2026-03-13, 09:15
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
En öm tå hos dig som ingår i Epsteingänget eftersom du blev sur och kom med påhopp direkt.
Så det strategiska målet för USA är att vara kapabel att bomba civilbefolkningen i Iran?
Med den måttstocken har också Iran vunnit eftersom de bombar skiten ur Israel och har förstört USAs militära baser i Persiska Viken.
Två vinnare samtidigt alltså.

Haha fan vilka lögner, som vanligt från Vatniks…

Israel och USA bombar militära mål, Iran kan bara sabba för sina mindre grannar, inte i helvete att dom bombar Israel ens en tiondel av vad Israel bombar dom.

Ljug vidare i någon annan tråd, här är ditt dravel genomskådat.
Citera
2026-03-13, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sv-gris
Det slår dej inte att iranstödde militantgruppen ljuger?nejmen dom små änglarna skulle väl aldrig ljuga???

Vilket som än händer är det ändå lite ironiskt att det inte går så lätt för USA som många kanske trodde. Jag tror inte att de hade räknat med att Iran skulle kunna stå emot ens så här länge.
Citera
2026-03-13, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Det är lite ironiskt att du talar om dubbla måttstockar samtidigt som du helt bortser från att väst i decennier använt Hormuzsundet och Mellanöstern för sina egna syften. När USA sätter sanktioner som svälter ett land ekonomiskt är det diplomati men när Iran försöker påverka sin egen omgivning är det utpressning.
Skillnaden ligger inte i metoderna utan i vem som har tolkningsrätten. Väst har gjort allt för att behålla den.
Nu har jag aldrig yttrat vad jag tycker om att väst håller Hormuzsundet (citera om jag sagt det) så ditt argument fungerar inte. Däremot måste du svara på min fråga: Varför anser du att det å ena sidan är fel att väst håller sundet (öppet) men inte klagar när Iran gör det?
Citera
2026-03-13, 09:17
Medlem
Overminds avatar
Citat:
USA har redan visat att de inte längre har kontroll över regionen som förr. Det är andra veckan av kriget och Adolf Trump verkar stå handfallen. Om han vill bryta blockaden återstår knappast något annat än att ta till taktiska kärnvapen.

Ja Trump verkar ha skitigt i det blå skåpet. Men föreslår du att använda kärnvapen vid transportsundet? Det låter lite väl överdrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Bomber brukar vara en öppning, men inte en lösning
För det krävs marktrupper i enorma mängder
Riktigt dumt att kritisera övriga NATO. För att sen fastna med skägget i brevlådan
Viljan att hjälpa Trump är kanske inte så stor just nu, efter tullar, hån och bestraffningar
Trots allt, så bor det nästan 100 miljoner i Iran. Alla är inte emot regimen

Enda alternativet är nog marktrupper och stationera enorm militärkapacitet vid sundet och ha det som en vaktpost och släppa igenom oljebåtarna.
Citera
2026-03-13, 09:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja men hans vridna hjärna säger att det är Iran som starta kriget.

En narcissist har ingen hjärna, bara en förvriden självbild. När det här kriget är över kommer de amerikanska ockupationsbaserna i regionen att monteras ned, en efter en. Och de familjer som USA skyddar – Al Saud i Saudiarabien, Al Khalifa i Bahrain, Al Sabah i Kuwait, Al Thani i Qatar, och Al Nahyan i Förenade Arabemiraten – får börja se sig om efter var de tänker ta sin tillflykt. Ingen stormakt kan skydda sina klienter för evigt.
Citera
2026-03-13, 09:20
Medlem
Citat:
Taktiska kärnvapen neutraliserar Irans kustmissiler flottbaser och minfält på timmar inte veckor av konventionell strid som riskerar eskalering med Ryssland och Kina. USA tar kontroll genom blixtsnabb eliminering av hotet öppnar sundet och dikterar villkoren. När oljepriset når 200 dollar fatet blir det oundvikligt.

Men iranierna kan väl fortsätta störa trafiken på håll med drönare och robotar? Det räcker att träffa någon tanker då och då för att sundet i praktiken ska förbli oframkomligt. Dessutom riskerar länderna och hamnarna på andra sidan sundet att drabbas av strålning etc.

Kärnvapen löser inte detta, även om man bortser från de svåröverskådliga följder brytandet av detta tabu skulle få för världen, t.ex. att alla länder som vill ha något slags självständighet måste skaffa egna kärnvapen.
Citera
2026-03-13, 09:22
Medlem
Det är den där jävla Netanyahu som lurat Trump till att starta kriget.
Fan, Israel får väl sköta sina krig själva
Citera
2026-03-13, 09:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Nu har jag aldrig yttrat vad jag tycker om att väst håller Hormuzsundet (citera om jag sagt det) så ditt argument fungerar inte. Däremot måste du svara på min fråga: Varför anser du att det å ena sidan är fel att väst håller sundet (öppet) men inte klagar när Iran gör det?

Jag har inte sagt att det är fel att hålla sundet öppet. Problemet är hur väst och Iran bedöms olika för samma sak. När väst gör det kallas det säkerhet, men när Iran gör det kallas det hot. Jag försvarar inte Iran, jag ifrågasätter bara dubbla måttstockar.
Citera
2026-03-13, 09:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja men inte rt-experterna. Den blir inte äkta för du säger det. Sen visar den inte stor skada.

Frågan du ska ställa dig först. Vilka är de amerikanska målen? Trump och adm ger mixade signaler. Sen vad är Irans mål med att vinna. Det trolige svaret är att regimen ska överleva. Jag kan tänka mig ett scenario där båda vinner.

Jag är kritisk till USA. De har gjort flera fel. Men att säga att de inte kan vinna är fel. Krig är för komplicerat för att vara säker. Fråga din chef: Putin. Han och Trump liknar varandra. De båda har gått in i den klassiska hybrisfällan.

Till ex. Ingen av oss och inte heller Iran eller USA kan mäta Iranska folkets Hearts and Minds. Vi vet inte hur de kommer agera. Vi vet inte om Pakistan kommer hota Iran med invasion och kärnvapen om de inte slutar kontrollera Hormoz. Pakistan och Indien drabbas hårt av oljeproblemen. Vi vet inte om Saudi betalar för Pakistans krig. Saudi och Pakistan har en försvarspakt. Det är osannolikt men det finns massor med unknowns. Kommer USA eskalera kriget så det blir totalt krig för även för USA?
Du frågar mig om saker som även det amerikanska folket frågar sig.
1. Trump sade att mullorna måste störtas genom att Khameini dödas. Regime change alltså.
Det blev en flopp och nu har de en ny Khameini.
2. Lägga beslag på iranska oljan.
Har inte lyckats hittills och istället har Gulfstaterna drabbats hårt och vi står inför en global energikris.
Flopp det med om inte USA kan ta över makten i Teheran vilket verkar osannolikt. eftersom de då måste ockupera landet först.
Nu börjar Israel att bli oroliga över läget eftersom de drabbas hårt.https://www.washingtonpost.com/opinions/2026/03/09/israel-us-iran-war-trump-netanyahu-endgame/
Irans mål är givetvis att försvara nationens existens men även att slå ut USAs närvaro i Persiska Viken och att hindra Israel från att ockupera Palestina. De nöjer sig inte med bara vapenvila som Trump har begärt - de vill eliminera grundproblemet "root causes" i MÖ.
Därför kommer kriget att bli långvarigt, månader och kanske år.
Vi inom EU får börja cykla och äta potatis.
Citera
2026-03-13, 09:30
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att det är fel att hålla sundet öppet. Problemet är hur väst och Iran bedöms olika för samma sak. När väst gör det kallas det säkerhet, men när Iran gör det kallas det hot. Jag försvarar inte Iran, jag ifrågasätter bara dubbla måttstockar.
När har väst stängt sundet?
Citera
2026-03-13, 09:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Det är den där jävla Netanyahu som lurat Trump till att starta kriget.
Fan, Israel får väl sköta sina krig själva

Tror inte Trump lurats in i något. Trump tänker mer som Hitler stormannagalenskap och total brist på verklighetsförankring. Nu har han trampat på en rejäl mina i Iran efter euforin i Venezuela där han kände sig oövervinnerlig.

Och förresten det är inte "Netanhahyu" utan Meilkowsky han vill själv gå till historien som större än sionisternas landsfader David Ben Grün (också han ursprungligen polack).
Citera
2026-03-13, 09:33
Medlem
Snapcounts avatar
Ledarskapet i Iran visar fram sin "pedagogiska" sida..

Revolusjonsgarden truer med å slå hardt ned på protester
Revolusjonsgarden i Iran sier den vil slå hardere ned på eventuelle protester enn den gjorde i januar, da tusener ble drept.

– Den onde fienden, som ikke har oppnådd sine mål i krigen, forsøker igjen å egge til frykt og opptøyer, heter det i en uttalelse fra Revolusjonsgarden på statlig TV fredag.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/revolusjonsgarden-truer-med-a-sla-hardt-ned-pa-protester/1470838
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in