2026-03-19, 08:44
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det där har du nog missuppfattat. Jag säger bara att allt som lovable påstår att deras produkt kan producera kan du köpa på internet för 1USD eller 10SEK eller Kaggekopp på flatter.
Nej, du påstod att all vibecoding var 100% bluff och att intelligensen hos loveable bestod av människor. Så är det inte och det ger oss en viss indikation om på hur mycket allvar vi skall ta dina övriga utsagor i ämnet.

Citat:
1. Lovable och "Vibe coding" är bara 100% bluff. Lovable har stulit lite kod, lurat några kodare att skriva lite kod samt har en trupp med anställda i lägsta löneligan i U-landsvärlden vilka så att säga skapar "intelligensen" i Lovable genom uppenbara arbeten på flatter eller kaffekoppsnivån (det finns hemsidor där man kan köpa sådana tjänster för en 10:- eller 1USD på nätet. Dessa sidor har mer eller mindre exakt samma produktsortiment som Lovable.
Citera
2026-03-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Nej, du påstod att all vibecoding var 100% bluff och att intelligensen hos loveable bestod av människor. Så är det inte och det ger oss en viss indikation om på hur mycket allvar vi skall ta dina övriga utsagor i ämnet.

1. Ska du börja gråta nu då?

2. Vibe coding reality experience:
"Refactoring is nonsensical. It's cosmetic at best. The code isn't clearer or better organized. It's just cosmetically prettier. And even then, it separated a hook into 4 hooks, two of which don't add any value, only confusion and increased complexity by making unnecessary dependencies between 3 files (one hook feeds into another that feeds into another that feeds into the main one).

I feel detached from the code now. I don't want to edit it, it's more confusing. I don't want to add new features, it feels like a chore. I have an urge to rewrite it from scratch.

It took longer to vibe code it and make it work than it would if I wrote it myself.

The experience is frustrating and not enjoyable. It sucked the joy of coding out and brought nothing of value. Sure, it did the job, but it took longer and it's badly structured. Having something that works is below my standards - it also has to be structured, maintainable and obvious, and now it isn't.
"
https://www.reddit.com/r/webdev/comments/1mbcnzm/vibe_coding_is_a_horrible_experience/

"ight now, I've been studying programming and other IT stuff just for fun for a few years. And, all of a sudden, I run into a new term: "vibe coding". I looked it up... it's literally using AI while listening to lo-fi, why the hell did this become famous? It's literally NOTHING useful or really interesting."

3. De har alltså köpt ett antal hemsidor för 1USD styck och kört dem i en AI samt lagt på lite constraints så AIn ska kunna producera körbar kod. Det är ganska trivialt och totalt bedrägeri samt med högsta sannolikhet copyrightintrång som de försöker dölja genom addition av onödig kod.
Citera
2026-03-19, 14:11
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
1. Ska du börja gråta nu då?

2. Vibe coding reality experience:
"Refactoring is nonsensical. It's cosmetic at best. The code isn't clearer or better organized. It's just cosmetically prettier. And even then, it separated a hook into 4 hooks, two of which don't add any value, only confusion and increased complexity by making unnecessary dependencies between 3 files (one hook feeds into another that feeds into another that feeds into the main one).

I feel detached from the code now. I don't want to edit it, it's more confusing. I don't want to add new features, it feels like a chore. I have an urge to rewrite it from scratch.

It took longer to vibe code it and make it work than it would if I wrote it myself.

The experience is frustrating and not enjoyable. It sucked the joy of coding out and brought nothing of value. Sure, it did the job, but it took longer and it's badly structured. Having something that works is below my standards - it also has to be structured, maintainable and obvious, and now it isn't.
"
https://www.reddit.com/r/webdev/comments/1mbcnzm/vibe_coding_is_a_horrible_experience/

"ight now, I've been studying programming and other IT stuff just for fun for a few years. And, all of a sudden, I run into a new term: "vibe coding". I looked it up... it's literally using AI while listening to lo-fi, why the hell did this become famous? It's literally NOTHING useful or really interesting."

3. De har alltså köpt ett antal hemsidor för 1USD styck och kört dem i en AI samt lagt på lite constraints så AIn ska kunna producera körbar kod. Det är ganska trivialt och totalt bedrägeri samt med högsta sannolikhet copyrightintrång som de försöker dölja genom addition av onödig kod.
Inget i din text eller i din länk styrker påståendet att vibe coding är 100% bluff eller att Loveables intelligens består av människor.

Som bevis för att AI skulle ha peakat är dina lögner och påhitt inte mycket värda.

Citat:
1. Lovable och "Vibe coding" är bara 100% bluff. Lovable har stulit lite kod, lurat några kodare att skriva lite kod samt har en trupp med anställda i lägsta löneligan i U-landsvärlden vilka så att säga skapar "intelligensen" i Lovable genom uppenbara arbeten på flatter eller kaffekoppsnivån (det finns hemsidor där man kan köpa sådana tjänster för en 10:- eller 1USD på nätet. Dessa sidor har mer eller mindre exakt samma produktsortiment som Lovable.
Citera
2026-03-19, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Inget i din text eller i din länk styrker påståendet att vibe coding är 100% bluff eller att Loveables intelligens består av människor.

Som bevis för att AI skulle ha peakat är dina lögner och påhitt inte mycket värda.

1. Du framstår som helt hysterisk och oförmögen att artikulera din text.

2. Detta är vad Google AI säger om saken just nu:
"Vibe coding—relying on AI to generate code from prompts without fully reviewing it—is widely considered a high-risk practice for production, often described as a "con" or a "trap" by senior developers."

3. Eller med andra ord: Alla som kan något om saken och inte får betalt för tycka annorlunda tycker att det är som jag säger (notera att det är konsensus genom oberoende studier av saken - inte bara för att jag säger att det är så).
Citera
2026-03-19, 19:49
Medlem
Bidrar med MIN åsikt angående vibe coding och AI

Vill man leka så vibe koda på, det går att hitta på en hel del
Vill man skapa en produkt så fungerar INTE vibe kodning, det är inte i närheten och jag tror inte det någonsin kommer fungera. Behövs helt annan teknik för sådant och den finns inte än så länge.

Så för erfarna utvecklare är vibe kodning en stor bluff om de försöker sälja in det som att man kan skapa system utan att lära sig programmera.

Om man nu ändå vill försöka få fram en produkt och koda så lite som möjligt så måste en lista på vad du måste följa slaviskt
  • Du måste veta EXAKT vad du vill ha och vad du kommer vilja ha
  • Projektet måste delas upp i små isolerade bitar, låt säga att varje bit max får vara 20 000 rader kod
  • Under hela projektets gång så måste du regelbundet deploya, simulera produktion
  • Ha något som idiiottestar systemet, klantig användare eller annat så du hittar felen

Ett system är så mycket mer än funktionalitet.
Jämför med att bygga en bil. Att bygga EN bil, det kan vem som helst med en hel del kunskap om bilar och extra tid.
Att producera bilar är något helt annat. Det går inte att jämföra. Istället för att hitta bästa möjliga lösning för den enda bilen måste nu lösningar var anpassade för produktion och underhåll.
Man kan inte ha 1000 olika skruvar, den bilen blir svindyr och producera, bättre då med 10 olika och så vidare.

Samma principer gäller för mjukvara och detta fungerar inte med vibe kodare som inte vet om hur system underhålls.

För de som vibekodar och när deras system skiter sig om de lyckas komma en bit, det är när de skall refaktorera och lösa edgcases och har man inte planerat för detta så skiter det sig direkt.
När AI gissar sig fram blir koden förstörd nästan omedelbart.
Senast redigerad av -dev 2026-03-19 kl. 19:52.
Citera
2026-03-22, 04:07
Medlem
Mer bevis för att AI har peakat.

Senaste veckorna har jag installerat lokal AI (modeller som körs lokalt finns det idag gott om). Det behövs inte alls någon monster dator för att hjälpa till hos utvecklare som skriver sin egen kod.
Vibekodarna är de som behöver mycket datorkraft.

Det intressanta med lokal LLM är att de bästa modellerna där fortfarande är de som dök upp för runt ett år sedan, de modeller som kom först och var ok att programmera med är fortfarande bäst.

Varför alla modeller som kommit efter är sämre vet jag inte men gissar att de tränas annorlunda för de som satsar pengar på det här vill inte att deras system skall köras på utvecklares egna datorer och tränas inte för den typen av uppgift.

Här hemipelvis en av de mest popular modellerna för att köra lokalt
https://huggingface.co/Qwen/Qwen2.5-Coder-7B-Instruct-GGUF
Tolkar jag rätt så tränades den modellen år 2024
Vad jag läst så har företagen som skapar modellen haft svårare att få tag i bra kvalitet på datat för programmerare. Kanske dessa första kunde smygträna på sajter som stack overflow och andra ställen utan att det började bli aktuellt med stämningar för att de snodde kunskap.

Nyare modeller har tränats på mycket mer data men tappar också därför sin spets.
Citera
2026-03-23, 01:17
Medlem
Noterar att Elon Musk visar sin support för mig på flashback genom avatarbyte på X....:

1. glöm inte att ha ljudet på: https://x.com/i/status/2035117661265567818

2. Mr. Musk klär ut sig till Schwarzenegger och säger åt Mr. Bezoz att hoppa på tåget: https://x.com/i/status/2035081517844807864
Citera
2026-03-28, 11:03
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev

Tekniken används mer och mer och fundera då, blir det bättre?
- Filmer, har kvaliteten ökat
- Musik, är det bättre musik
- Konst, blir det bättre konst eller strömlinjeformas det

När det kommer till musik så lyssnar jag nästan uteslutande på AI-genererat idag.
Mina spellistor med AI fyller min omedelbara behovstillfredsställelse på ett sätt vanliga artister inte kan.
Låt oss säga jag vill ha bakgrundsmusik på i stil med soundtracket till Blade runner så finns där AI-skapad musik och spellistor redan.
Jazz, samma sak där. Antingen lyssnar jag på samma låtar om och om igen i i förhand ordnade listor, eller så söker jag på ”10 timmar 40-talsjazz på ett regnigt café” och vips.
Detta kommer ta över helt för dessa ändamål. Sedan gör artister okej låtar lite nu och då, men har inte hört något bra traditionellt nyutgivet sedan Tom Waits Big time 1988. En del låtar, absolut men inte hela plattor.
Citera
2026-03-28, 13:32
Medlem
Citat:
Det stämmer inte särskilt väl.

”Ungefär hälften av intäkterna går till teknikkostnader. Av det går omkring hälften till tokens för stora språkmodeller”, säger Lukas Saari, vd och medgrundare på Tandem Health.

Förvisso en annan wrapper. Men modellen lär vara likartad. En stor del av intäkterna går till att betala tokens. Och dessa tokens är fn subventionerade av LLM-företaget.

Lovable har snickrat ihop ett ramverk med API'er, och så får en LLM producerar koden som levererar features och som använder Lovables API'er.

Finns ingen bluff här.

(Om detta sedan är något att investera i är en annan sak).
Citera
2026-04-01, 16:11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Har reda märkt hur folk är misstänksamma över AI generad text när folk skriver till varandra. Det vill man inte se, det är snart nästan positivt att ha meningsbyggnadsfel och stavfel.

Det förstår du väl att AI är under uppbyggnad. Mera datorkraft, mera elektricitet = mycket bättre AI än idag. Konstigt du är programmeraren och verkar vara blind föra att AI utvecklas så mycket som det gör. Jag blir besviken på dig.
Citera
2026-04-01, 17:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
När det kommer till musik så lyssnar jag nästan uteslutande på AI-genererat idag.
Mina spellistor med AI fyller min omedelbara behovstillfredsställelse på ett sätt vanliga artister inte kan.
Låt oss säga jag vill ha bakgrundsmusik på i stil med soundtracket till Blade runner så finns där AI-skapad musik och spellistor redan.
Jazz, samma sak där. Antingen lyssnar jag på samma låtar om och om igen i i förhand ordnade listor, eller så söker jag på ”10 timmar 40-talsjazz på ett regnigt café” och vips.
Detta kommer ta över helt för dessa ändamål. Sedan gör artister okej låtar lite nu och då, men har inte hört något bra traditionellt nyutgivet sedan Tom Waits Big time 1988. En del låtar, absolut men inte hela plattor.
Jag hör direkt när det är AI-generarat. Och jag äcklas av det. Det låter så oäkta, så tillgjort, så dåligt kopierat, så tillplattat att man blir illamående. I dagsläget är AI-musik bara skräp.
Citera
2026-04-01, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det stämmer inte särskilt väl.

”Ungefär hälften av intäkterna går till teknikkostnader. Av det går omkring hälften till tokens för stora språkmodeller”, säger Lukas Saari, vd och medgrundare på Tandem Health.

Förvisso en annan wrapper. Men modellen lär vara likartad. En stor del av intäkterna går till att betala tokens. Och dessa tokens är fn subventionerade av LLM-företaget.

Lovable har snickrat ihop ett ramverk med API'er, och så får en LLM producerar koden som levererar features och som använder Lovables API'er.

Finns ingen bluff här.

(Om detta sedan är något att investera i är en annan sak).

1. Vad de egentligen säger är att de måste pröjsa lejonparten av alla pengar de fått tillbaka till givarna.

2. Det kallas zero-sum game inom ekonomin.

3. Och, ja allt lovable och allt vibe coding är 100% fake and fraud.

4. Och ditt svammel om API:er är just svammel. En API byggd på annas LLM är bara luft värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in