2026-03-11, 21:13
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det finns alltså både plus och minus. Det viktiga, utifrån det israeliska perspektivet, är emellertid att kriget kan hållas igång tills dess relevanta mål vad gäller reduceringen av de iranska förmågorna har uppnåtts.
Är inte detta väldigt kortsiktigt tänkt? Ett Iran som får ordentligt med pisk rent militärt kommer förhoppningsvis lära sig av detta och återuppstå som en ännu starkare potentiell fiende. Om nu inte Israels mål är att genomföra decennielånga bombräder mot alla form av militär infrastruktur. Men då skulle de också slutgiltigt konstateras vara en 100% skurkstat. Eller ja, de har väl redan konstaterats vara en skurkstat men det finns ju ännu alldeles för många skogstokiga sionister som stödjer landet.
Citera
2026-03-11, 21:15
Medlem
Högt oljepris gynnar klimatet.
Citera
2026-03-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Vilken "utrustning" syftar du på?

Raketavfyrningsplatser mosssads högkvarter staber m.m det är ju centralt mycket av det där
Citera
2026-03-11, 21:17
Medlem
SpaceGayAndSunshines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Högt oljepris gynnar klimatet.

Vem hade kunnat ana att Trump och Thunberg skulle slå ihop sina påsar`?
Citera
2026-03-11, 21:18
Medlem
Precis som alla nu kunnat konstatera så är krig ett väldigt smutsigt och vidrigt sätt att göra sig av med sina fiender. Det handlar om att döda motståndarens soldater och att förstöra så mycket av motståndarens krigsmaterial som möjligt.

Sådant går inte på några dagar när man är flera hundratusen på var sida om kriget.

Jag har ingen aning om vad Trump kommer att göra, men israel VET att det är ett skitgöra och att det tar tid. Se bara på Gaza som pågått väldigt länge nu och det är en liten skitplats, medan Iran är betydligt större skitplats.

Alla har sedan många många år blivit skurkar i de här konflikterna, det blir så när de pågår i generationer.

Jag vill ha bort iranska regimen, för att där finns en chans att konflikterna blir mindre därefter. Men jag tror inte på någon långvarig fred, det här är konflikter som pågått i tusentals år och kommer att pågå i tusentals år till.

Men övriga världen ska inte lida av det tänker jag, så därför anser jag att det minsta USA kan göra nu är att säkra handelsrutterna och mota bort iranska regimen från att hota världshandeln. Oljan i Iran klarar vi oss utan så den kan de behålla.

Jag tror inte att det iranska folket klarar av att störta sin regim. Så om inte Israel/USA fullföljer, då är det inte vår generation som får se den iranska regimen falla.
Citera
2026-03-11, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AugustLovendahl
Snart tar Iran fram sina riktiga Kinapuffar, steg ett nöt sönder judarnas luftförsvar med gamla grejer steg två smäll på utav bara helvete förvandla hela tel aviv till Gaza! Där snackar vi kosmisk rättvisa! Shabbat shalom

Ja det verkar onekligen vara så.
What goes around goes around.

Boom boom telaviv.
Citera
2026-03-11, 21:22
Medlem
Trump inför undantagstillstånd för att börja borra olja i carlifonien. Det lär ju ta sin tid innan den produktionen är igång och därmed bör de flesta förstå att kriget kommer pågå en avsevärd tid framöver.

https://www.di.se/live/trumps-drag-vill-anvanda-undantagslag-for-oljeproduktion/
Citera
2026-03-11, 21:24
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det är inte helt enkelt att gömma 80.000 exemplar av Shahed-varianten nej det stämmer, dom är ju inte små, precis som du säger med.
Fast gömma betyder i detta fallet att praktiskt dölja/skydda dem för en fiende och dennes operativa förmåga. Om USA måste flyga ett stridsflygplan värt 1 miljarder och avfyra robotar för 1 miljon mot en drönare som kostar fienden 100 000 kronor att producera är ekonomin bakom lite halvjobbig.
Citera
2026-03-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Är inte detta väldigt kortsiktigt tänkt? Ett Iran som får ordentligt med pisk rent militärt kommer förhoppningsvis lära sig av detta och återuppstå som en ännu starkare potentiell fiende. Om nu inte Israels mål är att genomföra decennielånga bombräder mot alla form av militär infrastruktur. Men då skulle de också slutgiltigt konstateras vara en 100% skurkstat. Eller ja, de har väl redan konstaterats vara en skurkstat men det finns ju ännu alldeles för många skogstokiga sionister som stödjer landet.

Israel kan nog leva med att man behöver göra små insatser löpande under all framtid. Helst vill man nog att Iran förändras men det är inte nödvändigt.

Därför är det ju viktigt att göra så mycket nytta som möjligt nu när tillfälle ges. Detsamma gäller för USA antar jag.

Man väger alternativen mot varandra helt enkelt.
Citera
2026-03-11, 21:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, sjäklart konmer du med dina overifierbara siffror, jag är inte förvånad och de flesta tar det förhoppningsvis för vad det är, oseriöst pladder.

Jag efterfrågar siffror från trovärdiga källor, du är inte en sån.

Mina siffror är inte overifierbara. De kommer från rapporter av amerikanska och israeliska underrättelsetjänster och militära analyser. Produktionen av Shahed-drönare i Iran och Ryssland är robust och skalfbar trots attacker.

Israeliska uppskattningar säger att Iran har ett lager på cirka 80000 Shahed-drönare och kan producera runt 400 per dag om fabrikerna fungerar. Varje fabrik har backup-lägen för att klara attacker och använder lokala resurser plus importerade komponenter.
Citera
2026-03-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Trump inför undantagstillstånd för att börja borra olja i carlifonien. Det lär ju ta sin tid innan den produktionen är igång och därmed bör de flesta förstå att kriget kommer pågå en avsevärd tid framöver.

https://www.di.se/live/trumps-drag-vill-anvanda-undantagslag-for-oljeproduktion/

Säger noll om hur länge kriget kommer pågå, rullar bara ut mattan för kommande generationer i USA.
Citera
2026-03-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast gömma betyder i detta fallet att praktiskt dölja/skydda dem för en fiende och dennes operativa förmåga. Om USA måste flyga ett stridsflygplan värt 1 miljarder och avfyra robotar för 1 miljon mot en drönare som kostar fienden 100 000 kronor att producera är ekonomin bakom lite halvjobbig.

Hur ser kalkylen ut menar du?

Luktar väldigt mycket first level thinking.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in