2026-03-10, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja, jag gav det bara exempel på en lyckad avyttring av verksamhet.

Filmen visar det jag frågade dig, om personalens intressen går före ägarnas intressen.

Gardell förvaltar kapital, han försöker få åtgärder gjorda som ökar bolagens vinster, det är bra för ägarna men kan upofattas som dåligt av personalen.
Mina inlägg om Cevian och Gardell handlar inte personalen intresse. Utan fokus ligger på vad som är bra för bolagen på längre sikt. Att stycka upp ett bolag, rensa upp bland chefer och driva igenom förändringar med syftet att öka kortsiktiga lönsamheten för ägarna. Kort därefter vinsthemtagning gå vidare till nästa bolag. Är det värdeskapande?

Vi vänder på frågan. Har Gardell och Cevian investerat långsiktigt i ett mindre företag och byggt upp det till ett högkvalitativt globalt företag?
Citera
2026-03-10, 19:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianit
Mina inlägg om Cevian och Gardell handlar inte personalen intresse. Utan fokus ligger på vad som är bra för bolagen på längre sikt. Att stycka upp ett bolag, rensa upp bland chefer och driva igenom förändringar med syftet att öka kortsiktiga lönsamheten för ägarna. Kort därefter vinsthemtagning gå vidare till nästa bolag. Är det värdeskapande?

Vi vänder på frågan. Har Gardell och Cevian investerat långsiktigt i ett mindre företag och byggt upp det till ett högkvalitativt globalt företag?

Nej, det är inte vad gardell arbetar med. Men i fallet Volvo så ser det ut som att han gjorde ett utmärkt arbete, ett av hans bättre faktiskt och särskiölr kortsiktigt var det väl inte mer än för hans egen del.
Har du nåcot exempel där bolaget gått dåligt efter att han gjort exit? En nedgång kopplat till hans omstruktureringar.

Vill du hitta skurkar i näringslivet är det nog Mix och Carlsson du ska ha ögonen på, jag kan ge ett exempel....Northvolt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in