Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-16, 20:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Den tidigare EU-ministern Birgitta Ohlsson säger att hon inte vill bli partiledare för Liberalerna
”Absolut inte intresserad av att leda L”, skriver hon till SVT.
Ohlsson har tidigare pekats ut som en möjlig motkandidat till Simona Mohamsson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1451769

Oj! Jag trodde hon seglat vidare i kräftan.
2026-03-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Det som är riktigt tragiskt är att ingen vet vad Liberalerna egentligen vill med sin politik, antagligen inte ens de själva. Och de två (?) falangerna verkar mest intresserade av hur man ska förhålla sig till andra partier. Ingen, mig veterligen, driver något som kan liknas vid en linje av liberal politik.

Så då kan man ju undra, behövs Liberalerna som parti?

Liberalerna vill överleva. Folk har investerat tid och karriärer i partiet och vill inte se allt gå upp i rök. Därför kommer politik nu i andra hand. I första hand kommer taktikspel för överlevnad.

Det hela kan liknas vid att en vegan inlåst i en svinstia med eldplats till slut kommer att drabbas av kraftig dödsångest efter många dagars hunger varvid han dödar en gris och grillar den för att äta.
2026-03-16, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Oj! Jag trodde hon seglat vidare i kräftan.
Hon vill inte förkorta den eventuella tid hon har kvar.
2026-03-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Det som är riktigt tragiskt är att ingen vet vad Liberalerna egentligen vill med sin politik, antagligen inte ens de själva. Och de två (?) falangerna verkar mest intresserade av hur man ska förhålla sig till andra partier. Ingen, mig veterligen, driver något som kan liknas vid en linje av liberal politik.

Så då kan man ju undra, behövs Liberalerna som parti?

Jag delar den analysen.
Kommande val tror jag L åker ur oavsett.
Men för att ha något existensberättigande, dvs att det skall finnas något skäl till att rösta på L istället för något annat parti så måste de föra faktiskt egen politik.
Som de är nu är har de ingen politik, deras miljöpolitik har de övergett helt, deras syn på migration har de övergett helt, deras syn på lag och ordning har de övergett helt.
Skolfrågan finns väl kvar lite grand men de har ju fått vika sig där med och bara fått igenom marginella symboliska ändringar.
2026-03-16, 20:11
Avstängd
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men då åker de ut och ger 2% till brunvänstern? Är det bättre?

Som sagt, jag tycker man ska stå för sina grundläggande principer som politiker och politiskt parti. Inte vända kappan efter vinden, och inte sälja ur principerna för egen fördel. Då är man både opålitlig per definition och direkt olämplig som folkvald, ingen kan ju lita på att man får det man röstar på med såna politiker och ett sånt parti. Och då sätts grunden i den representativa demokratin ur spel.

Vad gäller brunvänster eller brunhöger så är det ren och skär idioti i sig. Sverige har i dagsläget åtta funktionella politiska partier, sju om man inte räknar med L. Inte två partier, ett "vänster" och ett "höger". Och de går alla till val på egna valmanifest, precis som man ska göra i en fungerande europeisk demokrati. Men det som INTE är som i andra länder med fungerande demokrati är att här försöker man kuppa väljarna och göra upp sinsemellan i förväg.

Så kör man med "vi är ett block" så ska man också köra med ett gemensamt "blockvalmanifest" inför valet, kör man istället med fyra egna så ljuger man ju väljarna rakt i ögonen: man för fram hitte på-politik som aldrig kommer att genomföras i hopp om att de ska rösta på den. Det borde vara fängelse och livstids politiskt förbud för sånt, det är direkt anti-demokratiskt...
Senast redigerad av Graavarg 2026-03-16 kl. 20:14.
2026-03-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Det är skillnad på var partiaktiva och vanliga röstande befinner sig. Det är ett problem för hela partietablissemanget. Vanligt folk är mer konservativa/borgerliga.

Menar du mer generellt eller pratar du bara för Liberalernas väljare?
Liberalerna har alltid varit just liberaler, inte konservativa.
Ekonomiskt är de dock ett klassiskt högerparti och det har varit det som styrt mest var partier valt att samarbete i höger-vänsterskalan i Sverige.

Liberalerna har ju totalt rasat till att knappt existera sedan de övergav sin liberala del av högerblocket till att i princip bli en light version av M.
Tidigare hade de egen migrationspolitik, egen miljöpolitik, helt annan politik för att stötta landsbygden och stark skolpolitik.
Numera är allt det borta och kvar finns bara en liten del av deras skolpolitik.
Innan Tidö så låg L stabilt mellan 5-7%. Tidö har varit katastrofalt för L.
Senast redigerad av Aramir2 2026-03-16 kl. 20:42.
2026-03-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vilket jag tror är ganska dödfött eftersom moderaterna är upptagna med att försöka få upp sina egna väljarsiffror och inte bli alldeles för små i relation till SD och likaså är KD upptagna med att försöka hålla sig över 4% spärren de också.

SD väljarna kommer inte plötsligt att stödja L, det vore ärligt talat väldigt snurrigt.

Har också svårt se att C, MP, V skulle vara lockade oavsett vad L kommer fram till i sin svängdörr, medan S väljare har ingenting att vinna på att L blir kvar av samma anledning.

Så jag vet inte vems väljare de hoppas på.

Det är ju sådant som gör att man blir mer och mer säker på att L kommer inte att klara det här.

Nästa söndag kommer bli intressant, svängdörren snurrar vilt nu och på söndag den 22 mars kommer den att tvärstanna. Frågan är vad som flyger ut. Vi vet inte.

Sen är det dags för svängdörren att snurra runt ännu mer. För den liberanska leken måste ju fortsätta.

Jag tror att du har fel om att SD-väljare inte skulle kunna rösta L. Jag är en av dem. Jag hörde nyss att det finns fler liberaler som röstar SD än som röstar L. Tyvärr har jag ingen källa på det. Ska se om jag kan hitta en.

Tyvärr hjälper det inte Tidöblocket om L bara får röster därifrån. Jag hoppas på att det finns väljare som alltid vill rösta på det vinnande blocket och att dessa byter om opinionen svänger.

Jag tror också både KD och SD kan mobilisera väljare med bakgrund i Iran eller är emot islamism. Det kan röra sig om väljare som byter block, men det kan också vara soffliggare.
2026-03-16, 20:31
Medlem
What🙈?

- Ingen liberal röstar på SD, har dina incel kompisar sagt det till dig..

- Ingen Socialdemokrat eller Centerpartist kommer rösta på L när de öppnat upp för SD, därför att de vill "vara på vinnande sidan"

- Majoriten av Iransvenska diasporan- som förstås avskydde regimen - är liberal och välutbildade, de skulle aldrig rösta på ett nationalistiskt högerparti som SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Jag tror att du har fel om att SD-väljare inte skulle kunna rösta L. Jag är en av dem. Jag hörde nyss att det finns fler liberaler som röstar SD än som röstar L. Tyvärr har jag ingen källa på det. Ska se om jag kan hitta en.

Tyvärr hjälper det inte Tidöblocket om L bara får röster därifrån. Jag hoppas på att det finns väljare som alltid vill rösta på det vinnande blocket och att dessa byter om opinionen svänger.

Jag tror också både KD och SD kan mobilisera väljare med bakgrund i Iran eller är emot islamism. Det kan röra sig om väljare som byter block, men det kan också vara soffliggare.
2026-03-16, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Som sagt, jag tycker man ska stå för sina grundläggande principer som politiker och politiskt parti. Inte vända kappan efter vinden, och inte sälja ur principerna för egen fördel. Då är man både opålitlig per definition och direkt olämplig som folkvald, ingen kan ju lita på att man får det man röstar på med såna politiker och ett sånt parti. Och då sätts grunden i den representativa demokratin ur spel.

Vad gäller brunvänster eller brunhöger så är det ren och skär idioti i sig. Sverige har i dagsläget åtta funktionella politiska partier, sju om man inte räknar med L. Inte två partier, ett "vänster" och ett "höger". Och de går alla till val på egna valmanifest, precis som man ska göra i en fungerande europeisk demokrati. Men det som INTE är som i andra länder med fungerande demokrati är att här försöker man kuppa väljarna och göra upp sinsemellan i förväg.

Vägen som Liberalerna är på väg att ta med Mohamsson uppgörelse med SD är märkligt. L verkar hoppas överleva på stödröster samtidigt som de överger en stor del av deras egna väljare och medlemmar.

Om de skulle lyckas så är ju framtiden för L att lyda ett annat parti. För vad händer om de i framtiden går emot det och tappar sina stödröster?

Om de skulle lyckas så finns det väl ingen som kommer att ta deras åsikter på allvar i framtiden. Man kan ju alltid fråga sig vad ett sådant parti är funktionellt och har ett existens berättigande.
2026-03-16, 20:36
Medlem
Kalliss avatar
Det reningsbad som Liberalerna nu genomgår är nödvändigt för att partiet över huvud taget ska ha en chans att ta sig över riksdagsspärren, förutsatt att det inte redan är för sent.

Oavsett vilket kommer det sannolikt att bli aktuellt att analysera valresultatet framöver, på samma sätt som partiet gjorde efter valet 1979. https://www.youtube.com/watch?v=1_dZRgxuWL4&t=130s
Samtidigt är det i någon mening klargörande att vissa spelevinkar, som kanske ändå inte riktigt hör hemma i Liberalerna, eftersom de saknar förmåga att tänka utanför invanda ramar och håller fast vid ett föråldrat tankesätt. Att de redan nu, innan det extra landsmötet på söndag, redan nu lämnar sina politiska uppdrag förtjänar cred.

De som lämnar kommer nu lättare att kunna ersättas, när foliehattarna är borta.

Hela utvecklingen har sannolikt också fått Socialdemokraterna att inse att de har svårt att formera ett tydligt regeringsalternativ motsvarande Tidö-samarbetet tillsammans med Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet kommunisterna.
2026-03-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll

Av de som övergav L 2022 och 2018 så gick färre än 5% till SD.
De som övergav L 2022 gick 18% till S, 16% till M, 16% till C.
Tillströmningen från SD till L var under 1% både 2018 och 2022.
Det är alltså väldigt lågt väljarflöde mellan SD och L.
De partier som L historiskt kunnat ta väljare från har varit S, M, C och i mindre del från MP och KD.
De partier som L historiskt kunnat ta absolut minst väljare från är SD och V. Därifrån tar L i princip inga väljare alls.

Så analysen att SD-väljare inte kan tänka sig rösta på L stämmer i väldigt hög grad. Det är en extremt liten del SDare som kan tänka sig rösta L.
Vilket är fullt rimligt då deras ideologi är mer eller mindre direkta motsatser.
2026-03-16, 20:43
Medlem
Konstigt att det inte kommit information om dagens möte än, L brukar vara snabba att "läcka" i normala fall...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in