2026-03-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Det går inte att tolka det som något annat än att du hittar på att någon sagt att dom tycker han ska gå fri.

Du antyder att jag har gjort det men det är fria fantasier och du kan inte berätta vem det handlar om.

Jag tänker inte rada upp ett gäng namn, som tycker att detta minimala straff var tillräckligt eller för mycket. JA, jag skrev ”gå fri”, men ta inte allt så jävla bokstavligt och använd ena hjärncellen, när du läser!

Inte mitt fel att du tog åt dig. Det ligger faktiskt på dig själv.
Det var inte ens till dig, jag skrev det.
Citera
2026-03-14, 23:36
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilket annat skäl skulle finnas menar du?

Huvudsakliga skäl för prövningstillstånd i HD:

Prejudikatdispens (vikt för ledning av rättstillämpningen): Det är av vikt att HD prövar målet för att ge vägledning om hur lagen ska tolkas i liknande framtida fall.

Resningsdispens: Det finns synnerliga skäl för en prövning, exempelvis om hovrättens avgörande uppenbart beror på grovt förbiseende eller misstag, eller om nya omständigheter framkommit.

Domvilla: Grova rättegångsfel har förekommit, såsom att någon inte blivit rätteligen stämd, att domen är oklar eller att en icke-part drabbats av domen.

Tror inte du förstår vad jag säger. Du skrev att åklagare "begär prejudikat". Det är inte vad som sker. Det som sker är att åklagare överklagar en dom.
Citera
2026-03-14, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Jag tänker inte rada upp ett gäng namn, som tycker att detta minimala straff var tillräckligt eller för mycket. JA, jag skrev ”gå fri”, men ta inte allt så jävla bokstavligt och använd ena hjärncellen, när du läser!

Inte mitt fel att du tog åt dig. Det ligger faktiskt på dig själv.
Det var inte ens till dig, jag skrev det.
Du tänker inte göra det och du kan inte kan det. Du gjorde en halmgubbe av att jag inte blev rabiat av att Chrippa fick ett mildare straff - och du blev synad och that’s it mannen.
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Exakt! Men vissa verkar se bortom det kriminella och tycker att även han skulle frias. Sjukt!
Med gå fri menade du att gå fri utan straffpåföljd och det har med rätta så tolkats av samtliga läsare. Vidare att du skrev ”vissa” efter att haft en diskussion med mig i ämnet gör visserligen att du låter som en skitsnackande tiktoktjej som pratar om din rival men det står ändå klart för alla med fullt fungerande frontallob att du syftar på mig. Du skulle kunna erkänna ditt misstag och komma undan nästan smärtfritt med att du ”var i affekt” men du gör det bara värre för dig och tror att du kan ljuga dig fri och det får konsekvenser.
Senast redigerad av Pallal 2026-03-14 kl. 23:55.
Citera
2026-03-14, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Tror inte du förstår vad jag säger. Du skrev att åklagare "begär prejudikat". Det är inte vad som sker. Det som sker är att åklagare överklagar en dom.
Föreligger någon omständighet som gör det troligt att Riksåklagare kommer överklaga domen?
Citera
2026-03-15, 00:05
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Föreligger någon omständighet som gör det troligt att Riksåklagare kommer överklaga domen?
Nej.
Citera
2026-03-15, 00:13
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Jag är förvånad att hans böter sänktes till kaffepengar (för mig), något man skiter ur sig på några minuter på toaletten, i övrigt not so much.

Alldeles för många lågbegåvade och som inte kan något om juridiska processer leker allvetandes och dräller verklighetsfrånvända profetior om väntande domar kring sig.

Han fick ett kännbart (men som förväntat) mycket lägre straff än vad sådana som okritiskt lyssnat på vad någon obildbar youtuber sagt någonsin kunnat förbereda sig på.

Ilskan vi ser över straffets längd är egentligen ilskan över att ha tillåtit sig luras av en lögnare igen.
Det är inte böter. Summan är förverkande av brottsvinst. Summan sänktes för att han bara dömdes för främjande av olovligt spel under en kortare period, så därför kunde bara en uppskattad summa brottsvinst, genererad under denna period, förverkas.

Han har inte dömts till böter över huvud taget eftersom han har dömts till fängelse. Man döms inte till både böter och fängelse.
Citera
2026-03-15, 00:35
Medlem
Citat:
Det är inte böter. Summan är förverkande av brottsvinst. Summan sänktes för att han bara dömdes för främjande av olovligt spel under en kortare period, så därför kunde bara en uppskattad summa brottsvinst, genererad under denna period, förverkas.

Han har inte dömts till böter över huvud taget eftersom han har dömts till fängelse. Man döms inte till både böter och fängelse.
Precis. Men hans miljonskulder kvarstår, det förstår inte idioterna.

Kan inte tråden bara stängas nu så att idioterna kan fortsätta hyperventilera i påsar.
Citera
2026-03-15, 00:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Det Lindha gjorde var en del av chatten som jag inte såg komma. Och sen match made in heaven 😄

Skulle skämmas ihjäl mig om min morsa först är sjukt involverad i allt, ringer, SMSar och härjar runt.
Båda döttrarna kan inte hålla käften utan postar konstant på SM.
Sen sitter och gråter i en SVT dokumentär, för att få ännu mer exposure.

Och lillebrorsan, han som inte kunde visa sig på skolan mm mm.
Men nu går det bra, när Linnea postar honom konstant på sin Snapchat?
Vill de att han ska synas mer? Fattar inte...
BGB, kan du förklara, det för mig......?
Senast redigerad av Rimligsnowflake 2026-03-15 kl. 00:52.
Citera
2026-03-15, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Jag fick känslan av att gubbarna i HR tyckte lite synd om Chrippa, då killen uppenbarligen är svagbegåvad. Gäller även pappa Thomas som inte ger något nyktert intryck.
Att sen Chrippa grinat värre än ett barn från häktet och ägnar tiden åt att rita teckningar likt ett dagisbarn så tänkte dom att 1 år och 10 månader räcker för att lära honom skillnad på rätt och fel.
Jag är mycket förvånad över att ingen liten sökning skett, för är helt säker på att straffet kunde lindras än mer då Chrippa har en if.

Däremot så är jag helt oförstående till hur Linnea kunde frias, då hon golat ner både sig själv och Chrippa i polisförhör redan januari 2024. Ingen kan påstå att hon inte kände till hans svarta inkomst.

Är man verkligen svagbegåvad om två personer blir helt friade och den tredje får halverat straff? Är du säker på det?
Citera
2026-03-15, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Det är ett straff som vi får acceptera men som också sänder ut fel signaler.

Med tanke på att Chrippa hela tiden har sagt att han INTE kommer att få fängelse är det ju ändå bra att han får lära sig att han inte har hållt sig inom lagen och därmed fått ett fängelsestraff. Det var ju en självklarhet för oss andra som inte går hans ärenden.
Det återstår att se om han vågar ta chansen att överklaga. Han har ju hela tiden sagt att han ska driva det till högsta domstolen.

2025 håller på att avhandlas.

Jag tror han kommer nöja sig med aktuell dom men det hade varit underhållande att se vad som hänt om han överklagat.

Chrippa har vetat om att han kommer få fängelse under hela rättsprocessen. Om du tror nått annat är du efterbliven
Senast redigerad av Ralfhead 2026-03-15 kl. 01:27.
Citera
2026-03-15, 01:27
Medlem
Citat:

Jag utgick från det användaren jag svarade skrev, men tack för klargörandet. Då ska jag läsa in mig så jag vet bättre till nästa gång.
Citera
2026-03-15, 01:31
Medlem
Citat:
Nej.
Jag är inte särskilt påläst i förfarandet, så jag frågar dig. Tror du vi kan förvänta oss att RÅ låter domen vinna laga kraft?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in