2026-03-30, 22:53
Medlem
Som trådstart lyder, hur torkar man sig korrekt? Känns som en helt sjuk sak att fråga men jag blir alltid lika förvånad när jag ser hur folk torkar sig på gymmet.

Jag torkar mig i ordningen ansiktet, håret, magen, ryggen, röven och slutligen benen, resten får självtorka. Det går snabbt, effektivt och man kan använda samma handduk flera gånger.

Sedan ser jag andra på gymmet som kör handduken mellan skinkorna och sitter och torkar sig mellan tårna. Hur tänker man då, tvättar man handduken varje gång eller har man olika zoner i handduken för varje kroppsdel? Jag vill inte börja med att torka ansiktet med gammal rövsaft och tåbira när jag återanvänder handduken och orkar definitivt inte tvätta den efter varje gång, hur gör ni?
Citera
2026-03-30, 22:55
Avstängd
Man har flera handdukar och tvättar de ofta!
Citera
2026-03-30, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Man har flera handdukar och tvättar de ofta!
Ska testa det nästa gång, kanske en liten för skinkorna och annan för tårna.
Citera
2026-03-30, 23:10
Medlem
supremanics avatar
Man torkar sig uppifrån och ner!
Fötterna torkar jag bara ovansidan på efter att duschat på gymmet. Handduken skulle kännas så äcklig om jag torkade under fötterna med den så att jag skulle slänga den. Golvet i duscharna på gymmet känns äckligt.
Fötterna tvättar jag igen när jag kommer hem.
Handduken får jag slänga direkt i tvätten efter ett gymbesök.
Har jag simmat och varit på badhuset så är jag inte lika kinkig för det är mindre äckligt där.
Hemma har jag inga problem med att torka rumpa och kön innan ansiktet då jag ändå är väldigt ren utav mig.
Citera
2026-03-30, 23:16
Medlem
Galejans avatar
Det är viktigt att börja med baken. Den måste bli torr, annars får man lätt klåda. Använd mitten på badhandduken eftersom den är mest använd och har bäst uppsugningsförmåga. Därefter kan du fortsätta med att torka hår och ansikte och sedan resten av kroppen.

En badhandduk ska vara stor nog att räcka till hela kroppen. Man ska inte behöva ha flera, då har man för små eller för dåliga handdukar.
Citera
2026-03-30, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Man torkar sig uppifrån och ner!
Fötterna torkar jag bara ovansidan på efter att duschat på gymmet. Handduken skulle kännas så äcklig om jag torkade under fötterna med den så att jag skulle slänga den. Golvet i duscharna på gymmet känns äckligt.
Fötterna tvättar jag igen när jag kommer hem.
Handduken får jag slänga direkt i tvätten efter ett gymbesök.
Har jag simmat och varit på badhuset så är jag inte lika kinkig för det är mindre äckligt där.
Hemma har jag inga problem med att torka rumpa och kön innan ansiktet då jag ändå är väldigt ren utav mig.
Röven jag delvis hålla med om, man är som sagt ren efter att ha duschat. Det som äcklar mig är att torka sig mellan tårna, även om jag förstår känslan av att vara riktigt torr så tycket jag att det känns så ofräscht, samma med undersidan av foten.

Som sagt, tvättar man handduken varje gång så förstår jag att man gör det men det orkar jag inte med.
Citera
2026-03-30, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är viktigt att börja med baken. Den måste bli torr, annars får man lätt klåda. Använd mitten på badhandduken eftersom den är mest använd och har bäst uppsugningsförmåga. Därefter kan du fortsätta med att torka hår och ansikte och sedan resten av kroppen.

En badhandduk ska vara stor nog att räcka till hela kroppen. Man ska inte behöva ha flera, då har man för små eller för dåliga handdukar.
Jag brukar få klåda om jag inte torkar röven ordentligt efter att ha skitit, har inte samma problem pga självtork.
Citera
2026-03-30, 23:26
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag brukar få klåda om jag inte torkar röven ordentligt efter att ha skitit, har inte samma problem pga självtork.
Det är eftersom du inte tvättar baken med vatten. Svenskar och västerlänningar brukar bara torka lite halvhjärtat med papper och tro att det är rent så. Det är naturligtvis fel. Om du hade fått bajs på händerna, hade du torkat av dem lite halvt om halvt på en handduk eller hade du tvättat dem med varmt vatten? Du ska göra samma sak med baken. Införskaffa en bidé eller i varje fall en liten handdusch som sitter på väggen vid toan så att du kan spola baken och rengöra med fingrarna i ballongknuten ordentligt. Gör detta varje gång du haft avföring så kommer klådan att försvinna.
Citera
2026-03-31, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline

Sedan ser jag andra på gymmet som kör handduken mellan skinkorna och sitter och torkar sig mellan tårna. Hur tänker man då, tvättar man handduken varje gång eller har man olika zoner i handduken för varje kroppsdel?
Absolut måste att torka sig mellan tårna för att undvika fotsvamp. Jag tvättar min handduk ofta, är jag ute och reser utan bra möjlighet för tvätt så har jag ofta en liten handduk enbart för röv och fötter.
Citera
2026-03-31, 07:56
Medlem
Ansikte, hår, resten av kroppen och avslutar med skrevet och röven. Tills nästa dag har handduken glömt och är som ny igen…
Citera
2026-03-31, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Absolut måste att torka sig mellan tårna för att undvika fotsvamp. Jag tvättar min handduk ofta, är jag ute och reser utan bra möjlighet för tvätt så har jag ofta en liten handduk enbart för röv och fötter.
Nu när du säger det så kliar mellan tårna ibland, har aldrig kopplat till bristande torkrutiner…
Citera
2026-03-31, 08:18
Medlem
Gör som Gunde Svan! 👍
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem