2026-03-10, 14:29
Medlem
Grontarskonts avatar
När bedömer Don TACO att de vunnit kriget?

När har Iran gett upp? När de kapitulerar? Kommer de någonsin att kapitulera?

När har Don TACO bestämt vem som ska leda Iran framöver!

Min bild är att Iran kommer att "köra på" så länge de andas och lever och jag har svårt att se att USA går in med marktrupper!

Visst kan de bomba skiten ur Iran men jag har svårt att de kommer att bomba så mycket att Iran ger upp!
Citera
2026-03-10, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
USA och Israel respekterar folkrätten betydligt mer än Iran, Ryssland och Kina iaf. Nu var det dock frågan om varför vi ska begränsa våra möjligheter att förhindra folkmord i Iran för att Ryssland och Kina tycker det.
Vad gör att just vi ska ta det beslutet? Man har normalt ett gemensamt råd tex FN för att kunna ta ett korrekt bra beslut som blir blir i slutändan. Det finns inga snabba lösningar på MENA, men det finns snabba beslut som kan passa vissa grupper eller hur!

Alla länder måste lösa sina egna problem precis som vi har gjort.

Grundbulten här är världskontrollen, Trump har sett hur USAs roll minskat och ämnar korrigera det, dvs försöka backa klockan. Putin var den som tog upp detta för mycket länge sedan, självklart gillar inte väst det men det finns inget alternativ, vi försöka fördröja det med risk för storkrig tex som USA nu gör.
Citera
2026-03-10, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Något säger mig att Israel och USA redan har förlorat kriget. Det första anfallet var spektakulärt, men därefter har det inte gett den effekt man hoppades på.

Det kan också handla om att det tar lite tid att hitta nya mål att attackera. Jag skulle gissa att man senaste veckan fokuserat på att attackera mål varifrån Irans drönare och missiler avfyras. De avslöjar sig när de används.

Sedan skulle jag också gissa att man letar efter var regimens ledare gömmer sig. Att man lyckades döda så många i början berodde på att man visste var de var efter mycket förberedelser, men svårare nu när de gömmer sig på nya platser såklart.

Sedan tror jag att man även (rimligtvis) skjuter av Irans förmågor att attackera fartygen som passerar så att handeln kan ta fart igen.

Inget av det här är nyhetsmässigt intressant utan det är fråga om ett ständigt malande som tar sin tid.
Citera
2026-03-10, 14:31
Medlem
Fan va gött med ett fullskaligt abrahmitiskt krig <3
Citera
2026-03-10, 14:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det kan också handla om att det tar lite tid att hitta nya mål att attackera. Jag skulle gissa att man senaste veckan fokuserat på att attackera mål varifrån Irans drönare och missiler avfyras. De avslöjar sig när de används.

Sedan skulle jag också gissa att man letar efter var regimens ledare gömmer sig. Att man lyckades döda så många i början berodde på att man visste var de var efter mycket förberedelser, men svårare nu när de gömmer sig på nya platser såklart.

Sedan tror jag att man även (rimligtvis) skjuter av Irans förmågor att attackera fartygen som passerar så att handeln kan ta fart igen.

Inget av det här är nyhetsmässigt intressant utan det är fråga om ett ständigt malande som tar sin tid.

Man förbereder kanske för att säkra Hormuzsundet genom att slå ut iranska radaranläggningar och sjömålsrobotsystem.

Utan radar och förblindade står sig markförbanden och små attackbåtar sig slätt.
Citera
2026-03-10, 14:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Det du skriver låter rimligt men jag tror också att den verkliga kärnfrågan i nuläget handlar om Irans uranlager. Många bedömare menar att så länge Iran fortfarande förfogar över sitt anrikade uran så har varken Israel eller USA uppnått sitt egentliga mål. Flyganfall kan slå ut produktionsanläggningar men uranet i sig måste beslagtas eller förstöras helt och det kräver sannolikt marktrupper. Det är där mycket av den strategiska tvekan verkar ligga just nu eftersom amerikanerna inte vill offra sina liv för Israels skull.
Citera
2026-03-10, 14:41
Medlem
Citat:
Något säger mig att Israel och USA redan har förlorat kriget. Det första anfallet var spektakulärt, men därefter har det inte gett den effekt man hoppades på.

De har inte förlorat kriget. Det är ju censur från båda håll så vi vet inte hur mycket som är kvar av regimen och hur länge USA kan hålla på.
Citera
2026-03-10, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Sundet är i praktiken stängt för alla fartyg förutom egna iranska båtar som passerar.
Dock har Iran beviljat något undantag för enstaka båtar från vänskapliga länder med last från Iran som tillåts passera.
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Många båtar tar sig igenom. Just nu 20% av vanliga trafiken: https://x.com/briansozzi/status/2031291116939567442?s=46
https://x.com/goldforecast/status/2031069331350515737?s=46
Det är lite svårt att veta vilka regler som egentligen gäller, för de ändras för varje dag?
Dock är jag övertygad om att i princip alla båtar som (oskadda) passerar sundet, gör detta med tillstånd från Iran.
Citera
2026-03-10, 14:45
Medlem
Citat:
Det du skriver låter rimligt men jag tror också att den verkliga kärnfrågan i nuläget handlar om Irans uranlager. Många bedömare menar att så länge Iran fortfarande förfogar över sitt anrikade uran så har varken Israel eller USA uppnått sitt egentliga mål. Flyganfall kan slå ut produktionsanläggningar men uranet i sig måste beslagtas eller förstöras helt och det kräver sannolikt marktrupper. Det är där mycket av den strategiska tvekan verkar ligga just nu eftersom amerikanerna inte vill offra sina liv för Israels skull.

Jo så är det, det med att gå in med marktrupper verkar inte funnits med i planeringen från början trots att det måste varit ganska uppenbart att man vinner inget krig på distans.
Citera
2026-03-10, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man förbereder kanske för att säkra Hormuzsundet genom att slå ut iranska radaranläggningar och sjömålsrobotsystem.

Utan radar och förblindade står sig markförbanden och små attackbåtar sig slätt.
Sverige har militära radarsystem i djupa bergrum som du hissar upp när du behöver dom. Jag gjorde lumpen på ett sådant. Det har väl sannolikt Iran också, eller har jag fel?
Citera
2026-03-10, 14:51
Medlem
Citat:
Vad exakt tycker du talar för ditt påstående eller drog du det helt enkelt ur rektum?
Citera
2026-03-10, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Sverige har militära radarsystem i djupa bergrum som du hissar upp när du behöver dom. Jag gjorde lumpen på ett sådant. Det har väl sannolikt Iran också, eller har jag fel?

Det spelar inte så stor roll. USA har luftherravälde över området. Då har du ett flyg där inom ett par minuter som förstör målet.

Sen finns det en skillnad mellan Svenska och iranska berg. Svenska berg är mycket hårdare.

Hur lång tid tog det att resa radarn och få den aktiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in