2026-03-20, 15:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fidde-luder
Jag har fått underrättelseinformation ifrån en mycket nära person till mig inom polisen.

Det är ett s.k kronvittne som ligger bakom gripanden i Thailand, utan detta kronvittne skulle den svenska polisen inte vara i närheten av att reda ut den här soppan.

Det ska handla om ett annat fall där en viss: H*kan B*cksin(*å *ä) har blivit gripen för liknande verksamhet med internetförsäljning av diverse narkotiska preparat. H*kans uppdragsgivare i det fallet har blivit avslöjad och sedermera avslöjat männen i Thailand. Personen som har Jovicic som advokat är det s.k kronvittnet. Jag är inte lika duktiga som ni andra på flashback att söka efter liknande fall eller kopplingar mellan fall, så gör gärna er magi där.

Anledningen till att personen valt att berätta om verksamheten i Thailand ska vara att den ena personen som blivit gripen R*bert Lind* (*O *h) har en skuld till kronvittnet som inte har reglerats. Dom har haft osämja kring ett parti av narkotika som kronvittnet har stulit av R.L.

Dessutom äger kronvittnet en fastighet i nära anslutning till en fastighet som R.L äger i Thailand som dock är skrivet på hans thailändska fru. Dom är tydligen nära vänner sedan lång tid tillbaka 20+ år.

Jag är lite utav en nörd när det kommer till liknande brottfall och kommer såklart fortsätta att gräva i detta.
Oerhört spännande fall minst sagt, stämmer all information som kommit fram så lär det dröja till mins 2028 innan vi ser en FUP.
Intressant. Men har kronvittnet verkligen dels en fordran mot RL, dels stulit narkotika av honom? Stal han inte tillräckligt för att bli kvitt?
Citera
2026-03-21, 13:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidde-luder
Jag har fått underrättelseinformation ifrån en mycket nära person till mig inom polisen.

Det är ett s.k kronvittne som ligger bakom gripanden i Thailand, utan detta kronvittne skulle den svenska polisen inte vara i närheten av att reda ut den här soppan.

Det ska handla om ett annat fall där en viss: H*kan B*cksin(*å *ä) har blivit gripen för liknande verksamhet med internetförsäljning av diverse narkotiska preparat. H*kans uppdragsgivare i det fallet har blivit avslöjad och sedermera avslöjat männen i Thailand. Personen som har Jovicic som advokat är det s.k kronvittnet. Jag är inte lika duktiga som ni andra på flashback att söka efter liknande fall eller kopplingar mellan fall, så gör gärna er magi där.

Anledningen till att personen valt att berätta om verksamheten i Thailand ska vara att den ena personen som blivit gripen R*bert Lind* (*O *h) har en skuld till kronvittnet som inte har reglerats. Dom har haft osämja kring ett parti av narkotika som kronvittnet har stulit av R.L.

Dessutom äger kronvittnet en fastighet i nära anslutning till en fastighet som R.L äger i Thailand som dock är skrivet på hans thailändska fru. Dom är tydligen nära vänner sedan lång tid tillbaka 20+ år.

Jag är lite utav en nörd när det kommer till liknande brottfall och kommer såklart fortsätta att gräva i detta.
Oerhört spännande fall minst sagt, stämmer all information som kommit fram så lär det dröja till mins 2028 innan vi ser en FUP.

Jag funderade på hur de gripna kunde äga fastigheter i Thailand. Att de skrivit fastigheterna på sina thailändska fruar verkar "stabilt". Skönt att de sköna thailändska damerna inte förlorar sina hus åtminstone.
Citera
2026-03-23, 10:22
Medlem
var står det att det är David Algulin och Peter Sundfors?
Citera
2026-03-24, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Intressant. Men har kronvittnet verkligen dels en fordran mot RL, dels stulit narkotika av honom? Stal han inte tillräckligt för att bli kvitt?

Oklart det där, kanske var det en markering mot R.L genom att göra på detta viset. Högst troligt har Kronvittnet helt enkelt valt att prata för att själv få strafflindring i målet som rör hans verksamhet; vilket är hela poängen med begreppet "kronvittne"

Personen som var anställd som packare åt kronvittnet heter för övrigt
Håka* Bäcksi*
*=n
Citera
2026-03-25, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollan-Kollan
Varberg
Skövde var någon från...
Citera
2026-03-25, 20:15
Medlem
rigbos avatar
Dagens Industri kommer med nyheter. https://www.di.se/nyheter/fastighets-vd-gripen-i-penningtvattsharva/ (låst)
Citat:
En vd för en etablerad svensk fastighetskoncern har gripits i den internationella polisoperationen ”Candy”. Kvinnan, som är nära släkt med en hög polischef, misstänks under nästan fyra år ha tvättat brottsvinster i stor skala. Enligt Di:s källor ska brotten ha koppling till ett fastighetsprojekt i Spanien.
Jag är inte jätteinsatt i ärendet med jag antar att det är Linda Staafs halvsyster Mona Örjansdotter Johansson som avses.
Citera
2026-03-25, 20:27
Medlem
P3 Krim släppte ett avsnitt om Operation Candy idag och det bekräftar vad jag tidigare sagt att det är 2 olika operationer med kopplingar till varandra.

Personen som heter Daniel och greps i Thailand har redan utlämnats och häktats vid Göteborgs Tingsrätt, det målet är alltså separat från penningtvätt målet vid södertörns tingsrätt även om det i podden nämns att det eventuellt kan bli en genensam rättegång.

https://www.sverigesradio.se/p3krim
Senast redigerad av RodneyPrice 2026-03-25 kl. 20:30.
Citera
2026-03-25, 20:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Dagens Industri kommer med nyheter. https://www.di.se/nyheter/fastighets-vd-gripen-i-penningtvattsharva/ (låst)

Jag är inte jätteinsatt i ärendet med jag antar att det är Linda Staafs halvsyster Mona Örjansdotter Johansson som avses.
Från artikeln

Citat:
Ungefär samtidigt frihetsberövades en nära anhörig till fastighets-vd:n på annan ort. Även i det fallet gäller misstankarna omfattande penningtvätt.

Det är väl systern antagligen, dvs Linda Staafs andra halvsyster och VDs helsyster (om jag får ihop det rätt). Uppgifterna i artikeln antyder liksom tidigare uppgifter att polisen haft misstankar mot VDn en längre tid eftersom det var släktskapet som gjorde att Staaf omplacerades för ett år sedan. Detta rimmar lite illa med påståendet om att de olika bolagen avslöjades av en slump i början av 2026 via några mobiltelefoner.
Citera
2026-03-25, 20:38
Avslutad
M*n* Örj*ndsd*tter J*h*nss*n VD för Tenzing Invest. Stämmer bra överens med att de haft projekt på Mallorca. Kan inte vara någon annan?

https://www.di.se/nyheter/fastighets-vd-gripen-i-penningtvattsharva/

Edit: såg nu att samma artikel precis länkats ovan
Senast redigerad av Burr72 2026-03-25 kl. 20:39. Anledning: Såg att samma info redan framkommit
Citera
2026-03-25, 20:38
Medlem
Mobiltelefonerna hittades hösten 2023...

Citat:
Från artikeln

Det är väl systern antagligen, dvs Linda Staafs andra halvsyster och VDs helsyster (om jag får ihop det rätt). Uppgifterna i artikeln antyder liksom tidigare uppgifter att polisen haft misstankar mot VDn en längre tid eftersom det var släktskapet som gjorde att Staaf omplacerades för ett år sedan. Detta rimmar lite illa med påståendet om att de olika bolagen avslöjades av en slump i början av 2026 via några mobiltelefoner.
Citera
2026-03-25, 20:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RodneyPrice
Mobiltelefonerna hittades hösten 2023...
Aha. Missat det helt. Varför har polisen väntat till 2026 måste man undra.
Citera
2026-03-25, 20:42
Avslutad
Citat:
Aha. Missat det helt. Varför har polisen väntat till 2026 måste man undra.

Samla ytterligare bevis skulle jag gissa på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in