Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Det som är märkligt är att inte fler åtminstone tagit sig upp till 6.10, det är trots allt så att de har någon att följa när det gäller träning, mat och framförallt tekniken. Jag är lite förvånad att konkurrenterna är kvar på runt 6 meter eller lägre.
Det kan också vara så att det var försent för de jämnåriga att komma högre, medan yngre som nu då kommer upp i tonåren gjort rätt från början. Vi märker det sen när någon yngre slår Duplantis rekord som är knutna till ålder.
Men annars, nej Duplantis är helt klart före sin tid helt enkelt och det rejält. Kan dröja 15-30 år innan någon annan kommer upp i samma höjder. Lite synd för det hade varit roligare för Duplantis och även för oss alla andra om 2-3 stycken hade höjt sig ungefär samtidigt. Lite som när höjdhoppningen var som roligast och det fanns flera som gjorde 2.36 eller högre. Varje tävling blev spännande.
Nu ligger nästan all spänning i om Duplantis klarar att sätta ett nytt rekord eller inte. Inte så att jag klagar, det är enormt kul att se, men som sagt, hade man varit fler som varit uppe i de höjderna hade det varit nagelbitande.
Vad jag förstått så är duplantis väldigt snabb och det behövs för stavhopp.
Jag tror att detta är precis som med bolt, att oavsett hur dom andra tränar kommer dom inte hoppa över 6 meter precis som att oavsett hur henne Larsson tränar 100m så kommer han aldrig springa några 9.70.
Visst bör man kolla på vad armand gör som är så bra men med tanke på att stavhopp varit med så länge så lär det inte va nån revolutionerande träning duplantis sysslar med som gör att han är bättre än alla andra.
Vissa är bara bättre helt enkelt och finns många exempel på detta inom andra sporter också.
Nu hoppade han 6 29 och personligen tror jag att han kommer över 6.30 men sen vettitusan.
Även han har en gräns för hur högt han kan hoppa och dom som ropar på 6.40 är väl ungefär samma personer som sa att bolt skulle göra 9.30 på 100m.
Okej kanske duplantis har större chans än så på 6.40 men man ska komma ihåg att när vi är på dessa rekordhöjder blir det bara svårare och svårare för varje cm.
6.40 är möjligt men jag tror att det blir väldigt svårt för honom och han han kommer stanna på 6.35 när karriären är slut.