Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Det stämmer förstås! Men en trend är något naturligt. Har inte fördjupat mig i Random walk men menar man att det är slumpen som exempelvis gjort att Euro/Dollarn "trendat" upp under flera år?
Det är människans nedärvda instinkt att se mönster som gör att vi tror att det existerar "trender". Bara för att något
verkar vara på ett visst sätt betyder det inte att det
är det. Är det därmed omöjligt att tjäna pengar på värdepappersmarknaden? Nej, absolut inte.
Jag har försökt redogöra för vad som står i den där boken flera gånger på det här forumet, och jag är rädd att jag inte pallar en gång till.
Köp boken och läsa själv, den kostar billigt på adlibris:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0393330338
Du kan kolla här innan du ger dig på att köpa boken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Random_Walk_Hypothesis