Citat:
Ursprungligen postat av
Benasque
Det är Nigger som är tabu.
Neger får väl alla säga lika mycket som finne eller dansk.
Negernegerneger.
Det finns ju tillfällen, till exempel vid en efterlysning, där det finns skäl att vara så precis som möjligt. Där måst man få använda "neger", på samma sätt som öst-asiatiskt, samiskt, kaukasiskt eller judiskt utseende. Att bunta ihop negrer med MENA och kalla alla för blattar är möjligt, men mindre precist.
Med samma logik är även benämningar som färgad, svart och svarting. ok. Däremot inte "nigger", det är nedsättande, på samma sätt som att kalla kaukasier för "vitingar", som kan upplevas nedsättande.