2026-03-17, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Ok, då förstår jag. Ja, det är ju såklart en god idé i sig.

Men du har ju till att börja med inget kvitto med chassinummer, så det har ju tagit stopp redan där. Hur hade du tänkt lösa det?

Precis, det är så jag har tänkt mig och därför jag gärna vill få den terrängregistrerad.

Ja, det är ju den stora frågan om det nu är ett krav och behövs, eller om det eventuellt går att kringgå när jag har både ett kvitto på rätt modell med mitt namn och ett verifierat COC-certifikat.
Senast redigerad av Hkspett 2026-03-17 kl. 11:47.
Citera
2026-03-17, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hkspett
Precis, det är så jag har tänkt mig och därför jag gärna vill få den terrängregistrerad.

Ja, det är ju den stora frågan om det nu är ett krav och behövs, eller om det eventuellt går att kringgå när jag har både ett kvitto på rätt modell med mitt namn och ett verifierat COC-certifikat.

Tja, det är ju bara Transportstyrelsen som kan svara på det. Klart att det är värt ett försök, men det kan bli svårt. Utan chassinummer (VIN) finns det ju ingenting som visar att fordonet inte är stulet.

Vad är "tull-id"?

Måste bara få sagt att det är totalt obegripligt att alibaba (eller någon säljare över huvud taget) skickar kvitton utan VIN. Det är så dumt att det gränsar till kriminalitet. Framgår inte VIN någonstans i någon dokumentation som du fått över huvud taget?
Citera
2026-03-17, 18:02
Medlem
På transportstyrelsen.se finns det ganska bra info om vad du behöver göra för att registrera in någonting som terränghjuling.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/aga-kopa-eller-salja-fordon/import-och-export-av-fordon/fordonsimport-och-ursprungskontroll/import-fran-lander-utanfor-eu/

(Jag antar att "alibaba" betyder "från land utanför EU")

Du måste ha en köpehandling (t.ex. kvitto) där chassinummer "eller annan fordonsspecifik uppgift" framgår. Du har inte något chassinummer på ditt kvitto. Har du någon annan fordonsspecifik uppgift?

Du ska dessutom ha ett CE-intyg, står det. Har du det?
Citera
2026-03-17, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
På transportstyrelsen.se finns det ganska bra info om vad du behöver göra för att registrera in någonting som terränghjuling.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/aga-kopa-eller-salja-fordon/import-och-export-av-fordon/fordonsimport-och-ursprungskontroll/import-fran-lander-utanfor-eu/

(Jag antar att "alibaba" betyder "från land utanför EU")

Du måste ha en köpehandling (t.ex. kvitto) där chassinummer "eller annan fordonsspecifik uppgift" framgår. Du har inte något chassinummer på ditt kvitto. Har du någon annan fordonsspecifik uppgift?

Du ska dessutom ha ett CE-intyg, står det. Har du det?

Stämmer det är utanför EU.
Jag håller nu på att tittar med leverantören som jag köpte den av via Alibaba om dom kan ta fram ett kvitto där mitt VIN nummer också står med.
Jag har ett COC-certifikat där också mitt VIN-nummer står med och som jag förstår det fungerar det också som ett CE-intyg.

Så då är det tull id problematiken kvar.
"Tullhandling försedd med tull-id och uppgifter om fordonets identitet som visar att fordonet är fritt för omsättning inom EU (bevis om förtullning)."

Vilket nog blir det största problemet, då den har skickats och köpts med förbetald tull.
Senast redigerad av Hkspett 2026-03-17 kl. 20:06.
Citera
2026-03-17, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hkspett
Stämmer det är utanför EU.
Jag håller nu på att tittar med leverantören som jag köpte den av via Alibaba om dom kan ta fram ett kvitto där mitt VIN nummer också står med.
Jag har ett COC-certifikat där också mitt VIN-nummer står med och som jag förstår det fungerar det också som ett CE-intyg.

Så då är det tull id problematiken kvar.
"Tullhandling försedd med tull-id och uppgifter om fordonets identitet som visar att fordonet är fritt för omsättning inom EU (bevis om förtullning)."

Vilket nog blir det största problemet, då den har skickats och köpts med förbetald tull.

Ok, förutsatt att leverantören i Kina (eller vad det nu är) kan klämmar ur sig ett kvitto med VIN så är det ju ett stort steg framåt.

Det där med förbetald tull fattar jag inte. Oavsett om skatter och införselavgifter är betalda så tittar väl tullen på varan? De öppnar väl lådan och kollar vad det är i? Och när de gör det, så borde de ju som ett minimum sätta upp ett hanterat ärende. Nu chansar jag vilt, men ärendets ID borde vara det tull-id som du behöver.

I annat fall så kan man väl gå den väg pengarna gick. Någon har ju bevisligen betalat in pengar till den svenska tullmyndigheten. Det måste ju finnas registrerat hos dem att så skett. Om du ringer tullen och ber om alla handlingar som finns hos dem för ditt ärende, vad händer då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in