer bara en from förhoppning.

Inget konkret alls som säger att någon förbättring skulle uppstå.

Ok. Robot 1 tar någon från ett bord och lägger i en låda. Robot 2 tar detta från lådan och lägger på bänken. Robot 3 tar detta från bänken och lägger på bordet.

Varför skulle detta leda till någon förbättring?

Det är tomt på någon slags redogörelse för att något skulle förbättras.

Ni är rolig, ni tror alltså inte på att utvecklingen är på väg dit, det gör ju jag. Ni underskattar AI grovt. AI-robotar skulle kunna jobbat dygnet runt, och dra slutsatser som vi människor skulle behövt 100 år på sig att tänka fram, dom kommer göra det på en vecka, högst.
Citera
2026-04-03, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ni är rolig, ni tror alltså inte på att utvecklingen är på väg dit, det gör ju jag. Ni underskattar AI grovt. AI-robotar skulle kunna jobbat dygnet runt, och dra slutsatser som vi människor skulle behövt 100 år på sig att tänka fram, dom kommer göra det på en vecka, högst.

Du har inte övervägt använda AI för att kontrollera grammatik, stavning osv som faktiskt är något som de är exceptionellt bra på?

Och ironin är ju att du är på helt andra änden och tror på en lögn som inte finns, snacka om att vara vilseledd och totalt köpt in varenda vision som man försökt lura på investerare.
Citera
2026-04-03, 14:21
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Du har inte övervägt använda AI för att kontrollera grammatik, stavning osv som faktiskt är något som de är exceptionellt bra på?

Citat:
Vi har ingen AI med agens överhuvudtaget idag, så de kan inte "experimentera själva" och dra "egna slutsatser" för det är just det som vi inte löst, vi vet inte hur man åstadkommer sådant och språkmodeller oavsett hur mycket det ser ut så är totalt oförmögna till sådant.

Det kommer från den rätta. Lär dig stava och sätta ut punkt och stor bokstav.

Citat:
Och ironin är ju att du är på helt andra änden och tror på en lögn som inte finns, snacka om att vara vilseledd och totalt köpt in varenda vision som man försökt lura på investerare.

Er okunskap leder er in i fördärvet. Vänta så ska ni få se, vad var det jag sa. Jag tror inte på lögnen, däremot kan det finnas en viss AI bubbla, då många AI företag inte kommer kunna leverera, men dom som blir kvar blir gräddhyllan, där all innovation kommer ske, aka kapplöpningen. En vision och många investerare utesluter inte att det finns en brutal kärna i AI som kommer vända upp och ner på världen. Jag tror seriöst på att dagens AI modeller kan utvecklas mot 1000 x dagens kapacitet.
Citera
2026-04-03, 14:29
Medlem
Citat:
Ni är rolig, ni tror alltså inte på att utvecklingen är på väg dit, det gör ju jag.
Det är ju fritt fram för dig att ägna dig åt blind tro. Av religiös kaliber.

Men det har inte med verkligheten att göra.

Jag tänkte mig en redogörelse baserad på fakta och logik.

Citat:
Ni underskattar AI grovt. AI-robotar skulle kunna jobbat dygnet runt, och dra slutsatser som vi människor skulle behövt 100 år på sig att tänka fram, dom kommer göra det på en vecka, högst.
Hur tänker du att robotaktiviteten jag beskriv leder till något annat än att deras batterier behöver laddas?
Citera
2026-04-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag håller med. Men några tänker sig det iaf. Möjligen räcker IR-strålningen? Jag har inte räknat.

https://www.di.se/digital/eqt-satsar-pa-ai-datacenter-i-rymden/
Hur bisarrt det än kan låta är affärsidén att bygga datacenter i rymden. Bolaget motiverar det hela med att det ofta tar lång tid och kräver mycket resurser och energi att etablera nya anläggningar på jorden, bland annat på grund av politiska hinder. I rymden kan de i stället drivas av den naturliga solenergi som finns.

Tekniken är dock ännu inte bevisad och kommer kräva mycket kapital. Därför har Starcloud nu tagit in 170 miljoner dollar, motsvarande drygt 1,6 miljarder kronor, i extern finansiering. En av de större investerarna i rundan var svenska EQT EQT -2,02%, genom EQT Ventures, ihop med amerikanska Benchmark Capital.
Dom har skickat upp ett första litet försök i rymden.
Tänker man ett varv till på detta så lär en jämvikt kunna erhållas.

Det finns en instrålning av energi från solen. Där en del blir värme och en del blir elektrisk energi som sedan konverteras till värme.

Och så finns en utstrålning som beror på temperaturen.

Dvs ytan mot solen tar upp energi och ytan som solen inte når avger energi. Då blir temperaturen mest en fråga om ytornas storlek.

Till det kommer att man sänder data via mikrovågor till jorden. Och desto mer man sänder desto mer energi lämnar satelliten.

Så det går nog.
Citera
2026-04-03, 15:28
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, hör det så fort de kommer upp i mina spellistor. Är också erfaren inom musik.

Du snackar skit. Berätta mer om h u r du hör det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in