2026-03-10, 08:51
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
När jag var och hälsade på dom för typ 7-8 år sen eller nått sånt så var det just Wisby Pils som bryggdes i Grängesberg, resten på Gotland. Pils var den som såldes så mycket så att dom inte klarade av volymerna.

Barlingbo bryggeri är rätt bra, så det är inte bara skit som kommer från småbryggerierna där.

Kollade upp detta och jo, det är på fastlandet man brygger Wisby Pils.
Fast jag lipar inte över att det bryggs i Grängesberg och jag lipar heller inte över att det är Spendrups som står bakom det, för min åsikt är klar. Wisby Pils kan vara en av de bästa pilsnerölen där ute. Fantastiskt god och jag saknar den här i Polen.

Får prova! Det jag hade med mig hem den gången var jag inte imponerad av.

En annan sak, åker du till Polen så finns det massor av små roliga bryggerier med fantastisk öl. Man måste inte dricka Zywiec och Tyskie bara för att dessa råkar finnas närmast till hands.
Citera
2026-03-10, 11:59
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Kollade upp detta och jo, det är på fastlandet man brygger Wisby Pils.
Fast jag lipar inte över att det bryggs i Grängesberg och jag lipar heller inte över att det är Spendrups som står bakom det, för min åsikt är klar. Wisby Pils kan vara en av de bästa pilsnerölen där ute. Fantastiskt god och jag saknar den här i Polen.

Får prova! Det jag hade med mig hem den gången var jag inte imponerad av.

En annan sak, åker du till Polen så finns det massor av små roliga bryggerier med fantastisk öl. Man måste inte dricka Zywiec och Tyskie bara för att dessa råkar finnas närmast till hands.
Kan vara så att Wisby Pils inte alltid är vad du tror att det är. Om jag minns rätt så bryggdes den både på fastlandet och på Gotland, har för mig att vi provsmakade också och märkte rätt så klar skillnad på var den var gjord. Men det var ju ett gäng år sen också.

Tyckte faktiskt att Zywiec APA var rätt god. Inget jättespeciellt men en stabil och bra APA.
Citera
2026-03-10, 13:21
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Kan vara så att Wisby Pils inte alltid är vad du tror att det är. Om jag minns rätt så bryggdes den både på fastlandet och på Gotland, har för mig att vi provsmakade också och märkte rätt så klar skillnad på var den var gjord. Men det var ju ett gäng år sen också.

Tyckte faktiskt att Zywiec APA var rätt god. Inget jättespeciellt men en stabil och bra APA.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att de började brygga den där ölen på St. Hansgatan i Visby? I ett litet bryggeri kan man få lite olika variationer av samma öl.
Större industrialiserade processer brukar hålla en jämnare kvalité, dvs den smakar exakt likadant oavett vilken batch du tar den ifrån.

Zywiec APA är helt OK, likaså deras IPA. Men dessa tas inte in på Systembolaget, utan i Sverige finns bara lagern med vit etikett.
Är du i Gdansk-trakten så rekommenderar jag öl från Bytow bryggeriet. Förjävla fina öl allt från mörk lager, pilsner till honung-gingseng öl som med fördel ges till tjejer. Bytow har seglat upp som min nya favorit här.
Sedan har du Amber Browar som är lokalt bryggeri med massor av fina produkter.
Citera
2026-03-10, 13:35
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att de började brygga den där ölen på St. Hansgatan i Visby? I ett litet bryggeri kan man få lite olika variationer av samma öl.
Större industrialiserade processer brukar hålla en jämnare kvalité, dvs den smakar exakt likadant oavett vilken batch du tar den ifrån.

Zywiec APA är helt OK, likaså deras IPA. Men dessa tas inte in på Systembolaget, utan i Sverige finns bara lagern med vit etikett.
Är du i Gdansk-trakten så rekommenderar jag öl från Bytow bryggeriet. Förjävla fina öl allt från mörk lager, pilsner till honung-gingseng öl som med fördel ges till tjejer. Bytow har seglat upp som min nya favorit här.
Sedan har du Amber Browar som är lokalt bryggeri med massor av fina produkter.
Ja och nej. Skulle väl säga att Gotlands egna gamla bryggeri är/var tillräckligt stort för att vara en industrialiserad process, dom pumpar/pumpade ut rätt stora mängder därifrån. Det var just bara Pilsen under sommaren som den inte räckte till för.

Har testat Amber Pils från Amber Browar. Horribel...
Köper alltid lokalt när jag är ute och reser, får se när jag är i Polen nästa gång.
Citera
2026-03-10, 15:02
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ja och nej. Skulle väl säga att Gotlands egna gamla bryggeri är/var tillräckligt stort för att vara en industrialiserad process, dom pumpar/pumpade ut rätt stora mängder därifrån. Det var just bara Pilsen under sommaren som den inte räckte till för.

Har testat Amber Pils från Amber Browar. Horribel...
Köper alltid lokalt när jag är ute och reser, får se när jag är i Polen nästa gång.

Sedan är det ju hantverksöl och det kan ju som sagt skilja mellan batch och batch.
Även personalomsättning spelar roll. Är någon ny på jobbet och häller i Mosaic humle istället för Galaxy, så får du ett helt annat öl.
Har aldrig jobbat i ett bryggeri, men kan tänka mig att ett och annat kan gå fel.

Därför säger jag att Bytow är ett mycket bättre bryggeri än Amber. Amber har en hel del fina produkter, men deras pilsner är mineralvatten med lätt ölsmak.
Ksiazece är ett exempel på hur deras lager smakar grispiss medan IPA från samma bryggeri är himmelskt god.
Citera
2026-03-20, 16:13
Medlem
Ett tips till den som älskar tysk pilsner med karaktär: besöker ni Berlin så ta gärna vägen förbi Spandau och gå in på den lokala bryggeripuben (Brauhaus; ligger vid Wröhmännner Park). Den rustika maten är förövrigt lika ljuvlig som färskölet, surkålen kan vara Berlins bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in