2026-04-01, 00:00
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
4200 st religioner bara en fader son och heliga ande.

Den heliga anden fanns inte förrän efter många års kannstöperier inom det som skulle bli kristendomen.

Och hen har aldrig hjälpt folk med tanke på hur många sekter det finns - helt oförmögen att tala till folk.
Citera
2026-04-01, 00:47
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Den heliga anden fanns inte förrän efter många års kannstöperier inom det som skulle bli kristendomen.

Och hen har aldrig hjälpt folk med tanke på hur många sekter det finns - helt oförmögen att tala till folk.

Med den heliga ande ska människan få kraft!
Citera
2026-04-01, 00:53
Medlem
Citat:
Men, som det har skrivits i tråden, det finns tusentals religioner, och kanske mer än 10 000 olika kristna sekter. Vissa säger 40 000.

Så vilken har rätt?

Det blir ju dumt att dö och få se egyptiska gudar i livet efter döden.

Alla?

Alla jag känner till lite om har ju samma grundstory i sin tro. Man uppfattar bara lite olika hur man ska tolka Gud och lever efter dennes rättesnören. Det betyder ju inte att 39999 har fel....

dom egyptiska gudarna? ja där anser ju vissa att dom är demoner som kanske t.om fortfarande styr oss......kanske är dom bara hedniska gudar, kanske är dom en missuppfattning om en Gud av ett primitivt samhälle som inte kunde tänka sig bara en Gud eftersom deras tillvaro var så uppdelad i faser och årstider så de kulturellt behövde flera gudar.
Senast redigerad av alanlissa87 2026-04-01 kl. 00:59.
Citera
2026-04-01, 00:56
Avstängd
TwoThousands avatar
Livet är ett levande helvete ifall du följer i mina fotspår.
Håll dig till tryggheten med den helige Kristus beskydd.
För när livet hänger på det kan du förvandlas till rädd.
Citera
2026-04-01, 02:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Mycket bättre i Sverige förstås eftersom inget sådant finns i en helig lag.

För övrigt, är du gnosticist? Det låter som det ibland.
Nej, på vilket sätt låter det så?
Citera
2026-04-01, 02:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Alla?

Alla jag känner till lite om har ju samma grundstory i sin tro. Man uppfattar bara lite olika hur man ska tolka Gud och lever efter dennes rättesnören. Det betyder ju inte att 39999 har fel....

dom egyptiska gudarna? ja där anser ju vissa att dom är demoner som kanske t.om fortfarande styr oss......kanske är dom bara hedniska gudar, kanske är dom en missuppfattning om en Gud av ett primitivt samhälle som inte kunde tänka sig bara en Gud eftersom deras tillvaro var så uppdelad i faser och årstider så de kulturellt behövde flera gudar.

Alla kan de facto inte ha rätt.

Om jag tycker det är rätt att ha ihjäl grannen som klipper gräs på sabbaten, eller spikar, trots att man varnat flera gånger, men andra säger att det är ok att synda så svårt... hur ska man få ihop det?

Satans domstol sätter en i fängelse, fast man bara uppfyller herrens lag, såsom Jesuses gjorde. Han sade ju tydligt själv att han var där för att uppfylla lagen.

Men självfallet handlar det här inte bara om den kristna sekten. Det finns många fler religioner.

För mig personligen blir det lite svårt med köttssynd. Hur är det när man runkar? Och för stunden har begär till en porrskådis?

Ateisterna säger att det inte gör något att man limmat ihop sporttidningarnas bilder på alla svenska bejbs som sportar, från Khaddi Sagnia till Frida Karlsson.

Men man undrar ju.

Hur ser du på det? Hur är det med spikande på sabbaten, runkande och Jesus uppfattning om att lagen skall uppfyllas?
Citera
2026-04-01, 02:39
Medlem
Citat:
Alla kan de facto inte ha rätt.

Om jag tycker det är rätt att ha ihjäl grannen som klipper gräs på sabbaten, eller spikar, trots att man varnat flera gånger, men andra säger att det är ok att synda så svårt... hur ska man få ihop det?

Satans domstol sätter en i fängelse, fast man bara uppfyller herrens lag, såsom Jesuses gjorde. Han sade ju tydligt själv att han var där för att uppfylla lagen.

Men självfallet handlar det här inte bara om den kristna sekten. Det finns många fler religioner.

För mig personligen blir det lite svårt med köttssynd. Hur är det när man runkar? Och för stunden har begär till en porrskådis?

Ateisterna säger att det inte gör något att man limmat ihop sporttidningarnas bilder på alla svenska bejbs som sportar, från Khaddi Sagnia till Frida Karlsson.

Men man undrar ju.

Hur ser du på det? Hur är det med spikande på sabbaten, runkande och Jesus uppfattning om att lagen skall uppfyllas?

Jag anser att kärleksbudskapet om att vara god mot andra övertrumfar eventuella impulser att döda någon som byter mot en regel.

Runkar gör jag, om det är förbudet har jag faktiskt ingen bestämd uppfattning om ,men jag tror att Gud förlåter något sådant, samma sak då med sexuella fantasier.
Senast redigerad av alanlissa87 2026-04-01 kl. 02:41.
Citera
2026-04-03, 00:07
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
En mycket bra sak är slavägandet. När jag var ateist var jag osäker på om det var moraliskt rätt, men inte länge, som kristen.

Citat:
44Vill du ha en slav eller slavinna, kan du köpa sådana av folken omkring dig.45Ni får också köpa barn till invandrare som är tillfälligt bosatta hos er och sådana i deras familjer som föds i landet. De förblir er egendom, 46och dem kan ni lämna i arv åt era barn som deras egendom; dem kan ni hålla som slavar för all framtid.

Leviticus skänker ro där.

Det där skänker dig exakt ingenting. Detta var regler riktade till de gamla Israeliterna. Om det nu inte är slavrollen du är upptänd av. Det skulle du kunna vara.
Citera
2026-04-03, 13:16
Medlem
Patrik2108s avatar
.
Senast redigerad av Patrik2108 2026-04-03 kl. 13:46.
Citera
2026-04-04, 19:13
Avslutad
Finns många fördelar med att tro på en Gud eller skaparkraft/ intelligent designer.

Man kan föreställa sig att det liv vi har nu inte är det enda.

Man tror på en Gud / skaparkraft som vill en väl och försöker bana väg för att saker ska gå så bra som möjligt eller iallafall inte gå dåligt, att man ska kunna klara av jobbiga saker som ligger framför en, ta sig igenom en svår dag m.m.

Man får visshet av att ens egen och andra människors exstens på jorden har ett syfte/ att det finns en mening med tillvaron/ livet.

Man halkar inte lika lätt in i depressioner, eftersom man inte tror att livet i grunden är meningslöst.

Man får en sorts tro på "Life power", dvs att livet i sig är starkare än många tror, och att man kan "återfödas" även i detta livet.
Citera
2026-07-18, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Präster i Svenska Kyrkan har välbetalda akademikeryrken och många som var kristna innan förlorar sin tro när deras religion möter religionsvetenskap.

Min tro stärktes av att studera kurslitteratur och jag är inte medlem i SvK eller ens döpt. Du kan inte hålla mig ansvarig för andras tro eller brist på tro.

Nå nä! Alla människor får tro på det dom vill, lutar på att jag vill bli en pastafarian, en skön religion där det mesta är accepterat. Min älskade fru sedan 35 år har även hon studerat, fil kand och fil mag i sociologi, psykologi och religionsvetenskap. Hennes övertygelse och min analys av det hela religiösa hamnar tyvärr i ett dike, där ingen kan ta sig upp ifrån. Oavsett böner och kollekt.
Citera
2026-07-18, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Finns många fördelar med att tro på en Gud eller skaparkraft/ intelligent designer.

Man kan föreställa sig att det liv vi har nu inte är det enda.

Man tror på en Gud / skaparkraft som vill en väl och försöker bana väg för att saker ska gå så bra som möjligt eller iallafall inte gå dåligt, att man ska kunna klara av jobbiga saker som ligger framför en, ta sig igenom en svår dag m.m.

Man får visshet av att ens egen och andra människors exstens på jorden har ett syfte/ att det finns en mening med tillvaron/ livet.

Man halkar inte lika lätt in i depressioner, eftersom man inte tror att livet i grunden är meningslöst.

Man får en sorts tro på "Life power", dvs att livet i sig är starkare än många tror, och att man kan "återfödas" även i detta livet.

Är du nojig!
Citerar: Motörhed "God was never on your side"
Livet i sig är dödligt. Sluta med din Scientologi! Det enda som återföds i kommande generation är dina gener, bra som dåliga. Intelligent designer ... bullshit!

Q
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in