Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Teoretiskt kan Sydkorea köpa olja från t.ex. USA, Brasilien eller Nigeria, men volymerna räcker ofta inte för hela landets behov, och priset blir högre. Dessutom är raffinaderier ofta anpassade för specifik typ av råolja (t.ex. tungolja från Mellanöstern), så inte all olja kan användas direkt.
I det korta perspektivet blir det problem. Sen kommer Sydkorea fixa det. Det blir givetvis till högre pris. Men alla får betala mer. Olja är global produkt och när priset gått upp till runt 120 dollar kommer efterfrågan börja minska. Du börjar cykla/promenera och jag köper en elbil. Länder som drabbas på medellång sikt är främst fattiga länder som existerar på marginalen. På lång sikt drabbas oljeländerna. Då har marknaden ställt om sig från olja. Och efterfrågan minskar. Då lär inte jag köpa en bensinbil utan fortsätter med min elbil
Så Iran är ingen vinnare på lång sikt. Landet är en förlorare
1 En skitregim
2 Inget vatten
3 Folket hatar regimen
4 Efterfrågan på olja minskar - så inga pengar
Det om inte regimen faller i detta krig. Men jag är inte så säker. Regimen kan säkert fortsätta styra över soptipp.
Största vinnarna blir kärnkraftsindustrin och grön el. Kineserna startade redan innan kriget.