Citat:
Ursprungligen postat av
Sviskonboll
Jag tror att du har fel om att SD-väljare inte skulle kunna rösta L. Jag är en av dem. Jag hörde nyss att det finns fler liberaler som röstar SD än som röstar L. Tyvärr har jag ingen källa på det. Ska se om jag kan hitta en.
Tyvärr hjälper det inte Tidöblocket om L bara får röster därifrån. Jag hoppas på att det finns väljare som alltid vill rösta på det vinnande blocket och att dessa byter om opinionen svänger.
Jag tror också både KD och SD kan mobilisera väljare med bakgrund i Iran eller är emot islamism. Det kan röra sig om väljare som byter block, men det kan också vara soffliggare.
Av de som övergav L 2022 och 2018 så gick färre än 5% till SD.
De som övergav L 2022 gick 18% till S, 16% till M, 16% till C.
Tillströmningen från SD till L var under 1% både 2018 och 2022.
Det är alltså väldigt lågt väljarflöde mellan SD och L.
De partier som L historiskt kunnat ta väljare från har varit S, M, C och i mindre del från MP och KD.
De partier som L historiskt kunnat ta absolut minst väljare från är SD och V. Därifrån tar L i princip inga väljare alls.
Så analysen att SD-väljare inte kan tänka sig rösta på L stämmer i väldigt hög grad. Det är en extremt liten del SDare som kan tänka sig rösta L.
Vilket är fullt rimligt då deras ideologi är mer eller mindre direkta motsatser.