Citat:
Ursprungligen postat av
Magictrix
Rubriken i AB ger "Folkkär sportprofil"
Folkkär betyder att vi alla vet vem det är. Sportprofil betyder att han inte längre är en elitidrottare, men att han fortfarande ses i media i sammanhang där han anses vara insatt och kunnig. Typ en fd fotbollsspelare som nu ibland sitter i en studio och har åsikter om sin fd sport. Freddie Ljunberg är ett paradexempel på en folkkär sportprofil. De felsta vet vem han är och han syns regelbundet i TV när Arsenal spelar, eftersom han anses kunna Arsenal.
”Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar någon att göra, tåla eller underlåta något döms för olaga tvång till böter eller fängelse i högst två år”.
Olaga tvång är inte olaga hot. Utan att vara jurist skulle jag tänka att det är ett trappsteg nedanför. Någon har sagt till någon annan, "nu gör du så här, annars får det konsekvenser". En slags emotionell utpressning där BO inte kanske har möjlighet att värja sig. Vilket betyder att det inte är nödvändigtvis så att våld har förekommit, snarare inte. Men det har varit påtryckningar vilket tyder på att förövaren/sportprofilen haft ett mentalt övertag och försökt tvinga fram ett resultat som varit fördelaktigt för honom själv. Jag förutsätter att det är en man här.
Nannskog var min första tanke, men jag tror inte han har några direkt våldsamma tendenser i sig. Däremot kan jag tänka mig Henke Lundquist. Hockeykillar kan vara lynniga och doping är väl inte helt ovanligt i NHL? Mest troligt får man väl leta efter någon som är relativt nyskild och därför har försökt förmå sitt numera ex att ge fan i sommarstugan/vårdnad om barn eller liknande. För det är väl något sådant som känns rimligast.
Lundqvist, du kan inte vara seriös? Dick Axelsson ligger betydligt närmare till hands än Henke "no mjäll" Lundqvist.