2026-03-25, 13:06
Medlem
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/JOObOb/folkkar-sportprofil-misstanks-for-olaga-tvang
Citat:
En folkkär sportprofil utreds av avdelningen för brott i nära relationer.

Mannen misstänks för olaga tvång.

Ett brott som kan ge två års fängelse.

Mannen greps i början av mars.

Han är inte häktad, men förundersökningen pågår mot mannen och sekretess råder. När Sportbladet pratar med förundersökningsledaren är hon förtegen.

Mannen har en lång och framgångsrik elitkarriär bakom sig. Efter att ha slutat med sin idrott har han ofta synts i tv.

Vem kan det vara då?
Citera
2026-03-25, 13:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hoppas det är Gunde Svan.

Gunde eller kanske Ferry, båda känns ändå trevliga men man vet aldrig vad som döljer sig bakom masken.
Annars om det är någon hockey eller fotbollsprofil som nu sitter som expertkommentator men det låter som att personen synts mera än bara en typ av program.

Gunde känns mest rätt.
Citera
2026-03-25, 13:59
Medlem
guttbmans avatar
Citat:

Tänkte på honom direkt. Men aktiv igår på Instagram.
Citera
2026-03-25, 14:09
Medlem
Baertlings avatar
Så länge man inte är häktad går det utmärkt att vara aktiv på Instagram. Med det sagt tror jag inte att det är Gunde Svan...
Citera
2026-03-25, 14:12
Medlem
Kan väl omöjligt vara Gunde
Citera
2026-03-25, 14:13
Medlem
DirtyJobs avatar
Om det hade varit GS så hade det stått en av Sveriges tidigare mest folkkära idrottare, programledare hade också nämnts så släpp honom. Miffon ni är 🤣
Citera
2026-03-25, 14:16
Medlem
Citat:
Citat:

Tänkte på honom direkt. Men aktiv igår på Instagram.

Enligt AB är han på fri fot så då kan han ändå vara aktiv på insta.

Jag tänkte på D*niel N*nnskog.
Han har ju medverkat en hel del i TV inte bara när det gäller fotboll.
Citera
2026-03-25, 14:17
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Efter att ha slutat med sin idrott har han ofta synts i tv, kan de vara vi köper din bil mannen? När ingen vet så ska det ju spekuleras.
Citera
2026-03-25, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyJob
Om det hade varit GS så hade det stått en av Sveriges tidigare mest folkkära idrottare, programledare hade också nämnts så släpp honom. Miffon ni är 🤣

Om man då går ner ett steg i ranking men håller oss till skidor så kanske Anders Blomq_ist? Elitidrottare, ja, folkkär, möjligen.
Citera
2026-03-25, 14:26
Medlem
Nån som fått hoppa in, lite i nån hockey eller fotbollsstudio. Går min gissning på.
Citera
2026-03-25, 14:49
Medlem
Magictrixs avatar
Rubriken i AB ger "Folkkär sportprofil"

Folkkär betyder att vi alla vet vem det är. Sportprofil betyder att han inte längre är en elitidrottare, men att han fortfarande ses i media i sammanhang där han anses vara insatt och kunnig. Typ en fd fotbollsspelare som nu ibland sitter i en studio och har åsikter om sin fd sport. Freddie Ljunberg är ett paradexempel på en folkkär sportprofil. De felsta vet vem han är och han syns regelbundet i TV när Arsenal spelar, eftersom han anses kunna Arsenal.

”Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar någon att göra, tåla eller underlåta något döms för olaga tvång till böter eller fängelse i högst två år”.
Olaga tvång är inte olaga hot. Utan att vara jurist skulle jag tänka att det är ett trappsteg nedanför. Någon har sagt till någon annan, "nu gör du så här, annars får det konsekvenser". En slags emotionell utpressning där BO inte kanske har möjlighet att värja sig. Vilket betyder att det inte är nödvändigtvis så att våld har förekommit, snarare inte. Men det har varit påtryckningar vilket tyder på att förövaren/sportprofilen haft ett mentalt övertag och försökt tvinga fram ett resultat som varit fördelaktigt för honom själv. Jag förutsätter att det är en man här.

Nannskog var min första tanke, men jag tror inte han har några direkt våldsamma tendenser i sig. Däremot kan jag tänka mig Henke Lundquist. Hockeykillar kan vara lynniga och doping är väl inte helt ovanligt i NHL? Mest troligt får man väl leta efter någon som är relativt nyskild och därför har försökt förmå sitt numera ex att ge fan i sommarstugan/vårdnad om barn eller liknande. För det är väl något sådant som känns rimligast.
Citera
2026-03-25, 14:50
Medlem
Citat:
Nån som fått hoppa in, lite i nån hockey eller fotbollsstudio. Går min gissning på.

Då hade de knappast skrivit "folkkär", någon måtta får det vara på överdrifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in