Träningsupdate 6:
Har varit på läkarbesök nu, dels angående läkemedel som Ozempic, Wegovy och Mounjaro.
Informationen jag nåtts av är att den största effekten dom ger är att dämpa hungerkänslor och stabilisera blodsocker på ett flertal sätt. Dom
kan minska fettinlagringen i kroppen efter måltider med en tämligen liten andel som varierar för olika personer, och har ett par andra marginella metabola fördelar.
Enligt två läkare jag talat med, och bekräftelse via AI, samt öppen info på internet, så är dom här läkemedlen till största hjälp i början av en viktnedgång för att komma igång, och ska användas med försiktighet eftersom dom har tydliga biverkningar beroende på person. Dom är inte designade för viktnedgång. Och dom på sin höjd komplementerar aktiv viktnedgång på andra sätt. Om man bara fortsätter leva och äta som förut, så kommer man inte uppleva så jättemycket mycket viktnedgång även om man tar dom.
Kostnaden är dessutom hög. Genomsnittsdoseringen för starkaste Mounjaro är ca 8mg per vecka, vilket motsvarar en kostnad på ca 2600kr/månad. Om jag förstått rätt så får man heller ingen hjälp via högkostnadssubvention heller om man inte har dokumenterad diabetes.
Eftersom jag redan har mättnadskänslan helt under kontroll med enbart livsmedel, så känns det som såna här läkemedel kan ge mig kanske ytterligare 10% effekt, för priset av 2600kr i månaden plus biverkningar. Det känns inte värt det. Jag kör naturellt.
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/JbP7Eb/patrick-59-gjort-allt-anda-blev-det-ett-fullkomligt-fiasko
Nere på 132kg nu. Idag klagar alla på kylan ute, och jag märker det är kyligt, men jag fryser inte. Jag känner bara det är kallt mot huden. Så hade jag inte känt för 3 veckor sen. Det är däremot värre när man går hem från gymmet, när man är svettig och fuktig, i kylan. Men igen, man är så naturligt uppvärmd så man hinner inte bli kall på dom 250 meter jag ska gå för att komma hem (duschar hemma).
Känns mer tradigt att gå på löpbandsmaskin nu, och det är positivt. Hade det varit direkt superjobbigt så hade det inte känts tradigt. Hittills inga problem.
Ska köpa ny mobil snart med. Försöker kolla på video samtidigt som man går på löpbandsmaskin, men videos i 1 timme i sträck dränerar batteriet fett mycket. Tror det kan bli bättre med en ny mobil och fräschare batteri.
Känns bra det här, rullar på. Bra motvikt till vinterdepressionen.