2026-03-22, 17:29
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Varför fanns inte dom här problemen när jag växte upp ?

Ungarna fick anpassa sig till världen, inte tvärtom.
Citera
2026-03-22, 17:41
Medlem
vemvisstes avatar
Citat från artikeln som är lång så jag tror inte jag tar med för mycket.

Citera
2026-03-22, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
En riktig liten knubbis är han också.

Folkebuss-folke.

Skämt åsido.
Det är väl inte svårare än att föräldrarna får köra honom tills det är löst, om det löser sig.

Så har vi andra gjort sen hedenhös-tiden.

Annars får han väl testa ögonbindel och hörlurar.
Citera
2026-03-22, 17:44
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Är nog bara att acceptera det faktum att lilla Folke troligen aldrig kommer att bli en produktiv medborgare.

Vi börjar med resursskola, sen blir nästa steg anpassat gymnasium (i bästa fall) och sen någon typ av lss eller gruppboende livet ut.

Ja han borde befrias helt från skolplikten. Billigast och bäst för alla.
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-03-22 kl. 17:46.
Citera
2026-03-22, 17:45
Medlem
Tranås är inte särskilt stort, och inte så långt att åka till skolan. Varför kan då inte föräldrarna skjutsa honom till skolan? Varför ska Folke då åka privat taxi? Hur mycket kostar det per månad?
Citera
2026-03-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Du tror inte det pågår forskning om det?

Ingen seriös forskning nej.

Annars kan jag berätta för dig, men jag tvivlar på att du skulle ta in svaret ändå.
Citera
2026-03-22, 17:46
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemvisste
Citat från artikeln som är lång så jag tror inte jag tar med för mycket.

Mamman är det största problemet här.
Citera
2026-03-22, 17:48
Medlem
Klart grabben ska åka taxi samtidigt han behandlar sin ångest så att det blir möjligt för han att åka buss en dag. Heja Folke, coolt namn!
Citera
2026-03-22, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nfl
Klart grabben ska åka taxi samtidigt han behandlar sin ångest så att det blir möjligt för han att åka buss en dag. Heja Folke, coolt namn!

Det optimala vore väl om får en utlänning som taxichaffis, som var psykolog i sitt gamla hemland, innan han kom hit och blev taxichaffis.
Då kan han träna på vägen till skolan.

Win-win. Grattis Folke!
Citera
2026-03-22, 17:56
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Klarar man inte av en buss (skolbuss) så klarar man väl inte av att vara i skolan heller? Det måste ju vara ännu värre?

Skolan är en tryggare miljö än en buss. Skolan har för barnet känd miljö och personal. Dessutom har de anpassningar och rutiner. Detta finns inte på bussarna. Bussarna, chaufförerna, passagerarna och händelserna kan vara väldigt olika från dag till dag. Personer med både autism och ADHD klarar ofta inte hur många intryck och förändringar som helst. Deras dagar behöver nogranna planeringar och rutiner. Som exempelvis taxi (utan andra barn) från hemmet till skolan, där skolpersonal möter upp och går tillsammans med barnet till rätt plats, och vice versa när barnet ska hem. Med buss kanske barnet behöver ta sig till en busshållplats en bit ifrån hemmet och likadant när det gäller att stiga av och på någonstans vid skolan eller en bit ifrån, och då kanske utan skolpersonal som möter upp.

~~~~~~~~~~

Att barn får andra färdsätt till skolan nekat beror ofta på barnets ålder och avstånd mellan skola och hem. Det är inte tillräckligt långt avstånd. Man tar ofta inte hänsyn till något annat heller, exempelvis sjukdomstillstånd eller funktionsnedsättningar. Många barn hänvisas till de bussar som finns eller att föräldrarna helt enkelt får skjutsa barnen till och från skolan varje dag.
Citera
2026-03-22, 17:57
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Mamman är det största problemet här.

På vilket sätt?
Citera
2026-03-22, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Skolan är en tryggare miljö än en buss. Skolan har för barnet känd miljö och personal. Dessutom har de anpassningar och rutiner. Detta finns inte på bussarna. Bussarna, chaufförerna, passagerarna och händelserna kan vara väldigt olika från dag till dag. Personer med både autism och ADHD klarar ofta inte hur många intryck och förändringar som helst. Deras dagar behöver nogranna planeringar och rutiner. Som exempelvis taxi (utan andra barn) från hemmet till skolan, där skolpersonal möter upp och går tillsammans med barnet till rätt plats, och vice versa när barnet ska hem. Med buss kanske barnet behöver ta sig till en busshållplats en bit ifrån hemmet och likadant när det gäller att stiga av och på någonstans vid skolan eller en bit ifrån, och då kanske utan skolpersonal som möter upp.

~~~~~~~~~~

Att barn får andra färdsätt till skolan nekat beror ofta på barnets ålder och avstånd mellan skola och hem. Det är inte tillräckligt långt avstånd. Man tar ofta inte hänsyn till något annat heller, exempelvis sjukdomstillstånd eller funktionsnedsättningar. Många barn hänvisas till de bussar som finns eller att föräldrarna helt enkelt får skjutsa barnen till och från skolan varje dag.
En skolbuss har samma passagerare och rutt varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in