Citat:
Herregud människa, tycker du något själv, har du testat att känna efter? Denna ständiga ström som kan likna gäddornas lobbyorganisation. Ni är lika extrema som Dumpen, bara andra sidan av planen. Det är sååååååååå uppenbart för ALLA utomstående.
Berätta om era egna erfarenheter vetja, hur jobbigt det var att förlora jobbet och vännerna, jag förstår att det är inte lätt, men att försöka övertala andra om att en viss typ av gäddor blivit felaktigt uthängda, vilket så klart skett, och låtsas att man brinner för rättsäkerhet är en - no go.
Berätta om era egna erfarenheter vetja, hur jobbigt det var att förlora jobbet och vännerna, jag förstår att det är inte lätt, men att försöka övertala andra om att en viss typ av gäddor blivit felaktigt uthängda, vilket så klart skett, och låtsas att man brinner för rättsäkerhet är en - no go.
Citat:
Det är inte tillåtet att i tråden beskylla andra medlemmar för att vara pedofiler, Dumpen- eller gäddkramare, alternativt att i tråden vurma för pedofili (och posta inlägg som "pedofili är sunt och naturligt"). Dessa inlägg resulterar i en varning för regel 0.03.
Ditt inlägg låter mer som att du skulle beskylla mig för att vara uthängd. Men jag ignorerar din ignorans.
Du anklagar mig för att inte känna något, men du har fel. Det är bara att jag ser det mer objektivt än du. Juridik och känsla är inte samma sak. I juridiken är de grövre brottet de som har en högre straffskala. Du kan känna vad du vill. Men att känna att ett brott är det grövsta kan ändras med tiden. Det kan också vara skillnad ifrån person till person. Vad du påpekar är mer eller mindre att ALLT som rör barn är det grövsta brotten som finns. Det kan vara sant, men det finns grader i helvetet med.
Skulle du själv anse att grooming där ett barn får psykiska men men fortsätter leva är lika grovt som grooming där barnet får psyiska men och tar sitt liv?
Skulle du anse att grooming där ett barn inte får psykiska men men senare inser vad de varit med om och mår dåligt är lika illa som "Cathrine da costa" som var 27 1984 och styckades i stockholm av vad man tror va två läkare?
Eller Styckmordet på "Gabriel Kisch"? han var 81 och potentiellt hade barnbarn.
Var är din gräns? Vad avgör om ett brott är extra allvarligt för dig? När det påverkar dig? eller när det påverkar någon du kan sympatisera med?
Är det lindrigare när du kan sympatisera med utföraren som exempelvis en fattig person som stjäl för att leva?
Juridiken tar också hänsyn till vad som skett vilket kan höja eller sänka graden, exempelvis kan misshandel bli grov misshandel pga vissa omständigheter trotts att skadan i två liknande fall varit ungefär den samma.
I din ignorans så antydde du iaf att allt som rör barn och fiktiva barn är det värsta som finns och familjemedlemmar vars anhöriga har mördats har inget att säga.
Jag kan förstå din poäng i att det är jobbigt när försvarslösa (barn) tar skada. Men ta då också i åtanke att dessa brott mot barn generellt räknas högre/grövre än samma brott emot vuxna. Ska vi gå på känslor så är det mindre, lika eller mer synd om någon som blivit grovt våldtagen eller ett barn som blivit våldtaget? Straffvärdet för brottet emot barnet kommer att väga högre men det är väl ändå synd om andra som utsatts för brott?
Just nu anser jag inte att stöld är ett jätte grovt brott men om någon bryter sig in och stjäl mängder av mina ägor så kan ju min ställning ändras och jag anse att stöld är bland de grövsta vi har.
Dels för att jag själv påverkats och att det i ett sådant här tillfälle är lätt att se saken igenom ett smalt perspektiv.
Brottet är inte grövre än mord men man kan tycka mer synd om sig själv än en okänd som råkat utför grov misshandel. Man lär inte tänka en tanke på denna person men ändå vilja att ens egna brott uträttas.
I mina inlägg har allvarlighetsgraden varit baserat juridiskt utifrån att vi pratat om lag och rätt vad som tillämpas och då är det straffvärdet som styr.
Det är också stor del utav hur polis/åklagare prioriterar brott.
Iaf så lär det ju vara så man skall tolka en text som denna:
Citat:
Där allvarlig brottslighet syftar till allvarlighet enligt juridik och inte efter vad tyckande människor anser är allvarligt. Skulle de vara efter vad tyckande människor anser så har vi problem och polisen lär inte kunna utreda brott då de inte kan prioritera brott då alla brott på ett eller annat sätt blir lika allvarliga.
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om ändringar i brottsbalken, som syftar till att öka möjligheten för de brottsbekämpande myndigheterna att på ett tidigt stadium kunna ingripa och förhindra att allvarlig brottslighet fullbordas.