Citat:
Ursprungligen postat av
Kokosbollensverige
Hur mycket är det rimligt att be sina barn att betala om de bor hemma? Detta förutsatt då att de har ett jobb där de får ut ungefär 20 000 i månaden.
Har tänkt på denna ett tag och olika hemsidor visar att kostnader för en person per månad ligger runt 6-7 tusen, men är inte det lite mycket kan tyckas?
Situationen är olika för alla och det går inte säga rakt av vad som ska gälla.
Är arbetet permanent, dvs de är fast anställda så kan man ställa lite högre krav än om de fått ett tillfälligt jobb som varar i 3 månader.
En bra regel tycker jag är att ge barnet en förmaning att spara åtminstone 30% av sin lön. Det är viktigt att bygga upp sin egen buffert helt enkelt.
När det sparkravet är satt, då kan man diskutera utifrån familjens ekonomi hur mycket barnet ska betala hemma. Det är rimligt att betala för sitt rum och bidra med hyran. Det är ett resonemang som de flesta förstår och det är också lätt att räkna fram rättvist.
Det är också lätt motivera att betala för sina egna kläder, sin mobil etc.
När man kommer in på maten så blir det svårare. Själv hade jag avstått från att ta in maten i det här.
Min högsta önskan är att lära barnet att hantera sin ekonomi, därav sparkravet och att betala för sitt rum, telefon och kläder. Sedan låta det vara så. Det är också viktigt att barnet upplever att det är positivt att arbeta, dvs kan unna sig lite extra själv.
Ett bra barn kommer spontant att bjuda till lite självmant när de märker och förstår att föräldrarna gör det. Betala själv när en går och handlar mat till hela familjen t.ex.
Således ungefär såhär ser budgeten ut:
20.000 kr (efter skatt)
Sparande: 6000 kr (Sparandet ska vara mer långsiktigt inför kommande boende, bil etc.)
Hyra eget rum: 2500 kr (vi antar totalhyran ligger på runt 10.000 kr, två föräldrar, kanske ett syskon)
Mobil, kläder etc: 2500 kr
Det innebär att barnet har 9000 kr kvar till annat. Vilket är tillräckligt för att barnet ska känna att ja, nu jobbar jag och har en bra ekonomi.
Är man däremot ensamstående föräldrer med ett barn, då blir bördan för barnet såklart lite större. Hyran kommer hamna kring 4000 kr (de bor mindre och har en hyra på 8000 kr).
Men fortfarande 7500 kr i egna pengar.