Citat:
Ursprungligen postat av
Kung_Ingenting
Kan vara så att Wisby Pils inte alltid är vad du tror att det är. Om jag minns rätt så bryggdes den både på fastlandet och på Gotland, har för mig att vi provsmakade också och märkte rätt så klar skillnad på var den var gjord. Men det var ju ett gäng år sen också.
Tyckte faktiskt att Zywiec APA var rätt god. Inget jättespeciellt men en stabil och bra APA.
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att de började brygga den där ölen på St. Hansgatan i Visby? I ett litet bryggeri kan man få lite olika variationer av samma öl.
Större industrialiserade processer brukar hålla en jämnare kvalité, dvs den smakar exakt likadant oavett vilken batch du tar den ifrån.
Zywiec APA är helt OK, likaså deras IPA. Men dessa tas inte in på Systembolaget, utan i Sverige finns bara lagern med vit etikett.
Är du i Gdansk-trakten så rekommenderar jag öl från Bytow bryggeriet. Förjävla fina öl allt från mörk lager, pilsner till honung-gingseng öl som med fördel ges till tjejer. Bytow har seglat upp som min nya favorit här.
Sedan har du Amber Browar som är lokalt bryggeri med massor av fina produkter.