2026-03-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
..och Hormuz står för ca 25 % av det då..

ca 20% inte 25.
Citera
2026-03-11, 13:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Aha och då krävs foots on the ground. Men med tanke på att dom sabbat 90% av deras robotar så borde de inte vara så stor risk för båtarna att köra igenom. Och om de finns avfyrningsramper på dessa öar borde inte dom heller va särskilt svårt att slå ut.

Många av attackerna verkar vara från drönare och de flesta av attackerna har inte ens varit nära sundet.
Citera
2026-03-11, 13:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Ungefär 20 procent har jag fått fram.

..alright..

Citat:
Ursprungligen postat av slö
ca 20% inte 25.

..några veckors arbetsro för Trump då. Får se om han använder tiden på ett klokt sätt och skippar planerna på golfrundor på Maralago..

..undrar nog också hur mycket stollen Hegseth har sina fingeravtryck på "det hela"..
Citera
2026-03-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Hela Saudiarabien är byggd på sharia så vad mer extremism letar du efter?
Och nej, jag är mer kristen än dig och alla dina förfäder tillsammans blir.
Att du bara kläcker ur dig att de inte är extremistiska visar bara på din intellekt.
Logga ur och gör annat skoj istället.

Du läser inte ens vad jag skriver. " Och samhället är kulturellt islamistiskt". MBS försöker gå ifrån wahhabismen. Han försöker modernisera landet. Men även en diktator kan inte bara trycka på en knapp.

Om vi koppla det till kriget så ser man olika framtider för Saudi. Just nu är de inte glada på Israel och USA, men även Iran. Stängningen av Hormuz och kriget kan antingen få Saudi att bli mer konservativt igen eller snabbar man på moderniseringen för komma bort från oljeberoendet. En annan sak de kommer köpa mer militär utrustning. Kanske också köpa egna kärnvapen från Pakistan.

Det är väl ganska oviktigt vad dina förfäder var för några. Att du tror på en sagobok säger mycket.
Citera
2026-03-11, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
USA skulle behöva ockupera en bra bit av kusten också med en massa berg, för det behövs en hel arme och en amfibieoperation, visserligen med luftherravälde men ändå. Mkt kostsamt.
Samtidigt fattar jag inte hur iran ska exportera sin egna jvl olja om dom skulle minera Horsundet?
Vilken jvl röra. Oljeröra. Minska oljeberoendet.
Men det begriper jag!
Iran har givetvis kartor var man exakt placerat sina minor i sundet.
Sen kan Iran också lämna en smal korridor utan minor närmat sin egen kust, där man har bättre koll på vilka fartyg som passerar.
Citera
2026-03-11, 13:30
Medlem
Snapcounts avatar
Förresten, dessa skepp som har blivit träffade i Hormuz idag..

..har det kommit fram något om de skall ha blivit eskorterade..eller har de kört "solo" ?
Citera
2026-03-11, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
USA skulle behöva ockupera en bra bit av kusten också med en massa berg, för det behövs en hel arme och en amfibieoperation, visserligen med luftherravälde men ändå. Mkt kostsamt.

Samtidigt fattar jag inte hur iran ska exportera sin egna jvl olja om dom skulle minera Horsundet?

Vilken jvl röra. Oljeröra. Minska oljeberoendet.
I USA måste man ha ett kongress beslut för att sätta in marktrupper dvs invadera ett land
Som vi har märkt så kan inte Trump fått sånt beslut - hans krig inte är motiverat

Även Att engagera sig i ett krig behöver att beslut av kongressen .

Trump har ingen befogenheter
https://en.wikipedia.org/wiki/Declaration_of_war_by_the_United_States
Senast redigerad av WhiteDuck 2026-03-11 kl. 13:44.
Citera
2026-03-11, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Vill du på allvar att Irans regim ska fortsätta existera?

Självklart. Jag är inte indoktrinerad av judemedia. Tror du att det här handlar om några kvinnors rättigheter i Iran?
Citera
2026-03-11, 13:36
Medlem
Har det varit några nya attacker på Saudiarabien av Iran?

Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Detta skrev du.
Hur kan jag ha missförstått dig?
Klart och tydligt påstår du att Saudiarabien INTE är islamister.

Saudi, som är kanske lite oklart, jag menade den politiska ledningen. Men nästa inlägg så klargörs det med att MBS* är ingen islamist och sen skriver jag att samhället är kulturellt islamistiskt.

*Den politiska ledningen dvs kronprinsen.
Citera
2026-03-11, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men det begriper jag!
Iran har givetvis kartor var man exakt placerat sina minor i sundet.
Sen kan Iran också lämna en smal korridor utan minor närmat sin egen kust, där man har bättre koll på vilka fartyg som passerar.

Fan vad du vet. Och du har inga källor. Man kan ju tro att du jobbar för IRGC.
Citera
2026-03-11, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
I USA måste man ha ett kongress beslut för att sätta in marktrupper dvs invadera ett land
Nej det måste man inte, det är för att deklarera krig som du behöver kongressens godkännande.

Citat:

Som vi har märkt så kan inte Trump fått sånt beslut - hans krig inte är motiverat
Trump behöver inte något sådant beslut (lika lite som tidigare presidenter...) annat än om han formellt vill deklarera att USA går i krig mot någon annan nation.
Citera
2026-03-11, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDU
Wittkoff säger att de försökt nå Iranierna med budskap om vapenvila men att Iranierna inte svarar

Verkar vara en desperation nu från Amerikanerna.

https://imgur.com/a/LPK205H

Detta sägs vara Tel Aviv

Det är det inte. Det är Bat Yam och från kriget 2025, inte det nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in