Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-14, 15:07
Medlem
Dags för Liberalerna att inse att de redan gjort sin resa som parti. Fast i bottenslammet sen många år tillbaka. Finns ingen ryggrad whatsoever . Finns en hydda på Ven ni kan ta över in ni vill ligga lågt......
2026-03-14, 15:30
Avstängd
Jag är av åsikten att L åker ur alldeles oavsett vad de gör. Bengt Westerberg kan komma tillbaka och lova 10kkr till varje svensk. Det spelar ingen roll.
Med det sagt kan jag väl tycka att man borde lämnat med flaggan i topp dvs det vanliga babblet om att stå upp för allas lika värde osv osv.
Nu blir det ju lite pinsamt i stället.
2026-03-14, 15:53
Medlem
Jag är kluven, å ena sidan tycker jag att det är rätt häftigt av Simona Mohamsson att göra ett sista försök att rädda kvar partiet. Hon går all-in, det får bära eller brista.

Samtidigt vill jag gärna se L åka ur riksdagen. Man har inte direkt varit en positiv kraft i svensk politik de senaste årtiondena.
2026-03-14, 15:55
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
En stor del är väl teaterintresserade och ska dramatisera.
Kul reflektion! Och förmodligen sant till viss del.
2026-03-14, 16:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Hur man än ser på att ett liberalt parti öppnar för att samregera med ett parti som SD så är det i högsta grad märkligt att köra över partistämman från i november. Det är ju det beslutande organet i den här frågan.

Ok om man inkallat till en ny stämma innan man bakom ryggen på dessa inleder regelrätta förhandlingar. Istället för detta så ställs stämman inför ett fullbordat faktum med en partiledare som kramas med Jimmie Åkesson i direktsänd TV.

Att Mohamsson gång på gång lovat på sin heder att L aldrig skulle släppa fram en regering där SD ingår sticker också i ögonen. Förstår uppriktigt sagt inte hur hon kan se sig själv i spegeln efter detta

Den extra inkallade stämman ställs också inför en nästan omöjlig uppgift. Oavsett hur de röstar så kommer partiet att splittras.

Håller med. Det handlar om en desperat partiledning som nu gör litet vad som helst, hur som helst, för att försöka rädda sig kvar i riksdagen.

Citat:
Enligt de opinionsmätningar som gjorts så är det en klar majoritet av deras väljare som är emot att släppa in SD i regeringen. Så skulle partiet ändå klara spärren i valet så beror det enbart på stödröster från M-väljare.

Tjaa, en klar majoritet av deras väljare, det är väl bara en dryg procent av väljarkåren. Det är inte mycket att hurra för.

Citat:
Själv hoppas jag att de når 3,8% i valet och sen tar sig samman och lyssnar på sina medlemmar. Är själv vänster men inser att det är viktigt med partier på den borgerliga sidan som inte är mörkblå eller tom något värre på högerkanten.

Jag tror snarare att den här manövern med SD försvårar deras position ytterligare, och att de bara får runt två procent i valet. Kanske ännu mindre.

"Lyssna på medlemmarna"? Liberalerna har bara runt 6.000 medlemmar. Med den otydliga politik de fört under många år har det blivit ett marginaliserat dvärgparti, där det, trots litenheten, har uppstått två falanger som företräder rätt olika politik. Jag tror att partiet i bästa fall hankar sig fram utanför riksdagen, men att det riskerar att falla sönder totalt och försvinna från den politiska scenen.

Westerberg (som jag anser lade grunden till förfallet), Leijonborg, Björklund med flera kommer såklart att skylla på omvärldsfaktorer som "högerextremister", "hat", "auktoritära tendenser" och liknande. Men sådana faktorer borde ju tvärtom ge ett parti som Liberalerna möjlighet att attrahera många väljare.
2026-03-14, 16:19
Avslutad
Citat:
Nej-sidan inom L försöker hitta motkandidat till Mohamsson

För att stoppa Mohamssons linje måste motståndarna inom partiet hitta en ny partiledare. Nu arbetar nej-sidan för att hitta sin kandidat. – Vi jobbar för att hitta en strategi framåt inför landsmötet, säger Ina Lindström Skandevall.

Simona Mohamsson har ställt sin plats till förfogande, och för att rösta ned hennes linje behöver hon också röstas bort som partiledare. Det kräver att det finns en motkandidat, som kan konkurrera ut henne.

Citat:
– Cecilia Rönn nämns i diskussionerna, säger Lindström Skadevall.

Cecilia Rönn är Liberalernas ekonomisk-politiska talesperson. Även hon sitter i partistyrelsen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XMjEWW/rasar-mot-simonas-plan-oerhort-manipulativt
Senast redigerad av Kattmjuk 2026-03-14 kl. 16:21.
2026-03-14, 16:36
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Detta är givetvis helt rätt väg att gå för L. Det finns redan fyra partier för vita priviligierade kvinnor vilket gör L överflödiga. Nu tror jag dock inte det räcker ändå, partiet går rättmätigt i graven.
Ledningen har kört en liberalkonservativ linje som närmat sig övriga regeringspartier så nu är det upp till framförallt M-väljare ta hand om bollen.
2026-03-14, 16:46
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Jag är av åsikten att L åker ur alldeles oavsett vad de gör. Bengt Westerberg kan komma tillbaka och lova 10kkr till varje svensk. Det spelar ingen roll.
Med det sagt kan jag väl tycka att man borde lämnat med flaggan i topp dvs det vanliga babblet om att stå upp för allas lika värde osv osv.
Nu blir det ju lite pinsamt i stället.
Ja, dom är nog körda oavsett.
2026-03-14, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Från expressen:

"Alexander Bard går med i L
Artisten och debattören Alexander Bard har gått med i Liberalerna. Detta efter att partiet i går meddelade att de skrotar sina röda linjer mot att låta Sverigedemokraterna ingå i en regering.

I ett inlägg på Facebook skriver Bard: ”Tack, tack, tack, Simona Mohamsson, för att du gjorde detta möjligt.”"

Nu dör L, vartenda parti han går med i har fått problem.
Fast jag tror att det finns fler som han, som kan sympatisera med L men ha hindrats att lägga rösten pga den världsfrånvända inställningen till SD.

Det kommer inte att gå att bilda en regering på högersidan utan det största partiet på högersidan ingår i regeringen. Det är bara att inse. Så en röst på L var hela tiden som de motsatte sig SD ett krokben för en högerregering. Om man vill ha en högerregering röstar man väl inte på ett parti som gör det omöjligt?

Nu kan de som gillar Ls politik OCH vill ha en högerregering rösta på dem.
2026-03-14, 17:00
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vad händer om vi gör tvärtom och prioriterar människors bekvämlighet före naturen? Det fungerar inte i längden. Vi människor är helt beroende av att vi kan leva i samklang med en hälsosam natur. Om vi förstör miljön för mycket kan vi inte fiska eller odla eller dricka rent vatten och då saboterar vi för oss själva och vi svälter ihjäl. Det blir inte speciellt bekvämt om det skulle gå så långt.

De som borde betraktas som någon form av fascister här, är ju alla vårdslösa marodörer på högersidan som inte begriper grundläggande ekologiska principer, eller som väljer att bortse från det för kortsiktig ekonomisk vinning.

Detta handlar framför allt om solidaritet mot framtida generationer. Denna generationen överlever kanske med total likgiltighet för miljön. Men då riskerar man att göra det omöjligt att överleva på jorden om 100 eller 200 år. Men det är väl kanske inget som intresserar psykopaterna på högersidan som endast tänker på sig själva.

Låt mig hjälpa dig att tolka definitionen.
Ekofascismen handlar om extremism, aktivism, fundamentalism dvs extrema tolkningar och extrema prioriteringar. Se de fetstilta markeringarna för förtydligande gällande huvudspåren i ekofascism och Miljöpartiets politik:

Under perioden från omkring 1970-talet till det tidiga 1990-talet användes begreppet ekofascist som en kritisk beteckning på auktoritär eller elitistisk miljöpolitik. En ekofascist i denna äldre mening var någon som ansåg att miljöproblem var så akuta att de krävde kraftfull statlig kontroll, tvångsåtgärder eller ett starkt centraliserat styre, även om det skedde på bekostnad av demokratiska principer och social rättvisa.

En central tanke var att naturens värde och överlevnad kunde stå över mänskliga behov, särskilt när det gällde fattiga eller marginaliserade grupper. Denna hållning kallades ibland ekologisk elitism, eftersom den prioriterade naturens integritet framför människors välfärd. Samtidigt präglades många sådana idéer av misstro mot teknologi och modernitet, en kritik av industrialisering, urbanisering och konsumtionssamhället, där man istället idealiserade ”naturliga”, enkla och hierarkiskt organiserade samhällen.

I denna äldre betydelse var alltså en ekofascist inte nödvändigtvis en anhängare av fascism i politisk mening, utan snarare någon som förespråkade odemokratisk, auktoritär eller människoföraktande miljöpolitik. Begreppet var ett sätt att varna för vad som kunde hända när naturens skydd ställdes över människans frihet och värdighet.
2026-03-14, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Jag är kluven, å ena sidan tycker jag att det är rätt häftigt av Simona Mohamsson att göra ett sista försök att rädda kvar partiet. Hon går all-in, det får bära eller brista.

Samtidigt vill jag gärna se L åka ur riksdagen. Man har inte direkt varit en positiv kraft i svensk politik de senaste årtiondena.
Om L åker ur riksdagen blir det ju en socialdemokratisk regering med stöd av V och MP. Det vill du väl inte?
2026-03-14, 17:55
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Liberalerna håller extra landsmöte söndagen 22/3 där man slutligt ska bestämma angående linjen om huruvida SD ska ingå i en regering eller ej och huruvida SD ska få ha ministrar eller ej.

Ungdomsförbundet LUF meddelar nu att man kräver att hela partistyrelsen avgår genom att ställa sina platser till förfogande på mötet nästa söndag.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/allt-om-valet-2026-folj-direktrapporten/?post=3941feef-75f2-4d8e-b6be-b152895f92b6

Det planeras även att hitta en motkandidat till partiledarposten mot Mohamsson. Hon har gjort detta till en kabinettsfråga och ställer därmed sin plats till förfogande om det inte går igenom. Då måste motståndarsidan som röstar nej skaffa fram en ny motkandidat till partiledarposten.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/tunga-liberaler-hoppar-av-i-protest-mot-sd-beslutet/

- Kritikerna letar efter en motkandidat som partiledare. Kommer dom hitta någon? Vem kan det bli som är på deras linje?

- LUF kräver att hela partistyrelsen avgår, kommer dom göra det?
När det gäller liberalerna så ska man aldrig underskatta deras benägenhet för politiskt självmord.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in