Citat:
Ursprungligen postat av
Exemplarisk.
Publicerades idag:
https://tobiashubinette.wordpress.com/2026/03/24/idag-har-357-av-invanarna-nagon-form-av-utlandsk-bakgrund-en-generation-bakat/
Tobias skriver: Sverige är idag
västvärldens mest heterogena land efter USA
"Det
räcker nu", säger Richard Sörman på Riks.
Men folkutbytet är bara en högerextrem konspirationsteori , det har vi fått lära oss.
Är Sverige ett bättre land nu än innan massimporten?
Går det att vända detta och hur?
Är vi berikade? Har vinsten kommit?
Trivs du i det nya Sverige?
Frågorna är många.
Är det verkligen folkutbyte när ingen faktiskt byts ut? Det är ingen som tvingats bort, antalet "etniska" svenskar är väl ändå fler än för 60 år sedan?
När började massimporten? Invandring har alltid funnits i någon omfattning. Och på vilket sätt ska man avgöra om Sverige är ett bättre land? Tittar man på genomsnittlig livslängd, hälsa eller ekonomiska mått, så är det bättre nu än för exempelvis 50-60 år sedan. Tittar jag på min egen och mina närmsta anhörigas situation, och släkten i övrigt, är deras liv bättre nu än det var för en generation senare. Fler med hög utbildning, bättre inkomst, fler valmöjligheter i livet, bättre hälsa (ingen som röker längre, minskad alkoholkonsumtion) och ingen vad jag vet som blivit utsatt för den typ av kriminalitet som ofta skrivs här på Flasback som kopplad till invandring.
Ärligt talat trivs jag personligen mycket bra i mitt liv, och mycket i mitt liv pekar i rätt riktning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Finporslinet
Sämre som land har det blivit för de flesta svenskar, utom de som fortfarande bor i helsvenska områden med helsvenska skolor och slipper ta del av mångkulturen förutom möjligtvis i arbetslivet. Hade alla svenskar haft en sådan möjlighet hade problemen varit mycket mindre.
Att vända det går såklart, sedan om det är realistiskt är en annan fråga. Det går definitivt att förbättra den nuvarande situationen på ganska många sätt om bara viljan finns.
Vi står just nu inför ett vägskäl där kommande regeringar kommer att få avgöra vilka folkgrupper som ska bo kvar i landet framöver. Fortsätter man precis som man har gjort de senaste 30-40 åren så förutspår jag en början på en emigrering av svenskar från Sverige. Man kan bara plåga ursprungsbefolkningen upp till en viss punkt innan de får nog. Tillsammans med faktumet att om vi nu ska leva i de här nya globala samhällena där alla migrerar från alla möjliga håll, så kommer nu alla länder tävla om arbetskraft och migration, många länder kommer säkerligen öppna upp för nordeuropeisk invandring.
Framtiden för svenskarna är positiv, för Sverige som land är den inte lika ljus dock.
Enligt vilka mått var Sverige bättre förr? Och vilken referenstid utgår du ifrån?