2026-03-14, 15:18
Medlem
Ett bråk har brutit ut mellan personal och två kunder i en matvarubutik i Malmö. Enligt polisens tidiga uppgifter ska kunderna ha försökt stjäla olivolja.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QJME4R/brak-pa-matvarubutik-tva-till-sjukhus

Min fråga : är det invandrare som stjäl olivolja? så ska dessa utvisas ur Sverige.

Det visar sig att invandrare som är kriminella , blir fattigare och fattigare.
Mycket bra att personalen satte ner foten.
Senast redigerad av Halvtrasch 2026-03-14 kl. 15:21.
Citera
2026-03-14, 15:24
Medlem
Säkert ett par tjackpundare i farten.
Citera
2026-03-14, 15:24
Medlem
Någon som kan bekräfta vilken matvaruaffär detta hände på?
Det är ju droppen om man som kund ska börja stjäla olivolja - hoppas personalen eller polisen tar alla pengarna från dessa ligister till kunder. Det sämsta jag hört på länge länge ... va ? ... olivolja ..
Senast redigerad av Halvtrasch 2026-03-14 kl. 15:28.
Citera
2026-03-14, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halvtrasch
Någon som kan bekräfta vilken matvaruaffär detta hände på?
Det är ju droppen om man som kund ska börja stjäla olivolja - hoppas personalen eller polisen tar alla pengarna från dessa ligister till kunder. Det sämsta jag hört på länge länge ... va ? ... olivolja ..
Jag har inte exakt koll, men fattar du hur mkt (oliv)olja alla importerr använder?
Blir dyrt i längden
Nu finns risken för utvisning, jippi, om nu import det gäller.
Citera
2026-03-14, 17:18
Medlem
DenverAirports avatar
Tjuvarna är målsägare.
Uppdatering: Två personer förs med ambulans till sjukhus.

Uppdatering: De två målsägandena är två män i 30-årsåldern, tillika kunderna. Två personer är gripna.

Det finns uppgifter om att tillhygge har använts i samband med misshandeln.

Uppdatering: Ärendet rubriceras som grov misshandel och olaga frihetsberövande.
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2026/mars/14/14-mars-13.58-misshandel-malmo/
Citera
2026-03-14, 17:24
Moderator
Chantres avatar
Sofielund står det i Sydsvenskan.
Citera
2026-03-14, 17:42
Medlem
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2026/mars/14/14-mars-13.58-misshandel-malmo/

Lantmannagatan

Jag gissar på Mathallen (Gamla Özen).
Mycket snatterier där på sistonde.
Citera
2026-03-14, 18:48
Medlem
Klas-Vegass avatar
Misshandel av kunderna indikerar väl invandrarbutik som inte tror på lågaffektivt bemötande.
Citera
2026-03-14, 18:51
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Misshandel av kunderna indikerar väl invandrarbutik som inte tror på lågaffektivt bemötande.
Exakt. Om det är tjuvarna som är målsägande var det inte en svensk butik.
Citera
2026-03-14, 18:58
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvtrasch
Ett bråk har brutit ut mellan personal och två kunder i en matvarubutik i Malmö. Enligt polisens tidiga uppgifter ska kunderna ha försökt stjäla olivolja.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QJME4R/brak-pa-matvarubutik-tva-till-sjukhus

Min fråga : är det invandrare som stjäl olivolja? så ska dessa utvisas ur Sverige.

Det visar sig att invandrare som är kriminella , blir fattigare och fattigare.
Mycket bra att personalen satte ner foten.

Det är klarlagt att att människor med utrikes bakgrund är överrepresenterade i brottsstatistik, så det kan kanske vara så? Om de ska utvisas får berörd myndighet ta ställning till.
Citera
2026-03-14, 19:37
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Exakt. Om det är tjuvarna som är målsägande var det inte en svensk butik.

Ja, skillnaden är ju också att de underbetalda 20-åringar som jobbar på ICA eller andra kapitalistiska matjättar inte har något intresse av att riskera liv och lem för att stoppa snattare, så att ICA-jätten kan glufsa i sig ännu mer profit. (Vilket är helt rätt).

I lokala "invandrarbutiken" är det däremot pappa, söner, kusiner och gamla farfar som står bakom disken, och de har personligen investerat i butiken. Så där är det givetvis mer personligt och mycket närmare till näv-våld när det kommer löst folk för att stjäla från dem.

Sen tycker jag ju att snattare absolut förtjänar ett kok stryk, man ser alldeles för lätt på den typen av asocial och normbrytande kriminalitet.
Citera
2026-03-14, 19:41
Medlem
Olivolja, det kan låta som ett dåligt skämt. Men det är bara en tillfällighet det handlar om olivolja. Vad som händer är att ett antal personer helt enkelt har för vana att plocka vad de behöver och sen gå ut utan att betala. Som regel.

I en svensk familj kanske mamman ber sin son gå till affären och köpa olivolja.

I en invandrarfamilj antar jag det låter lite annorlunda, kanske typ kan du gå och hämta olivolja?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in