Citat:
Ursprungligen postat av
Hkspett
Stämmer det är utanför EU.
Jag håller nu på att tittar med leverantören som jag köpte den av via Alibaba om dom kan ta fram ett kvitto där mitt VIN nummer också står med.
Jag har ett COC-certifikat där också mitt VIN-nummer står med och som jag förstår det fungerar det också som ett CE-intyg.
Så då är det tull id problematiken kvar.
"Tullhandling försedd med tull-id och uppgifter om fordonets identitet som visar att fordonet är fritt för omsättning inom EU (bevis om förtullning)."
Vilket nog blir det största problemet, då den har skickats och köpts med förbetald tull.
Ok, förutsatt att leverantören i Kina (eller vad det nu är) kan klämmar ur sig ett kvitto med VIN så är det ju ett stort steg framåt.
Det där med förbetald tull fattar jag inte. Oavsett om skatter och införselavgifter är betalda så tittar väl tullen på varan? De öppnar väl lådan och kollar vad det är i? Och när de gör det, så borde de ju som ett minimum sätta upp ett hanterat ärende. Nu chansar jag vilt, men ärendets ID borde vara det tull-id som du behöver.
I annat fall så kan man väl gå den väg pengarna gick. Någon har ju bevisligen betalat in pengar till den svenska tullmyndigheten. Det måste ju finnas registrerat hos dem att så skett. Om du ringer tullen och ber om alla handlingar som finns hos dem för ditt ärende, vad händer då?