Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-15, 15:19
Medlem
Tycker det är starkt jobbat att lyckas begrava ett parti som är över 100 år gammalt. Självklart inte bara Simonas fel utan även hennes föregångare.
För de kommer sannolikt ramla ur riksdagen och bli bortglömda om några år.
2026-03-15, 15:20
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Tycker det är starkt jobbat att lyckas begrava ett parti som är över 100 år gammalt. Självklart inte bara Simonas fel utan även hennes föregångare.

Nu vill flera lokala föreningar bryta sig loss och bilda egna partier, enligt uppgifter till Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aJlpO4/uppgifter-liberaler-vill-bilda-egna-partier?utm_source=iosapp&utm_medium=share
2026-03-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Haha har inget principiellt emot transor men tänkte också direkt på Jan Jönsson.

Mats Knutsson på SVT tippade att Simona Mohamsson kommer att få igenom sin linje, så detta tror jag på. Hoppas alla vänsterliberaler lämnar skeppet nu så man kan stödrösta på L till hösten.
Kasta för fan inte bort din röst, detta otroligt onödiga och framförallt skadliga partiet kommer INTE att klara spärren oavsett partiledare. Och jag njuuuter verkligen av detta, jag har önskat mig detta i så många år och nu äntligen kommer det att ske.
Hejdå era jävla idioter, ni har gått i bräschen för förstörelsen av Sverige men nu är det snart slut. Sörjda av få, saknade av ännu färre
2026-03-15, 15:35
Medlem
Nu hoppas vänstermongona på den kanske wookigaste människan i Sverige CancerBirgitta Ohlsson.
JAAA, inte mig emot, låt wookBirgitta köra ut Liberaaalerna ur riksdan med max 0,5% . Övriga L-röster hoppas jag går till KD.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/uppgifter-tryck-pa-l-favoriten-att-gora-comeback/
2026-03-15, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det har ju inte varit en speciellt framgångsrik strategi, varken för L eller C, så man kan ju tycka att dom borde ha lärt sig någonting vid det här laget, se till att få igenom så mycket av sin egna sakpolitik istället för att tjafsa om saker för öppen ridå.

Det Mohamsson gjorde kan gå emot beslut som de tidigare har tagit på landsmötet. Där av kommer de att hålla ett nytt landsmöte där hon ställer sin plats till förfogande och de har möjlighet att ta eller förkasta partistyrelsen beslut om att samarbeta med SD.

Det är nu som de har möjlighet att diskutera partistyrelsen beslut och eventuellt ta ett annat beslut. Oavsett vilket beslut de än tar så gäller det sedan att rätta in sig i ledet eller söka sig någon annanstans.
2026-03-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21

Liberalerna hade sin storhetstid för drygt 100 år sedan när tillsammans med Socialdemokraterna drev igenom allmän rösträtt.
2026-03-15, 15:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 80talaren
Nu hoppas vänstermongona på den kanske wookigaste människan i Sverige CancerBirgitta Ohlsson.
JAAA, inte mig emot, låt wookBirgitta köra ut Liberaaalerna ur riksdan med max 0,5% . Övriga L-röster hoppas jag går till KD.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/uppgifter-tryck-pa-l-favoriten-att-gora-comeback/

Birgitta är ju såklart med på samma spår som Mohammeds dotter det där draget som säkrade 163 700 moderata stöd röster 😂.
L lär knappast repa sig efter det här men det blir spännande att se hur långt ner de lyckas gräva sig den här gången.
2026-03-15, 16:03
Medlem
Finns ju en del partier som bygger hela sin existens på att dom hatar SD. Förutom det har jag ingen aning om vad dom vill förbättra i Sverige. Dessa borde såklart ut ur riksdagen.
2026-03-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Jan Jönsson!
Han har väl gått över till sossarna ?
2026-03-15, 16:24
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Han har väl gått över till sossarna ?

Nej. Men han har blivit inbjuden av något sossedistrikt, var nog inte direkt sanktionerat eller seriöst menat.
2026-03-15, 16:25
Medlem
Klart att något nytt måsta provas i svenskt politiken. Ulf har haft 4 år snart...vad är annorlunda ?
2026-03-15, 16:32
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Det är mycket bra med inbördeskrig inom partiet. Det visar på rejäl svaghet och minskar sannolikheten ytterligare i att folk vågar rösta på dem, när de inte ens visar enad front internt. Man måste vara en idiot som högerväljare för att lita på ett enda ord från "liberalerna", som att stödja en regering där SD ingår med ministerposter. Om nu L ändå ligger på runt 1-2 procent... vem bryr sig? Dessa färre procent kan lätt bara sprida sig bland redan befintliga partier så snart det är ett rent faktum att de inte kommer att klara spärren. Folk måste vara idioter för att rösta på ett meningslöst parti på valdagen när opinionsundersökningen månaden före visade på typ 0,5 %. Då kan de lika gärna rösta på pedofilerna i C, samma skit i grunden fast snäppet dummare hur det nu kan vara möjligt. Så nej, röster kommer inte gå "förlorade" tack vare just opinionsundersökningar. Så snart detta är ett faktum så kommer Ls stöd mer eller mindre utraderas och de kommer ligga på ungefär samma nivåer som FI, AfS och MED, om inte lägre.

SD visade förresten än en gång hur idiotiskt och giftigt detta parti är. Att ens samtala med ett parti som L säger ju allt om SD. Än värre att de vill ha en EMU-omröstning. SD är landsförrädare uti fingerspetsarna vilket de visar om och om igen. Fortsatt massinvandring, försöker stoppa utvisningar, initiativtagare till NATO-medlemskap och nu initiativtagare till omröstning för att införa euro. De är kontrollerad opposition och var i praktiken kontrollerade redan före riksdagsinträdet. Enda skälet till illusionen om SD var för att etablissemanget svartmålade dem konstant och vägrade ta i dem med tång. Men nu när etablissemanget på allvar accepterar deras närvaro så börjar äntligen denna illusion att spricka och SD framstår som KD 2.0 fast mycket större.
Men just att etablissemanget svartmålade dem konstant, har inneburit att de är vad de är idag.

En otrolig politisk missräkning. DÖ var den absolut bästa julklappen SD kunde fått. Hur kunde man tro att det skulle lyckas. Man fortsätter än idag att svartmåla SD, fast de växer i varje val.
SD:s väljare är de trognaste väljare av alla. Och det med all rätt.

Att SD tar L i hand är taktiskt riktigt, då man visar att man är kompromissvilligt.

Nu tror jag att L har agerat alldeles för sent, och de åker ur.
Tidö förlorar valet, och vänstern får fyra år till(om de kan samsas) att fortsätta förstöra Sverige.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in