2025-11-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
Men fuck you

Som jag sa tidigare. Otroligt viktigt att du ber om MOUNJARO inte Ozempic.

Ozempic har otroligt mycket biverkningar och är bara hälften så effektiv som Mounjaro.

Uppfattat?
Citera
2025-11-19, 16:58
Medlem
Träningsupdate 6:

Har varit på läkarbesök nu, dels angående läkemedel som Ozempic, Wegovy och Mounjaro.

Informationen jag nåtts av är att den största effekten dom ger är att dämpa hungerkänslor och stabilisera blodsocker på ett flertal sätt. Dom kan minska fettinlagringen i kroppen efter måltider med en tämligen liten andel som varierar för olika personer, och har ett par andra marginella metabola fördelar.

Enligt två läkare jag talat med, och bekräftelse via AI, samt öppen info på internet, så är dom här läkemedlen till största hjälp i början av en viktnedgång för att komma igång, och ska användas med försiktighet eftersom dom har tydliga biverkningar beroende på person. Dom är inte designade för viktnedgång. Och dom på sin höjd komplementerar aktiv viktnedgång på andra sätt. Om man bara fortsätter leva och äta som förut, så kommer man inte uppleva så jättemycket mycket viktnedgång även om man tar dom.

Kostnaden är dessutom hög. Genomsnittsdoseringen för starkaste Mounjaro är ca 8mg per vecka, vilket motsvarar en kostnad på ca 2600kr/månad. Om jag förstått rätt så får man heller ingen hjälp via högkostnadssubvention heller om man inte har dokumenterad diabetes.

Eftersom jag redan har mättnadskänslan helt under kontroll med enbart livsmedel, så känns det som såna här läkemedel kan ge mig kanske ytterligare 10% effekt, för priset av 2600kr i månaden plus biverkningar. Det känns inte värt det. Jag kör naturellt.

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/JbP7Eb/patrick-59-gjort-allt-anda-blev-det-ett-fullkomligt-fiasko

Nere på 132kg nu. Idag klagar alla på kylan ute, och jag märker det är kyligt, men jag fryser inte. Jag känner bara det är kallt mot huden. Så hade jag inte känt för 3 veckor sen. Det är däremot värre när man går hem från gymmet, när man är svettig och fuktig, i kylan. Men igen, man är så naturligt uppvärmd så man hinner inte bli kall på dom 250 meter jag ska gå för att komma hem (duschar hemma).

Känns mer tradigt att gå på löpbandsmaskin nu, och det är positivt. Hade det varit direkt superjobbigt så hade det inte känts tradigt. Hittills inga problem.

Ska köpa ny mobil snart med. Försöker kolla på video samtidigt som man går på löpbandsmaskin, men videos i 1 timme i sträck dränerar batteriet fett mycket. Tror det kan bli bättre med en ny mobil och fräschare batteri.

Känns bra det här, rullar på. Bra motvikt till vinterdepressionen.
Senast redigerad av Marinerad65 2025-11-19 kl. 17:09.
Citera
2026-03-10, 15:06
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
Träningsupdate 6:

Känns bra det här, rullar på. Bra motvikt till vinterdepressionen.
Hur går det? Fortfarande igång med viktminskningen?
Citera
2026-03-12, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Som jag sa tidigare. Otroligt viktigt att du ber om MOUNJARO inte Ozempic.

Ozempic har otroligt mycket biverkningar och är bara hälften så effektiv som Mounjaro.

Uppfattat?

Jag tar RYBULSUS 2x14mg per dygn. (Samma som Ozempic i tablettform)

Gått ner 20kg på tre månader.
ALLT sug efter mat och alkohol helt borta.

Ingår i högkostnadsskyddet om man har Diabetes 2. Detta främst beroende på att denna medicin är avsedd för att sänka blodsockret långsiktigt. Det kortsiktiga blodsockret (fastesocker) medicinerar jag med injektion av Touejo 120enh varje morgon.

Med andra ord.
Det är svårt om än inte omöjligt att få utskrivet recept på Ozempic eller Rybulsus utan att ha en av Läkare ställd diagnos på Diabetes Mellitus (Db2)
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in