2026-03-30, 09:14
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Du höll ju med så så irrelevant var det väl inte då? Jag tycker du replikerade bra. Det görs massor av insatser. Sverige är ett bra land att vara hemlös i. Dock måste man hjälpa till lite själv oxå.
Dom som inte förstår att dom är farliga får omhändertas enligt lag. Barn sover inte ofta på gatan heller. Däremot tycker jag vi gör skillnad på folkgrupper. Romer kan sitta utan ben o tigga i 10 minusgrader. Andra folkgrupper skulle aldrig behöva göra det. Vilket ingen skulle behöva.
Romer som kommer hit och tigger i ingår inte i det svenska samhället. Ska inte blandas ihop med vårt eget folk och hemlösa.

Klart missförhållanden är relevant. Men inte som motiv att lägga ned mentalsjukhusen eller mot att återinföra mentalsjukhus och uppsökande vård till hemlösa.

Mentalsjukhusen kan göras lika mycket bättre idag som övrig vård utvecklats med vetenskap, kontroller och övervakning att det fungerar och sköts bra.

Bra exempel med zigenare och övriga invandrare. Jusr dessa kombinerat med mantrat "alla människors lika värde" har förintat svenska folkets medmänsklighet och vilja att hjälpa våra egna hjälpbehövande och psykiskt sjuka. Alla vet att vi omöjligt har råd att hjälpa alla i hela världen som är sjuka och kan köpa en flygbiljett till Sverige.

Därför kan vi inte återinföra mentalsjukhusen.

Därför får aktuell kvinna och barn i Borås ingen hjälp.
Citera
2026-03-30, 09:19
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Jag har jobbat med personer i utsatta positioner och leverne i snart 25 år och dess personer får oftast xx antal chanser innan de hamnar i denna kvinnas situation, det kan jag lova. De kan helt enkelt inte bo i möblerade rum då de snabbt bjuder in kreti- och pleti, som också alltid är psykiskt sjuka och missbrukare - de får en ny lägenhet att se ut som ett bombnedslag på bara någon vecka. Behövs inte mer, trots dygnet-runt-bemanning. Detta då personalen inte får (eller praktiskt kan) neka dem att plocka in en massa skräp som de är ute och samlar på sig på nätterna. Hur obemannade lägenheter ser ut törs jag inte tänka på. Och det är inte bara skräp de drar med sig in - vägglöss och skabb förekommer på de flesta ställen och boenden som dessa individer bor i.

Så den som påstår att ALLT ordnar sig bara Svenne och Lotta får en lägenhet vet inte vad de pratar om. Stora institutioner bara måste öppna igen - allt annat är rena, rama idiotin! Jag kan skriva spaltmeter om skeenden runt omkring dessa personer och det är (nästan) aldrig en solskenshistoria som döljer sig bakom dessa ord.
Citera
2026-03-30, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Romer som kommer hit och tigger i ingår inte i det svenska samhället. Ska inte blandas ihop med vårt eget folk och hemlösa.

Klart missförhållanden är relevant. Men inte som motiv att lägga ned mentalsjukhusen eller mot att återinföra mentalsjukhus och uppsökande vård till hemlösa.

Mentalsjukhusen kan göras lika mycket bättre idag som övrig vård utvecklats med vetenskap, kontroller och övervakning att det fungerar och sköts bra.

Bra exempel med zigenare och övriga invandrare. Jusr dessa kombinerat med mantrat "alla människors lika värde" har förintat svenska folkets medmänsklighet och vilja att hjälpa våra egna hjälpbehövande och psykiskt sjuka. Alla vet att vi omöjligt har råd att hjälpa alla i hela världen som är sjuka och kan köpa en flygbiljett till Sverige.

Därför kan vi inte återinföra mentalsjukhusen.

Därför får aktuell kvinna och barn i Borås ingen hjälp.

Kvinnan i Borås (som inte har småbarn) har fått hjälp flera ggr men inte velat hjälpa till. Kanske vuxna dottern kan hjälpa henne?
Tycker oxå dom gjorde ett misstag som monterade ner mentalvården. De första åren efter stängning fick en stegring i självmord då dessa människor efter ett liv av omhändertagande inte klarade av att sitta ensamma i en 1a. Idag finns mildare former som bmss och andra typer av boenden.
Japp vi har tagit oss vatten över huvudet genom att vara ett vård- och omsorgsland åt världen och det kommer ta ett par generationer att ställa det t rätta. Å liv kommer gå t spillo.
Citera
2026-03-30, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Ett missbruk har gjort Sofias mamma hemlös och ingen hjälp verkar gå att få.
Hemlös i Borås
Viljan att ge denna kvinnan ett hem verkar vara slappt.
En trygg plats , i ett eget hem är vad som fattas.
Hur ska man som medmänniska kunna hjälpa till ? Visst har man ett antal 1000 köpoäng via Bostäder.
Kan man inte ge bort dessa till denna kvinnans fördel i hennes bostads sökande.

https://www.bt.se/boras/sofias-mamma-ar-hemlos-inget-gors/

Finns det något man kan göra för hennes skull ?
Vad är problematiken ?

Hus i Boråstrakten kostar inte mycket, kan man sluta en deal med kommunen och/eller fkassan?
Att bostadstillägg på 5000 från f-kassan direkt går till värden o socialen betalar 6000-7000 kronor i boendekostnader hade man kunnat köpa ett billigt hus och hyra ut, och gjort detta till 2-3 andra till så får de 1-2 rymt gemensamma ytor så löser man tak över huvudet för några missbrukare.

Kan ju ha boenderegler om att bete sig någorlunda, inte ha massa knarkträffar, utan de andra får kalla på störningsjouren o polis om man beter sig illa?

Ett enormt problem med att ha flera missbrukare på samma plats är att de stjäl och ej bryr sig ett skit, detta kan snabbt leda till bråk och mord. Men lås till egna dörrar o kylskåp torde stävja en del.
Citera
2026-03-30, 11:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Hus i Boråstrakten kostar inte mycket, kan man sluta en deal med kommunen och/eller fkassan?
Att bostadstillägg på 5000 från f-kassan direkt går till värden o socialen betalar 6000-7000 kronor i boendekostnader hade man kunnat köpa ett billigt hus och hyra ut, och gjort detta till 2-3 andra till så får de 1-2 rymt gemensamma ytor så löser man tak över huvudet för några missbrukare.

Kan ju ha boenderegler om att bete sig någorlunda, inte ha massa knarkträffar, utan de andra får kalla på störningsjouren o polis om man beter sig illa?

Ett enormt problem med att ha flera missbrukare på samma plats är att de stjäl och ej bryr sig ett skit, detta kan snabbt leda till bråk och mord. Men lås till egna dörrar o kylskåp torde stävja en del.

En nedgången knarkare som mest sannolikt även lider av psykisk ohälsa skiter högaktningsfullt i boenderegler, det kan jag lova dig. "Störningsjouren", hehe - den var bra! De åker inte till slika ställen utan poliseskort och polisen kommer enkom om de är uttråkade och har tid. Under helgerna är det i princip omöjligt att få dem att komma då de har annat att pyssla med - som att hålla reda på Svensson som är ute och super sig redlösa och skall slåss och leva faan...
Citera
2026-03-30, 11:12
Medlem
Sinraths avatar
Det är väldigt mycket som inte sägs med meningen "Ett missbruk har gjort Sofias mamma hemlös och ingen hjälp verkar gå att få."
Det finns en ocean av nivåer här, från att supa upp alla sina pengar på alkohol och inte betala hyran i tid samt söker ingen hjälp själv, till våldsamt utagerande och haft flera olika platser där hon inte kunnat bo kvar pga risken hon medför för alla i närheten samt total vägrar all form av hjälp med aggression. Det första är olyckligt det senare kräver tvångsomhändertag. Bägge delarna är svåra att komma åt.
Citera
2026-03-30, 11:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Det är väldigt mycket som inte sägs med meningen "Ett missbruk har gjort Sofias mamma hemlös och ingen hjälp verkar gå att få."
Det finns en ocean av nivåer här, från att supa upp alla sina pengar på alkohol och inte betala hyran i tid samt söker ingen hjälp själv, till våldsamt utagerande och haft flera olika platser där hon inte kunnat bo kvar pga risken hon medför för alla i närheten samt total vägrar all form av hjälp med aggression. Det första är olyckligt det senare kräver tvångsomhändertag. Bägge delarna är svåra att komma åt.

I vilket fall så har kvinnan diskvalificerat sig för mer hjälp - vissa går bara inte att hjälpa. Vi måste återöppna och bygga ut institutionsvården gällande mentalsjuka galningar...
Citera
2026-03-30, 11:27
Medlem
Många tabletter.
Led henne till ett tågspår.
Berätta gärna hur fin himlen är när man ligger på rygg och tittar upp.
Citera
2026-03-30, 11:29
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
I vilket fall så har kvinnan diskvalificerat sig för mer hjälp - vissa går bara inte att hjälpa. Vi måste återöppna och bygga ut institutionsvården gällande mentalsjuka galningar...

Jag tvivlar det ger något mer än isolering från det allmänna samhället, vilket troligen räcker för dom flesta. Positiva utfall från mentalsjukhus vad jag någonsin kommit över är extremt få. Lite det som drev på desperationen och utvecklingen av lobotomi, en godtycklig förstörelse av delar av frontalloben. Blev personen "lugn" (apatisk) så ansågs det vara succé.. vilket inte ens hade en god chans.
Citera
2026-03-30, 11:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Jag tvivlar det ger något mer än isolering från det allmänna samhället, vilket troligen räcker för dom flesta. Positiva utfall från mentalsjukhus vad jag någonsin kommit över är extremt få. Lite det som drev på desperationen och utvecklingen av lobotomi, en godtycklig förstörelse av delar av frontalloben. Blev personen "lugn" (apatisk) så ansågs det vara succé.. vilket inte ens hade en god chans.

Ja, jag skiter totalt i om inte en enda av dessa galningar som nu går lösa blir "botade" och kan återgå till ett normalt liv - det är MYCKET viktigare att gemene man skyddas från dessa avarter och deras brottslighet...
Citera
2026-03-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Ingen vill hjälpa missbrukare. Är man eller har varit missbrukare ska man inte få hjälp.
En massa folk vill hjälpa missbrukare. Jag känner många som jobbar med just detta, men det är inte så fruktansvärt lätt att hjälpa någon som tar egna galna beslut stup i kvarten.
Hur tycker du själv att man ska få en missbrukare att sluta? Att låsa in personen är ju inte tillåtet.
Citera
2026-03-30, 12:07
Medlem
Kastbars avatar
Det är inte ovanligt att folk med missbruk och samtidig psykisk ohälsa hamnar "mellan stolarna" - och sen skickas hit och dit... Psykiatrin tar inte emot missbrukare och missbruksvården tar inte emot psykiskt sjuka.

Nu är artikeln förvisso låst, men kan tänka mig att problematiken är väldigt svår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in