2023-04-18, 02:17
Medlem
Jag använder Australian bodycare bodyshower med teatree olja. De har teatee olja i alla sina produkter. Man blir verkligen ren av duschkrämen och man känner sig fräsch länge efteråt. Antagligen pga av teatree oljan. Den är perfekt varma sommardagar när man blir svettig och klibbig, då känner man sig sval och fräsch i timmar efteråt. Deras ansiktsprodukter är väldigt bra för hyn och acne.
Citera
2023-04-18, 03:53
Medlem
Tycker Barmängens Barntvål tillhör de bättre men har iofs inte testat Aleppo....
Citera
2023-04-18, 06:09
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Family Fresh är det enda som gör att man faktiskt känner sig ren.

Alla dushtvålar som innehåller allsköns oljor och annat skit lägger sig som en hermetiskt tillsluten hinna
på huden.

Är inte Family Fresh en duschcremé?
Trodde vi skulle diskutera tvålar här.

Själv kör jag Tvålfabrikens stora blocktvål. Perfekt!
Citera
2023-04-18, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Är inte Family Fresh en duschcremé?
Trodde vi skulle diskutera tvålar här.

Själv kör jag Tvålfabrikens stora blocktvål. Perfekt!

Flytande duschtvål vill jag nog kalla det
Citera
2023-04-19, 07:38
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Flytande duschtvål vill jag nog kalla det

Flytande tvål brukar vara rätt tjockflytande i konsistensen.
Den beskrivningen stämmer möjligen in på vissa Dove-versioner, men knappast Family Fresh.
Citera
2023-04-28, 00:28
Medlem
Trontie123s avatar
Lactacyd om du har torr hud.

Luktar som sjukhustvål dock.
Citera
2023-04-29, 04:28
Medlem
Gnomegirls avatar
Den bästa dushtvålen köper man på LIDL under deras Finska veckor.
Finskt tjärshampoo. Användes över hela kroppen.

MVH/Gnomegirl.
Citera
2026-03-21, 11:31
Medlem
Paddan1000s avatar
Vad är konsensus nu kring vad som är den bästa duschtvålen? Eftersom luften varit torr i vinter började det klia över hela kroppen när jag använde Family Fresh och liknande lågpristvålar.

Jag såg att det finns en duschtvål som heter Aesop som kostar 500 kr för en flaska på 500 ml och tänkte att det därmed bör vara skillnad på tvål och tvål, även om det som ger mest bang-for-the-buck borde vara något som ligger mellan Aesop och samma volym Dubbel Dusch för 40 kr.

Jag gick till Apoteket och köpte en ACO duscholja och en ACO duschtvål då de hade kampanj på det märket och betalade kanske 100 kr per 500 ml. Jag märker stor skillnad gentemot lågpristvålarna och huden kliar inte längre och det dyker inte heller upp röda prickar på benen på grund av follikulit när den torra huden gör att hårsäckarna blir keratiniserade.

Någon skrev tidigare i tråden att Family Fresh gjorde att man kände sig ren eftersom den tvättade bort allting från huden utan att lämna en oljig hinna kvar. Det är precis den oljiga hinnan som återfuktar huden och gör att den inte blir torr och kliar. Lågpristvålarna rengör mer som diskmedel.

Jag kan också nämna att jag slutat tvätta håret varje dag och gör det nu bara 1, max 2 gånger i veckan. Övriga dagar sköljer jag bara med vatten och använder inte ens balsam eller någon annan produkt. Det har löst mitt mångåriga problem med torr hårbotten och mjäll, även om det tog 1-2 månader för hårbotten att aklimatisera sig då håret först blev flottigt genom en reboundeffekt som så småningom lade sig. Bästa schampot är därför inget schampoo alls. Det scampoo jag ändå använder är Apotekets svampdödande Ketokonazolschampoo som är dyrt, men räcker länge om man bara använder några droppar i veckan.

Jag kommer aldrig gå tillbaka till lågpristvålar utan siktar på tvålar som kostar runt 200 kr litern. Finns det någon som kommit längre i sin jakt på den perfekta tvålen eller duscholjan och vill berätta vilken som är bäst och vilken prisnivå man bör lägga sig på? Jag tänkte testa Eucerins produkter nästa gång vilka kostar ungefär som ACO, men det finns många märken som kostar lite mer utan att nå Aesops nivåer och jag undrar om de är värda de extra pengarna?
Senast redigerad av Paddan1000 2026-03-21 kl. 11:33.
Citera
2026-03-21, 12:33
Medlem
jag kör med Family Fresh sport 2 in 1 billigt ofta 14.90 för 5 dl
Citera
2026-03-28, 22:35
Medlem
Lactacyd som någon annan nämnde. Jag har känslig hy, har jätte lén hy men blir lätt torr. Tvålen luktar neutralt men smörjer in mig oftast med någon lotion som har någon svag god doft. För er med känslig hy så tipsar jag om ren aloe vera, går att köpa på apoteket. Känns klibbig innan den gått in i hyn. Ännu bättre efter solbränna. Ursäkta OT.
Citera
2026-03-28, 22:36
Medlem
ILoveKnarks avatar
Head&Shoulders
Citera
2026-03-28, 23:15
Medlem
Neutral Shower Gel, ÖB har pumpflaskor på 900 ml för runt 90 kr. Renhet behöver inte döljas i parfym eller kosta skjortan. Behaglig på kroppen, men gör en likväl ren.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in