2008-01-02, 02:06
Bannlyst
Hallå! Är en student för närvarande med 25000 kronor att investera för tillfället. Är det för lite att investera? Vad bör man studera för att förstå aktievärlden? Länkar, bokförslag etc. Vad skulle ni göra med pengarna? Tänkte bara sätta in dom på sveabank och få 4.55 % i avkastning. Finns det något säkrare sätt att optimera detta i form av aktier?
Citera
2008-01-02, 02:38
Medlem
Om du har tänkt att "investera" som du säger så kan du inte vara seriös med att överväga bankernas räntekonton?
Vad blir det i avkastning?
Ungefär såhär...
Inlåningsränta: 5%
Inflation: 3%?
Avkastning: 2% på kapitalet - 30% skatt på vinsten?
Summa: Dålig...

Jag skulle nog vilja säga att du spekulerar med dina pengar istället för investerar dem?

Det finns mycket information om investerande och spekulerande på forumet, använd sökfunktionen.

Det är kul att se pengarna öka och minska i värde.
Berätta gärna hur det går när du hållit på ett tag.
Lycka till!
Citera
2008-01-02, 09:17
Bannlyst
ska ta mig en titt tackar
Citera
2008-01-02, 09:54
Medlem
Glöm inte att kolla in fondsparande också. Finns vissa fonder som går riktigt bra.
Citera
2008-01-02, 10:45
Medlem
Det beror på när du ska ha pengarna. Det är alltid den fråga som man måste besvara när man letar investeringsalternativ.

Ett alternativ med en horisont på 4-6 månader är Stella Nova:

http://www.avanza.se/aza/press/press.jsp?article=23261

Den handlas i poster om 25000 kronor och är ett lågriskalternativ, men med betydligt bättre avkastning än ett bankkonto.
Citera
2008-01-02, 11:11
Bannlyst
Har spekulerat lite på lite olika alternativ. Gillar starkt simple city konceptet att investera i vinnare efter statistik. Inte rädd att ta lite risker och skulle inte vara en katastrof om de backade.
Citera
2008-01-02, 12:08
Medlem
KingOfMoons avatar
Kanske är lite off topic men:

Med den avataren skulle väl du skänka bort alla pengarna till fattiga, eller har jag missat nåt?
Citera
2008-01-02, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Har spekulerat lite på lite olika alternativ. Gillar starkt simple city konceptet att investera i vinnare efter statistik. Inte rädd att ta lite risker och skulle inte vara en katastrof om de backade.

Då kommer det inte att gå så bra för dig. Trots massvis med forskning finns det inga identifierade samband mellan historisk och framtida avkastning.

Gårdagens vinnare finns inte bland morgondagens vinnare i större utsträckning än fonder och aktier i allmänhet.

Läs mer i t.ex. "A Random Walk Down Wall Street".
Citera
2008-01-02, 12:27
Medlem
Neonights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingOfMoon
Kanske är lite off topic men:

Med den avataren skulle väl du skänka bort alla pengarna till fattiga, eller har jag missat nåt?

Mer off-topic:

..och med det nicket (rödebaronen) så stämmer ingenting överrens Men jag antar att TS enbart skojat till det lite.

OnT:
Själv så har jag investerat mina småslantar (samma storleksordning som TS's summa) i ett par fonder. Dem ligger och guppar så skönt i asien bl a
Citera
2008-01-02, 12:35
Medlem
Om du räknar med hög avkastning på dina pengar kan det vara värt att kolla upp Avanzas och Nordnets kapitalförsäkringar för att komma undan lite vinstskatt.
Citera
2008-01-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Då kommer det inte att gå så bra för dig. Trots massvis med forskning finns det inga identifierade samband mellan historisk och framtida avkastning.

Gårdagens vinnare finns inte bland morgondagens vinnare i större utsträckning än fonder och aktier i allmänhet.

Läs mer i t.ex. "A Random Walk Down Wall Street".

The trend is not your friend?
Citera
2008-01-02, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
The trend is not your friend?

Bara för att det rimmar behöver det inte vara sant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in