Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-23, 12:37
Avstängd
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellvete
Skillnaden är väl att SD är största partiet på högersidan. Det är inte V. Sedan är det inte bara partierna på högersidan som närmar sig Sds politik. Det gör även S.
Det vore en väldigt stor framgång för SD att få ministerposter så dom lär inte göra anspråk på statsministerposten i detta valet. Men jag kan tänka mig att dom kommer att göra det 2030.

S har inte majoritet i riksdagen det har inte SD heller eller Tidöpartierna.
2026-03-23, 12:50
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Kolla in Agenda och lyssna noga på upprepningarna. Hon svarar inte på frågorna hon får utan bara upprepar sina fraser konstant. https://www.svtplay.se/video/eQrAEpn/agenda/tvarvandningen

Hon låter som en programmerad robot.

Är tyvärr rätt typiskt numera.
Vinsten är att man slipper bemöda sig med svara på ledande frågor, drev och annat ful-knep media gillar hålla på med.
Naktdelen är att man framkommer som väldigt opersonlig och tondöv.
Som väljare uppfattas det som en ganska bedrägligt.

Jag tror lite av JÅ succé handlar om just hans hållning till att inte bli medietränad.
Man ser en person som svarar på frågor.

Medieträning är bra som plan B, men man ska hålla sig borta från sånt så länge det går.
2026-03-23, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Om SD krokar arm med L då har SD valt sida en gång för alla och med det menas att SD är ett borgerligt parti. Vad säger gamla S-väljare om det som övergav S för SD? Jag kan bara säga en sak om det och det är att Åkesson lurat dom .

I konstellationen TIDÖ ser SD till att de borgerliga blir mindre borgerliga.

Man kan säga att SD samlar nationalkonservativa från båda sidor.
2026-03-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Men herregud, hon är medietränad. Nån kommunikatör att berättat att det här är framgångsrikt, kör på det, och så kör hon på det. Mer spännande än så är det inte.
Precis. Sen kan man hantera det mer eller mindre begåvat, som med all kunskap. Man kan ha talepunkterna som en grundplåt och sen variera inom givna ramar för att hålla det intressant. Eller så kan man upprepa dem som en papegoja helt utan fingertoppskänsla. Mohamsson tillhör den senare kategorin. En bandspelare på två ben.
2026-03-23, 12:53
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det kokar ner till att det är kulturkrig. Identitetspolitiken har gjort att SD kan driva socialdemokratisk politik på högersidan. SD ÄR höger, eftersom media och politisk opposition bestämt det, helt oavsett hur de driver sin politik. Och gärna för högern verkar det som. Det möjliggjorde att S förlorade massor av röster till andra blocket, trots att SD är ganska långt åt vänster i många frågor.

Höger-vänsterskalan är i princip död i och med identitetspolitikens övertagande. All politik i Sverige är dessutom så långt åt vänster att det liksom blir konstigt att kalla ett parti som SD eller L för höger, när de är långt om vänster om sossar i alla andra länder i europa, både ekonomiskt och kulturellt.

Det här är inte sant, och det är ganska enkelt att se. SD är höger för att de följer högerretorik och policy. Säga vad man vill om det, men det är enkelt att skåda och något de är stolta över, så länge de inte råkar prata med någon vänster de vill övertyga till att rösta på dem. Snacka med vilken SDare som helst och de rabblar gärna upp en massa policies på högersidan de brinner för.
2026-03-23, 13:01
Medlem
Ok.... Men låt oss säga att 3% stödröstar på Liberalerna i september... det är 180 000 personer, och det tror jag inte på...

Mitt perspektiv är det motsatta, jag hoppas förstås att vi åker ut, så ett nytt Socialliberalt L kan uppstå...

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Problemet med dina ”undersökningar” är att de mycket sällan visar sig prognostisera framtiden korrekt. I fallet Liberalerna är det så ytterst få partibytare som behövs för att åstadkomma stora förändringar i detta pyttelilla struntparti. Byter en enda av 100 väljare till Mohamsson i nästa opinionsundersökning innebär det en formidabel succé för Liberalerna som ökar från 2% till 3%. En väljare av 100 och tidningarna kommer skriva rubriker som ”Mohamssons succé, Liberalerna rusar”.
2026-03-23, 13:08
Medlem
Dom 2,3% som redovisades i senaste OU är troligen inga stödröster. Att partiet skulle vara nere på 1,5% är mindre troligt.

Därför finns chansen för L och för Tidö.

Jag har tjatat om det många gånger nu, ser vi en liten ökning från 2,3% till kanske 2,5% vid månadsskiftet april/maj så ökar chanserna för riktiga stödröster.

Det är väl inte helt uteslutet att det kommer en Simona-effekt som syns redan vid månadsskiftet mars/april.
Samtidigt är jag konspiratorisk. Det finns krafter som är riktigt ONDA och manipulerar undersökningarna.
2026-03-23, 13:18
Medlem
bombaccis avatar
Tråkigt att se, hade gärna sett att den elaka arbetsmarknansdsministern asvgick.

liberlarnas karriärspolitiker gjorde allt för att få stödröster och rädda kvar sina högavlönade uppdrag.

tyvärr verkar det funka och de får stödröster från M och SD för att få hänga kvar.
2026-03-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hur många medlemmar har hoppat av då? Finns det uppgifter på det?

BREAKING!!!! BREAKING!!!!

Såg nyheten 11:42 att nu 979 nya medlemmar har tillkommit medan 224 har lämnat.

Detta kommer säkert att avspegla sig i OU framöver. Dom värsta avarterna lämnar.

BREAKING!!!! BREAKING!!!!!
2026-03-23, 13:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dom 2,3% som redovisades i senaste OU är troligen inga stödröster. Att partiet skulle vara nere på 1,5% är mindre troligt.

Därför finns chansen för L och för Tidö.

Jag har tjatat om det många gånger nu, ser vi en liten ökning från 2,3% till kanske 2,5% vid månadsskiftet april/maj så ökar chanserna för riktiga stödröster.

Det är väl inte helt uteslutet att det kommer en Simona-effekt som syns redan vid månadsskiftet mars/april.
Samtidigt är jag konspiratorisk. Det finns krafter som är riktigt ONDA och manipulerar undersökningarna.

Det ska ju inte glömmas bort att Tidöpartierna kan förlora makten även om L klarar spärren. I nuläget skulle jag nog ändå säga att det är högre sannolikhet att L inte klarar spärren än att de gör det.
2026-03-23, 13:23
Medlem
Tillägg:

Jag såg nyheten på smutsiga HORAN. Klockan 11:42.

"L växer"

979 medlemmar har tillkommit. 224 (Quislingar) har lämnat.

Min slutsats: Oppositionen och mediafolk kommer behöva köpa ångestmediciner.
2026-03-23, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det ska ju inte glömmas bort att Tidöpartierna kan förlora makten även om L klarar spärren. I nuläget skulle jag nog ändå säga att det är högre sannolikhet att L inte klarar spärren än att de gör det.

Du har en poäng här, men just nu är känslan 50%---50%.

Men raset för S kan komma fort om valdebatterna inte styrs av SVT.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in