Har försökt fördjupa mig i historien som var aktuell 2008, men jag hittar bara reportage från rättegångens början. Barbora Skrlova levde som tonårspojke fyra hela månader i Norge innan det avslöjades att hon var kvinna och 34 år gammal och efterlyst för medhjälp till barnmisshandel.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1606386.ab
Barnens mor (utbildad barnpsykolog som ville jobba med funktionshindrade barn) sades ha låst in de två drygt tioåriga (?) pojkarna i ett städskåp, tvingat dem att äta sina egna spyor samt misshandlat dem, bränt dem med cigarretter och låtit dem sova i hundburar. Modern erkände, men vittnade om att Skrlova varit medhjälpare och drivande i tortyren. Skrlova själv nekade till anklagelserna och påstod att hon själv blivit hjärtvättad av sekten (en tjeckisk sekt som är en utbrytargrupp av Graalrörelsen) och utsatt för sexuella övergrepp. Dock visade undersökningar att hon fotfarande är oskuld.
Efter att rättegången tog sin början i början av 2008 har inte mycket nytt framkommit, och jag undrar om någon har information om hur skuldfrågan såg ut, vem var drivande, klarlades det någonsin vad det egentligen var som hände, vilken var Skrlovas inblandning (det är jag mest intresserad av) och vad blev det för domar?