Jo Sean Penn är en favorit...men I am Sam verkar inte så bra, har inte sett den... men att döma av trailern iaf, har inte sett så många filmer med honom, men han gör alltid stabila rollprestationer...favoriten är nog i Carlito's way än så länge.
Tänkte rekommendera mina fem favoritfilmer av/med Sean Penn. Han likt många andra har gjort mycket film därför har jag inte sett allt, men relativt många. Saknar du någon film på listan kan det vara för att jag helt enkelt inte sett den. Det finns ett antal som skulle kunna platsat, men fem får räcka.
Jag ska ge det till Sean Penn att han provat på många olika typer av filmer. Inte hållit sig till en eller två genrer där han fungerar. Att han även regisserat en del är respekt. All variation har dessvärre lett till en del bottennapp också enligt mig. Jag bidrar därför även med de fem filmer jag tyckt varit bäst och svagast från honom.
Favoriter utan inbördes ordning utan endast i tid. Från tidigaste till senaste. Samma gäller den mer negativa listan:
1981: Taps även kallad Tapto. Detta tror jag är Sean Penns första roll i en riktig film. Även unga Tom Cruise och Timothy Hutton har tidiga roller. Det skulle kunna vara en daterad tonårsfilm som idag mest är känd för sina medverkande, men tycker filmen både har viss tyngd och underhållningsvärde som håller. Att George C. Scott är med skadar inte heller.
1988: Colors. Regisserad av Dennis Hopper och Sean Penn delar största rollerna med Robert Duvall som en äldre karaktär. Film med både stil, underhållningsvärde och tyngd.
1989: Casualties of War. Regisserad av Brian de Palma. En av många krigsfilmer. Michael J. Fox då främst känd för feelgod-filmer kan lura en och tro att det är någon komedi eller liknande. Det är det inte. Snarare tvärtom.
1995: Dead Man Walking. En till mer seriös film med Susan Sarandon. Inte helt fel att visa för äldre skolklasser om rätt och fel i livet.
2008: Milk. Film där Sean Penn spelar Harvey Milk som är homosexuell. Ett tag kändes det som att filmer automatiskt hyllades bara någon av homosexuell i den. Vilket blir tramsigt. Den här filmen har dock likt Colors flera olika lager och är varierad. Välspelad och intressant.
Listan med mer, enligt mig, svaga verk:
1997: She's So Lovely. En film jag vet jag har sett, men kommer inte ihåg en enda scen. Intetsägande?
2006: All the King's Men. Imponerande rollista, men inte min typ av film. Igen en film som totalt försvunnit ur mitt medvetande. Politiskt tråkig?
2010: Fair Game. Igen. Politisk film som är grå. Inte direkt usel eller dålig, men lämnade snabbt mina tankegångar.
2011: The Tree of Life. Har sett folk ranka denna som en favoritfilm. Så kan det vara. Min åsikt är inte mer värd än din eller någon annans. För mig blev det dock en ojämn röra. Inget jag kan rekommendera. Stundtals helt okej, men tuff av fel anledningar att se klart.
2011: This Must Be the Place. Här spelar Sean Penn en transvestit eller liknande. Den sokllart sämsta filmen jag nämner här. Sannolikt den sämsta han någonsin kommer göra. Hur tänkte han här?
Glöm inte The Thin Red Line, bara för att det är så många toppskådisar med i den filmen att det inte finns nån egentlig huvudroll.
Penn har en lika "liten" roll som alla andra, men han håller ihop hela filmen tillsammans med Caviezel (Witt) och gör den perfekta cyniska, no-bullshit motpolen till Caviezels filosofiska, meningen med livet och allt-inställning.
En av de bästa filmer som gjorts, och Penn är helt lysande. Och det var redan 1998...