2026-03-16, 09:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag vet inte ens vad jag ska svara på det här.

Utöver det jag skrev har EU subventionerat Ukraina för väldigt höga kostnader.

Nästan 200 miljarder EUR.

https://www.consilium.europa.eu/en/policies/eu-solidarity-ukraine/?utm_source=chatgpt.com

Vi betalar för kriget ur båda ändar.
Ok, jo, Rysslands invasion har gjort så att saker kostar mer i Europa. Det kan ingen sticka under stolen med. Allting är också uppenbarligen Rysslands fel.

Men för att dra lite siffror i paritet så var det bilaterala handeln mellan EU och Ukraina 50 miljarder Euro årligen innan invasionen och Covid har kostat EU mångdubbelt mer än vad vad vi stöttat Ukraina med.
Citera
2026-03-16, 10:15
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ja. EU hade haft det bättre ekonomiskt ifall Putin aldrig invaderade Ukraina. Det är korrekt.
Jo, det är många länder som hade haft det bättre ekonomiskt utan invasionen. Först och främst Ryssland.

Källa
Citera
2026-03-16, 10:26
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jo, det är många länder som hade haft det bättre ekonomiskt utan invasionen. Först och främst Ryssland.

Källa
Skillnaden här är att EU inte är direkt i krig med Ryssland. Du måste räkna in kostnaderna från USA med.

Utöver det så är det skillnad på encivilekonomi och en krigsekonomi. Målet med den ekonomiska krigsföringen väst har fört mot Ryssland var att få ned Putins krigsmaskin på knä. Det harvarit misslyckat: (FB) Vinner Putin det ekonomiska kriget?

Investeringarna Ryssland har gjort i dess krigsförmåga har gett utdelning, de är militärt starkare nu än vid starten av invasionen. Deras ekonomi är för framtiden säkrad genom Kina: China tells EU it does not want to see Russia lose its war in Ukraine: sources

Ukraina kommer inte vinna kriget, det bästa de kan hoppas på är fredsförhandlingar. Det Ryssland tar över i bördig mark och sällsynta jordartsmetaller är förlorade investeringar från väst.

Vad har vi i väst vunnit ekonomiskt på kriget och den ekonomiska krigsföringen?
Citera
2026-03-16, 11:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Skillnaden här är att EU inte är direkt i krig med Ryssland. Du måste räkna in kostnaderna från USA med.
Måste man räkna in kostnaderna från USA också? Ska man räkna in kostnaderna mellan Kina och Ryssland också då eller hur långt ska man gå?

Citat:
Utöver det så är det skillnad på encivilekonomi och en krigsekonomi. Målet med den ekonomiska krigsföringen väst har fört mot Ryssland var att få ned Putins krigsmaskin på knä. Det harvarit misslyckat: (FB) Vinner Putin det ekonomiska kriget?
Hur kan du bedöma det som misslyckat om det uppenbarligen går väldigt illa ekonomiskt för Ryssland?

Du länkar till en post som visar att Ryssland nu har fler sämre utrustade soldater på slagfältet nu än vad de hade vid inledningen av kriget som om att Ryssland blivit starkare militärt? Har vi inte varit inne på detta förut, mer personal betyder inte att en krigsmakt på något sätt är starkare eller bättre.

Citat:
Investeringarna Ryssland har gjort i dess krigsförmåga har gett utdelning, de är militärt starkare nu än vid starten av invasionen. Deras ekonomi är för framtiden säkrad genom Kina: China tells EU it does not want to see Russia lose its war in Ukraine: sources
Hur kan framtiden vara säkrad för Ryssland genom att Kina troligen köper väldigt billig energi av dem. Det låter snarare som att Ryssland hamnat i en beroendeställning med Kina.

Sedan är den ryska militären inte starkare nu. Det har du ingen källa på. Se nedan.
Kvantitet mot kvalitet

Citat:
Ukraina kommer inte vinna kriget, det bästa de kan hoppas på är fredsförhandlingar. Det Ryssland tar över i bördig mark och sällsynta jordartsmetaller är förlorade investeringar från väst.
Ok, så Ryssland går ut som ekonomiska segrare. Jag har väldigt svårt att se det. Men det är en åsikt liksom din.

Citat:
Vad har vi i väst vunnit ekonomiskt på kriget och den ekonomiska krigsföringen?
Vad vi har vunnit på att Ryssland startat ett krig i Europa?

Rent ekonomiskt ingenting i dagsläget såklart. Men ge det X antal år och vi får se hur Europa ser ut. Men vi har i varje fall fått med oss det ukrainska folket. De kommer aldrig någonsin igen vända sig till Ryssland för hjälp. Så i mångt och mycket så är det en moralisk seger att vi står enade och inte bara ser på när Ryssland våldför sig på sina grannländer.
Senast redigerad av Conception 2026-03-16 kl. 11:27.
Citera
2026-03-16, 11:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
AI är ingen källa.
Helt sant. Men det kan åtminstone ge en snabb fingervisning.

Sedan så pekar ju AIn mot källor i min länk. Bemöda dig att läsa dem är du snäll.

Citat:
Den största vinnaren på kriget är klart Kina.
Why the Ukraine war works in China’s favour
China is now a major buyer of Russian fossil fuels, as the Kremlin – almost completely cut off from Europe’s energy market – sells natural gas to Beijing at prices 23.2% lower than those charged to European countries.
From an energy perspective, Beijing gains an advantage while Russia remains bogged down in Ukraine. It is, therefore, no surprise that China repeatedly rejected US President Donald Trump’s demands to stop buying Russian oil, especially since it is being offered at a discounted rate.
---Russia now even plans to ask the Chinese leadership to build the 410-kilometre Kuragino–Kyzyl railway in Tuva, Siberia, in exchange for granting Chinese investors the right to develop rare and rare-earth metal deposits in the region. Igor Sechin, a long-time ally of Russian President Vladimir Putin and CEO of Russian oil giant Rosneft, has recently stated that Russia is “ready to serve as a resource base for China”.

Kina har gjort investeringar som kommer ge utdelning, väst har inget utom det Blackrock har fifflat till sig. De investeringar kommer inte gynna någon annan än Blackrock.
Håller med om att Kina är ekonomiska vinnare av detta krig. De stödjer en skurkstat i ett anfallskrig i en del av världen som inte berör dem direkt. Det enda förlusten är väl att övriga världen ser Kina som ett land som stödjer en skurkstat. Hur bra nu det är.

Men för Ryssland så är detta skit såklart. De har hamnat i beroendeställning och vem vet vad Kina har för planer för östra Ryssland. De vill säkert införliva dessa områden i sitt land så gott de kan.

Citat:
Förstår du skillnaden på en krigsekonomi och en civilekonomi?
Du har ställt frågan förut och jag bad dig att förklara skillnaden för mig.

Det enda jag svarade dig är att en krigsekonomi är något som är förödande för ett land för det bidrar inte till något som ger avkastning i framtiden. Att producera en granat är inget som ger någon avkastning alls. Det är bara en stor kostnad.
Senast redigerad av Conception 2026-03-16 kl. 11:40.
Citera
2026-03-16, 11:40
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Helt sant. Men det kan åtminstone ge en snabb fingervisning.

Håller med om att Kina är ekonomiska vinnare av detta krig. De stödjer en skurkstat i ett anfallskrig i en del av världen som inte berör dem direkt. Det enda förlusten är väl att övriga världen ser Kina som ett land som stödjer en skurkstat. Hur bra nu det är.

Men för Ryssland så är detta skit såklart. De har hamnat i beroendeställning och vem vet vad Kina har för planer för östra Ryssland. De vill säkert införliva dessa områden i sitt land så gott de kan.

Du har ställt frågan förut och jag bad dig att förklara skillnaden för mig.

Det enda jag svarade dig är att en krigsekonomi är något som är förödande för ett land för det bidrar inte till något som ger avkastning i framtiden. Att producera en granat är inget som ger någon avkastning alls. Det är bara en stor kostnad.
Mitt förslag till dig är att utbilda dig lite i skillnaderna mellan dem två. Jag har inte skapt tråden för att lära dig ekonomi.
Citera
2026-03-16, 11:43
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Mitt förslag till dig är att utbilda dig lite i skillnaderna mellan dem två. Jag har inte skapt tråden för att lära dig ekonomi.

Ge dig nu. Det är alltid här man hamnar när man saknar förmågan att diskutera och det får dig bara att framstå som ett jävla fån.

Spännande va?
Citera
2026-03-16, 11:48
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Ge dig nu. Det är alltid här man hamnar när man inte kan förklara mer och det får dig bara att framstå som ett jävla fån.

Spännande va?
Jag har förklarat för dig i nog upp mot tio inlägg.

Målet med den västländska ekonomiska-krigsföringen var att få den bottnen på Rysslands krigsekonomi att falla ur. Ryssland har en starkare militär än vid krigets start ock dryggat sin ekonomiska framtid genom bl.a. Kina. Ryssland vinner kriget och kommer få ett fördelaktigt fredsavtal. Det kommer kompensera för ekonomiska förluster.

Vad sanktionerna och donationerna har inneburit för väst är större statskulder och sämre levnadsstandard utan avkastning.

Strategin att vinna kriget på det ekonomiska planet är misslyckad.
Citera
2026-03-16, 11:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag har förklarat för dig i nog upp mot tio inlägg.

Målet med den västländska ekonomiska-krigsföringen var att få den bottnen på Rysslands krigsekonomi att falla ur. Ryssland har en starkare militär än vid krigets start ock dryggat sin ekonomiska framtid genom bl.a. Kina. Ryssland vinner kriget och kommer få ett fördelaktigt fredsavtal. Det kommer kompensera för ekonomiska förluster.

Vad sanktionerna och donationerna har inneburit för väst är större statskulder och sämre levnadsstandard utan avkastning.

Strategin att vinna kriget på det ekonomiska planet är misslyckad.
Men du har ju fel i dina ingående parametrar och drar helt tokiga slutsatser.

1) Ryssland har inte en starkare militär nu.
2) Ryssland är inte starkare ekonomiskt just nu.
3) Ryssland har ingen bra ekonomisk framtid när man hamnat i beroendeställning hos ett land som Kina. Kina är inget land som på något sätt bryr sig om det ryska folket.
4. Ryssland vinner kriget?? Är inte det en slutsats du drar alldeles själv just nu?
Källa
5) Sämre levnadsstandard i väst? Har du märkt av någon stor förändring? Du tror inte att gemene ryss har märkt av någon försämring i ekonomin alls? 6% inflation? 15% ränta?
Senast redigerad av Conception 2026-03-16 kl. 11:57.
Citera
2026-03-16, 13:02
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Syftet med en krigsekonomi är seger.

I så fall väl är väl krigsekonomin en flopp av sällan skådat slag? Kriget har hållit på längre än kriget mellan Stalin och Hitler under andra världskriget och fronten har rört på sig minimalt de senaste åren.
På senare tid så har Ukraina börjat ta tillbaks territorium i söder utan att Ryssland har kunnat förhindra det, samtidigt som ryssarnas förluster har varit större än nyrekryteringarna.

Drar man igång ett sånt här omfattande krig så är allt annat än en snabb seger att ses som en förlust. Tror inte att historieböckerna kommer att vara nådig när det kommer till att bedöma Rysslands insats i det största kriget i världen under 2000-talet. Lägg till det att en efter en av Rysslands allierade och kommunist och islamistvänner faller och att Rysslands politiska och militära inflytande i världen en gång för alla är borta. Det pris Ryssland har fått betala för det här kriget är monumentalt mycket större än det Europa har fått betala.
Citera
2026-03-16, 13:06
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Vilket efterblivet nonsens-svar, typiskt av en betald rysk fåne.

Kreml räknade med ett mycket kort krig, nu är det inne på 5 året, med en kostnad som är helt enorm, vilket kommer påverka ryssarna i årtionden.
Citera
2026-03-16, 13:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Syftet med en krigsekonomi är seger.
Ok, så seger är Rysslands syfte. Inte ekonomisk välfärd för dess invånare? För vad de gör just nu är skjuter sig i foten ordentligt.

Citat:
Du ser ju i ditt AI-svar att levnadsstandarden har försämrats i EU.
Jag har inte påstått någonstans att levnadsstandarden har blivit bättre i Europa. Jag påstår att levnadsstandarden i Ryssland har blivit mycket sämre än om vi jämför med oss EU sedan krigets start.
Källa.

Vad har du att säga om det? Är det fortfarande något bra med krigsekonomi i din värld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in