2025-06-17, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extramera
Rekord på rekord;; Vad har Duplantis i staven?

Styvare atav än alla andra vad jag förstått.
Men det har att göra med att en för mjuk stav inte kommer funka på dessa höjder
Citera
2025-06-17, 12:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Styvare atav än alla andra vad jag förstått.
Men det har att göra med att en för mjuk stav inte kommer funka på dessa höjder

Nåt måste det vara
Märkligt bara att Duplantis sätter rekord på rekord, även sina egna på löpande band.
Citera
2025-06-22, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extramera
Nåt måste det vara
Märkligt bara att Duplantis sätter rekord på rekord, även sina egna på löpande band.

Det som är märkligt är att inte fler åtminstone tagit sig upp till 6.10, det är trots allt så att de har någon att följa när det gäller träning, mat och framförallt tekniken. Jag är lite förvånad att konkurrenterna är kvar på runt 6 meter eller lägre.

Det kan också vara så att det var försent för de jämnåriga att komma högre, medan yngre som nu då kommer upp i tonåren gjort rätt från början. Vi märker det sen när någon yngre slår Duplantis rekord som är knutna till ålder.

Men annars, nej Duplantis är helt klart före sin tid helt enkelt och det rejält. Kan dröja 15-30 år innan någon annan kommer upp i samma höjder. Lite synd för det hade varit roligare för Duplantis och även för oss alla andra om 2-3 stycken hade höjt sig ungefär samtidigt. Lite som när höjdhoppningen var som roligast och det fanns flera som gjorde 2.36 eller högre. Varje tävling blev spännande.

Nu ligger nästan all spänning i om Duplantis klarar att sätta ett nytt rekord eller inte. Inte så att jag klagar, det är enormt kul att se, men som sagt, hade man varit fler som varit uppe i de höjderna hade det varit nagelbitande.
Citera
2025-08-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det som är märkligt är att inte fler åtminstone tagit sig upp till 6.10, det är trots allt så att de har någon att följa när det gäller träning, mat och framförallt tekniken. Jag är lite förvånad att konkurrenterna är kvar på runt 6 meter eller lägre.

Det kan också vara så att det var försent för de jämnåriga att komma högre, medan yngre som nu då kommer upp i tonåren gjort rätt från början. Vi märker det sen när någon yngre slår Duplantis rekord som är knutna till ålder.

Men annars, nej Duplantis är helt klart före sin tid helt enkelt och det rejält. Kan dröja 15-30 år innan någon annan kommer upp i samma höjder. Lite synd för det hade varit roligare för Duplantis och även för oss alla andra om 2-3 stycken hade höjt sig ungefär samtidigt. Lite som när höjdhoppningen var som roligast och det fanns flera som gjorde 2.36 eller högre. Varje tävling blev spännande.

Nu ligger nästan all spänning i om Duplantis klarar att sätta ett nytt rekord eller inte. Inte så att jag klagar, det är enormt kul att se, men som sagt, hade man varit fler som varit uppe i de höjderna hade det varit nagelbitande.

Vad jag förstått så är duplantis väldigt snabb och det behövs för stavhopp.
Jag tror att detta är precis som med bolt, att oavsett hur dom andra tränar kommer dom inte hoppa över 6 meter precis som att oavsett hur henne Larsson tränar 100m så kommer han aldrig springa några 9.70.

Visst bör man kolla på vad armand gör som är så bra men med tanke på att stavhopp varit med så länge så lär det inte va nån revolutionerande träning duplantis sysslar med som gör att han är bättre än alla andra.
Vissa är bara bättre helt enkelt och finns många exempel på detta inom andra sporter också.

Nu hoppade han 6 29 och personligen tror jag att han kommer över 6.30 men sen vettitusan.
Även han har en gräns för hur högt han kan hoppa och dom som ropar på 6.40 är väl ungefär samma personer som sa att bolt skulle göra 9.30 på 100m.
Okej kanske duplantis har större chans än så på 6.40 men man ska komma ihåg att när vi är på dessa rekordhöjder blir det bara svårare och svårare för varje cm.

6.40 är möjligt men jag tror att det blir väldigt svårt för honom och han han kommer stanna på 6.35 när karriären är slut.
Citera
2025-09-15, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Vad jag förstått så är duplantis väldigt snabb och det behövs för stavhopp.
Jag tror att detta är precis som med bolt, att oavsett hur dom andra tränar kommer dom inte hoppa över 6 meter precis som att oavsett hur henne Larsson tränar 100m så kommer han aldrig springa några 9.70.

Visst bör man kolla på vad armand gör som är så bra men med tanke på att stavhopp varit med så länge så lär det inte va nån revolutionerande träning duplantis sysslar med som gör att han är bättre än alla andra.
Vissa är bara bättre helt enkelt och finns många exempel på detta inom andra sporter också.

Nu hoppade han 6 29 och personligen tror jag att han kommer över 6.30 men sen vettitusan.
Även han har en gräns för hur högt han kan hoppa och dom som ropar på 6.40 är väl ungefär samma personer som sa att bolt skulle göra 9.30 på 100m.
Okej kanske duplantis har större chans än så på 6.40 men man ska komma ihåg att när vi är på dessa rekordhöjder blir det bara svårare och svårare för varje cm.

6.40 är möjligt men jag tror att det blir väldigt svårt för honom och han han kommer stanna på 6.35 när karriären är slut.

Citerar mig själv nu.
6.30 slogs idag men både 6.29 och 6.30 har varit med darr på ribban och för mig är det ett tecken på att han kanske inte har så mycket kvar att ge.
Folk måste inse att trots att han ganska snabbt gått från 6.20 till 6.30 så kommer det förmodligen inte vara lika lätt att gå från 6.30 till 6.40.

Något som kan göra det lättare är om han får ny stav och lär sig hantera den.
Är ingen stavhoppsexpert men kan tänka mig att om han får en riktigt bra stav så kommer det bli lättare att hoppa högt, ungefär som dom omtalade skorna inom löpning där vissa ansett att dom varit så fördelaktiga att det blivit fusk.

Trots att jag såg 6 30 idag står jag ändå fast vid min åsikt att 6.35 nog kommer bli mondos max men såklart har jag gärna fel.
Känns som att nästa säsong kommer säga mycket om hur hans framtid blir.
Hoppar han 6.31 i slutet av nästa säsong så ser det sämre ut än om han skulle göra 1-2 världsrekord innan.
Citera
2025-09-15, 18:42
Medlem
Stefan4s avatar
Bara under de senaste två åren har Armand Duplantis förbättrat världsrekordet i stavhopp inte mindre än åtta gånger. Hur många rekord har han kvar i sig?

6.23 – Eugene, USA – 17 September 2023
6.24 – Xiamen, Kina – 20 April 2024
6.25 – Paris, Frankrike – 5 Augusti 2024
6.26 – Chorzów, Polen – 25 Augusti 2024
6.27i – Clermont-Ferrand, Frankrike – 28 Februari 2025
6.28 – Stockholm, Sverige – 15 Juni 2025
6.29 – Budapest, Ungern – 12 Augusti 2025
6.30 – Tokyo, Japan – 15 September 2025

Sergej Bubka kunde inte riktigt matcha det på sin tid, men väl sju världsrekord över drygt två års tid (om vi inte skiljer på utomhus- och inomhusrekord som man gjorde förr).

6.08i – Volgograd, Sovjetunionen – 9 Februari 1991
6.10i – San Sebastián, Spanien – 15 Mars 1991
6.11i – Donetsk, Sovjetunionen – 19 Mars 1991
6.12i – Grenoble, Frankrike – 23 Mars 1991
6.13i – Berlin, Tyskland – 22 Februari 1992
6.14i – Lievin, Frankrike – 13 Februari 1993
6.15i – Donetsk, Ukraina – 21 Februari 1993

Med dåtidens räkning slog Bubka även sju världsrekord utomhus inom 17 månader, men då hade han alltså redan hoppat högre inomhus.

6.07 – Shizuoka, Japan – 6 Maj 1991
6.08 – Moskva, Sovjetunionen – 9 Juni 1991
6.09 – Formia, Italien – 8 Juli 1991
6.10 – Malmö, Sverige – 5 Augusti 1991
6.11 – Ukraine Dijon, Frankrike – 13 Juni 1992
6.12 – Padua, Italien – 30 Augusti 1992
6.13 – Tokyo, Japan – 19 September 1992
Citera
2025-09-16, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Det hade varit kul med mera konkurrens för Duplantis men man ska inte klaga när guldmedaljerna går till Sverige.
Citera
2026-03-12, 21:06
Avslutad
Det 15:e världsrekordet 6.31 på sin
egen gala Mondo classic. (lite darr)

Citera
2026-03-12, 22:14
Medlem
OriginalSwedess avatar
Jag tänker på cigg när jag ser sporten, han kanske kan få sponsorskap från ett ciggarette företag och bli den nya marlboro-man.
Citera
2026-03-22, 07:59
Avslutad
Stavhopparen Duplantis börja nog se slutet o gnäller.

Manolo Karalis tjuv- och rackarspel tvingade Armand till flera hopp på höga höjder.

Efteråt var svensken inte nöjd med bristen på vila han fick mellan dem.
– Där i stunden gillar jag inte att jag "bara har tre minuters vila", säger AD.

https://www.expressen.se/sport/friidrott/duplantis-kritik-efter-vm-guldet-gillar-inte/
Citera
2026-03-22, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskor
Stavhopparen Duplantis börja nog se slutet o gnäller.

Aldrig att han lägger av nu när Karelis börjar komma ikapp, nu är det viktigare än någonsin att visa var skåpet ska stå!
Citera
2026-03-22, 11:39
Medlem
Jag tror han börjar närma sig gränsen nu, det är verkligen inte bra att han hoppar alla rekord med darr på ribban och det tyder på att han kör sitt max på varje rekord.

Dessutom är han 27 år gammal till hösten och det tror jag börjar ställa till det snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in