2026-03-22, 21:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kokosbollensverige
Hur mycket är det rimligt att be sina barn att betala om de bor hemma? Detta förutsatt då att de har ett jobb där de får ut ungefär 20 000 i månaden.

Har tänkt på denna ett tag och olika hemsidor visar att kostnader för en person per månad ligger runt 6-7 tusen, men är inte det lite mycket kan tyckas?

Hur gamla är barnen? 6000kr är rimligt om det ingår el, mat, försäkring, internet, ungar ska inte leva som 14 åringar hemma om de tjänar egna pengar då ska de betala vad de kostar!
Citera
2026-03-22, 22:05
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Hur mycket är det rimligt att be sina barn att betala om de bor hemma? Detta förutsatt då att de har ett jobb där de får ut ungefär 20 000 i månaden.

Har tänkt på denna ett tag och olika hemsidor visar att kostnader för en person per månad ligger runt 6-7 tusen, men är inte det lite mycket kan tyckas?
Det är rimligt att de ska spara undan pengar av sin lön så att de kan skaffa egen bostad.
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Troligen vill du att ditt barn på sikt flytta. Varför då inte istället kräva att barnet istället för ”hyra” sparar minst 5000 i månaden till kontantinsats.
Precis! Eller 10000.
Citera
2026-03-22, 22:09
Avslutad
Jag har funderat på det där och kommit fram till att jag splittar hyran på antal boende och lägger på drygt 700 för mat, internet och annat. Det tycker jag är rimligt, förutsatt en ordentlig lön då. Sen att det kommer bli ett sparande till dom behöver ju inte dom veta.
Är inte där än att det är aktuellt dock.

Är det som nu, inkomster mellan 4000-8000 kr så räcker det med 500:- och att betala sina egna abb och grejer. Fortfarande sparande dom inte vet om.

Jag vill främst att de får in rutinen och medvetenheten att det kostar och finns räkningar i slutet av månaden/när lönen kommer. Inte nödvändigtvis sko mig på dom. Jag har så jag klarar mig och barnen ändå.
Citera
2026-03-22, 22:13
Medlem
VincentLels avatar
Det finns ju en uträkning som Konsumentverket har gjort angående detta och som kom fram till att det kostar 6730 kr för en vuxen unge att bo hemma

https://www.konsumentverket.se/ekonomi/flytta-eller-bo-hemma-kostnad/

Jag tycker dessa faktorer spelar störst roll för att bestämma beloppet vad ungen kan betala hemma:

Vad ungen tjänar
Vad föräldrarna tjänar
Vad hyran kostar
Om ungen är "smart' med pengar och sparar för att flytta ut
Om ungen vill flytta ut
Uppfostran

Jag hade kört så här ungefär, låtit ungen tjänar sina pengar i 1 år. Så himla mäktigt att tjäna pengar och inte ha några större utgifter. Man kan resa och ha mycket underhållning för pengar i yngre ålder.

Sen år 2: beroende på vad ungen kostar att ha hemma, kanske att han kan betala för sina matkostnader och någon symbolisk summa t.ex. 2000 kr.

Skulle ungen vara duktig på ekonomi och vill flytta hemifrån hade jag hjälpt till genom att inte ta någon hyra.

Uppfostran - vissa jag känner har jag hört att dom tycker det är bra för att barnet ska växa upp med utgifter.

Jag betalade hemma, några tusen. Kanske borde gett mer men de kostade inte mycket för en 1a i min hemort så hade ju kunnat flytta egentligen. Stor skillnad på eget boende och bo hemma.
Citera
2026-03-22, 22:19
Medlem
Citat:

Situationen är olika för alla och det går inte säga rakt av vad som ska gälla.

Är arbetet permanent, dvs de är fast anställda så kan man ställa lite högre krav än om de fått ett tillfälligt jobb som varar i 3 månader.

En bra regel tycker jag är att ge barnet en förmaning att spara åtminstone 30% av sin lön. Det är viktigt att bygga upp sin egen buffert helt enkelt.

När det sparkravet är satt, då kan man diskutera utifrån familjens ekonomi hur mycket barnet ska betala hemma. Det är rimligt att betala för sitt rum och bidra med hyran. Det är ett resonemang som de flesta förstår och det är också lätt att räkna fram rättvist.

Det är också lätt motivera att betala för sina egna kläder, sin mobil etc.

När man kommer in på maten så blir det svårare. Själv hade jag avstått från att ta in maten i det här.

Min högsta önskan är att lära barnet att hantera sin ekonomi, därav sparkravet och att betala för sitt rum, telefon och kläder. Sedan låta det vara så. Det är också viktigt att barnet upplever att det är positivt att arbeta, dvs kan unna sig lite extra själv.

Ett bra barn kommer spontant att bjuda till lite självmant när de märker och förstår att föräldrarna gör det. Betala själv när en går och handlar mat till hela familjen t.ex.

Således ungefär såhär ser budgeten ut:

20.000 kr (efter skatt)

Sparande: 6000 kr (Sparandet ska vara mer långsiktigt inför kommande boende, bil etc.)
Hyra eget rum: 2500 kr (vi antar totalhyran ligger på runt 10.000 kr, två föräldrar, kanske ett syskon)
Mobil, kläder etc: 2500 kr

Det innebär att barnet har 9000 kr kvar till annat. Vilket är tillräckligt för att barnet ska känna att ja, nu jobbar jag och har en bra ekonomi.

Är man däremot ensamstående föräldrer med ett barn, då blir bördan för barnet såklart lite större. Hyran kommer hamna kring 4000 kr (de bor mindre och har en hyra på 8000 kr).

Men fortfarande 7500 kr i egna pengar.
Citera
2026-03-22, 22:23
Medlem
zombie-nations avatar
Beror såklart på, som användaren över mig skriver.

Men säg generellt... 3500 för hyra, 2000 för mat... kanske? Och barnet betalar sina egna övriga räkningar, utom el och internet som de kan få gratis tycker jag.
Citera
2026-03-22, 23:28
Medlem
Tranquility Bass avatar
Beror på hur mycket du behöver för att "gå runt" varje månad. Om du klarar av ekonomin utan att ta betalt kan jag tycka att det är bättre att barnet får möjlighet att bygga upp ett sparande, detta givetvis förutsatt att hen inte bränner alla pengar.
Citera
2026-03-22, 23:37
Medlem
Sjukt att ens komma på tanken att ta betalt av ens barn...
Citera
2026-03-23, 00:24
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Sjukt att ens komma på tanken att ta betalt av ens barn...
Det är ett sätt för ens barn att hantera pengar, lära sig spara och att allt - precis allt kostar pengar.

Hur mycket den skall betala beror mycket på hur den egna ekonomin ser ut, hur mycket barnet får ut och hur mycket barnet sparar vs. lägger på nöjen.

5k tycker jag är skäligt. Festar barnet och köper kläder för alla pengar = betala mer hemma. Åker lönen in på ISK konto = betala mindre (om utrymme finns i den egna ekonomin) Minns jag betalade 2k till mina föräldrar i början av 80talet när lönen var ca 7k

När jag sedermera flyttade till egen lägenhet kom det inte som en chock att hyran var på runt 2k
Citera
2026-03-23, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Troligen vill du att ditt barn på sikt flytta. Varför då inte istället kräva att barnet istället för ”hyra” sparar minst 5000 i månaden till kontantinsats.

Varför inte istället ta hyra från barnen som sedan går till lägenhet?

Att lita på att ens unge kommer spara 3000-5000kr/månad är inte trovärdigt.
Citera
2026-03-23, 01:23
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det är ett sätt för ens barn att hantera pengar, lära sig spara och att allt - precis allt kostar pengar.

Lära sig spara? Du menar rättare sagt, göra så att barnet inte kan spara lika mycket? Man tar ju bokstavligt talat barnets sparpengar ifrån dom genom att ta ut en avgift för att barnet bor hemma.

Det är den enda chansen man har i livet att slippa utgifter och på så vis kunna lägga undan massor av sin inkomst till att bygga upp ett stabilt sparkonto. Att man som förälder då väljer att sabba den möjligheten för sitt eget barn är ju sjukt.

Varför skulle inte ett barn förstå att saker kostar pengar om man berättar det för dom? Hur förstår dom det bättre genom att man tar deras pengar ifrån dom?
Citera
2026-03-23, 01:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Lära sig spara? Du menar rättare sagt, göra så att barnet inte kan spara lika mycket? Man tar ju bokstavligt talat barnets sparpengar ifrån dom genom att ta ut en avgift för att barnet bor hemma.

Det är den enda chansen man har i livet att slippa utgifter och på så vis kunna lägga undan massor av sin inkomst till att bygga upp ett stabilt sparkonto. Att man som förälder då väljer att sabba den möjligheten för sitt eget barn är ju sjukt.

Varför skulle inte ett barn förstå att saker kostar pengar om man berättar det för dom? Hur förstår dom det bättre genom att man tar deras pengar ifrån dom?
Som jag skrev, åker större delen av barnets lön in på ISK så kan man sänka avgiften för hemmaboendet (efter ens egen förmåga) Festar de och köper massa onödiga kläder och elektronikskrot höjer man "hyran"

Även jag har varit ung och dum, hände jag festade upp mest hela lönen på någon vecka, även sedan jag flyttat till eget. Vissa månader överlevde jag på någon 2kgs ost och några 1kg´s påsar torrpasta som en värnpliktig kompis dumpade av på vägen när han körde ut till de vapenfria, fan vad roligt vi hade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in