2026-03-10, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Det där är ett märkligt resonemang. Att en regim begår övergrepp mot sin egen befolkning är naturligtvis avskyvärt. Men det är inte ett juridiskt eller moraliskt frikort för anfallskrig. Om den principen verkligen gällde skulle vi behöva angripa ett betydande antal stater.

Ta Saudiarabien. Tycker du att Mohammed bin Salman är en särskilt uppbygglig demokratisk ledare? Om logiken är att brutala regimer bör avsättas med militärt våld borde man då rimligen argumentera för att invadera Saudiarabien och införa demokrati där också. Märkligt nog hör man sällan sådana krav.

Samma selektiva logik återkommer i kärnvapenfrågan. Israel står utanför NPT och har ett odeklarerat kärnvapenprogram samtidigt som landet vägrar skriva under icke-spridningsavtalet och öppna sina anläggningar för full internationell insyn. Man har dessutom mördat flest skolbarn av alla i regionen. Om argumentet är att sådana hot mot icke-spridningssystemet motiverar militära åtgärder, då borde konsekvensen rimligen vara att kräva samma sak där, att tvinga fram anslutning till NPT och inspektioner.

Men där upphör plötsligt resonemanget.

Det avslöjar problemet. Principen som förs fram är inte universell. Den används selektivt mot stater man ogillar, men försvinner när samma logik skulle behöva tillämpas på allierade. Och ett så inkonsekvent resonemang är, hur man än formulerar det, ett ganska svagt moraliskt argument för krig.
I sak har du fel. Det existerar juridiska möjligheter att det internationella samfundet intervenerar militärt mot en suverän stat om landet begår brott mot sin egen befolkning (paragraf 138–139 i slutdokumentet "World Summit Outcome; FN-stadgans Kapitel VII, särskilt artikel 42 om militära tvångsåtgärder. Men där du har rätt är att varken Trump eller Israel faktiskt sökt finna stöd för sin militära intervention via det internationella samfundet eller på nationell nivå (USA:s kongress) så det stämmer att interventionen bryter mot folkrätten.

Däremot vill jag gärna att du inte utgår från saker jag aldrig sagt. Jag har aldrig rättfärdigat attacken mot Iran eller sagt något om dess legitimitet alls. Vad jag däremot säger är att jag definitivt vill att Irans regim ska falla. Det är min enda åsikt jag är total i, och det beror på att Irans regim är extremt grym och destruktiv, både i och utanför Iran. Saudiarabien är samma, en regim jag hoppas faller. Överlag hoppas jag globalt att världen blir mindre auktoritär och mer demokratisk eftersom demokratiska länder enligt västerländska mått också är de mest överlägsna civilisationerna vi har och alltid haft. Vill jag att det ska ske genom krig? Nej, tvärtom genom fredliga medel.

Vad är din åsikt om Irans regim och dess massmord på civila?
Citera
2026-03-10, 13:58
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
du är medveten om att vi diskuterar en balistisk missil? inte en kryssningsrobot?
"Ballistisk missil" är en oxymoron.

Antingen är det en projektil (som en basketboll) med en ballistisk bana eller så är det en missil med motor och styrning, alltså en farkost utan ballistisk bana.

Kheibar-Shekan har styrning från start till mål, alltså även stridsspetsarna har styrningsförmåga. Det gör det omöjligt att beräkna en ballistisk bana någonstans från start till mål.

"Due to the design of the warhead, the possibility of manoeuvring this missile in the final terminal-guidance phase, countering anti-missile defence systems has been strengthened."

https://cat-uxo.com/explosive-hazards/missiles/kheibar-shekan-missile
Citera
2026-03-10, 14:01
Medlem
Snapcounts avatar
Så är det idag det kommer att börja "regna" på allvar ?

USAs forsvarsminister Pete Hegseth sier ifølge NTB at tirsdag blir den «mest intense dagen med angrep» i krigen mot Iran.

Videre legger han til at det siste døgnet har Iran gjennomført færre angrep enn alle andre 24-timersperioder siden krigen begynte.

Han la ifølge TDN Dirket også til at USA vil fortsette krigen til fienden er beseiret og at krigen føres etter USAs egen tidsplan.

https://www.finansavisen.no/politikk/2026/03/10/8335271/pete-hegseth-i-dag-blir-den-mest-intense-dagen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Vettiga synpunkter. Dilemmat för USA med att lämna är att Iran tycks vilja fortsätta tills man uppnått sina krigsmål som tycks vara att USA drar sig tillbaka från arabiska halvön. Om amerikanska trupper åker hem så kan Iran ställa vilka krav som helst på Saudi och de övriga gulfstaterna. Iran skulle bli en dominerande regional stormakt och Israel hamna i ett mycket prekärt läge.

Jag börjar faktiskt bli rädd för att Israel OCH USA sätter in kärnvapen. Det känns som att de har mindre att förlora på det än att packa och åka hem.

Det kan inte uteslutas. Iran skulle verkligen behöva några kärnvapen riktade mot Israel i avskräckande syfte. Den nye ayatollan kanske har gett klartecken till ett färdigställande, då den förre ayatollans fatwa mot kärnvapen måste godkännas av den nye för att förbli giltig, enligt vad jag förstått.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-03-10 kl. 14:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
"Ballistisk missil" är en oxymoron.

Antingen är det en projektil (som en basketboll) med en ballistisk bana eller så är det en missil med motor och styrning, alltså en farkost utan ballistisk bana.

Kheibar-Shekan har styrning från start till mål, alltså även stridsspetsarna har styrningsförmåga. Det gör det omöjligt att beräkna en ballistisk bana någonstans från start till mål.

"Due to the design of the warhead, the possibility of manoeuvring this missile in the final terminal-guidance phase, countering anti-missile defence systems has been strengthened."

https://cat-uxo.com/explosive-hazards/missiles/kheibar-shekan-missile

sigh... jag ger upp, dina och indiernas " Ghostmissiles" har helt förintat Tel-aviv...

LIVE: Tel Aviv skyline as Iran war continues
https://www.youtube.com/watch?v=RwWrF_9VFyw
Citera
2026-03-10, 14:02
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora

Nej det är inte så det fungerar. Gå tillbaka till skolbänken.
Citera
2026-03-10, 14:05
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
I sak har du fel. Det existerar juridiska möjligheter att det internationella samfundet intervenerar militärt mot en suverän stat om landet begår brott mot sin egen befolkning (paragraf 138–139 i slutdokumentet "World Summit Outcome; FN-stadgans Kapitel VII, särskilt artikel 42 om militära tvångsåtgärder. Men där du har rätt är att varken Trump eller Israel faktiskt sökt finna stöd för sin militära intervention via det internationella samfundet eller på nationell nivå (USA:s kongress) så det stämmer att interventionen bryter mot folkrätten.

Israel har försökt få FN att ingripa mot Iran i flera decennier.
Citera
2026-03-10, 14:11
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
De nyaste robotarna verkar kunna ändra bana några gånger efter uppskjutning.

Marginellt ja. Du kan fortfarande beräkna ut de flesta möjliga slutmål innan terminalfasen ens påbörjats. När den gjort det så kan du beräkna slutmålet hyfsat exakt oavsett hur bra robotarna är.
Citera
2026-03-10, 14:13
Moderator
OYs avatar
Diskutera ballistik och definitioner av olika vapensystem i Vapen och militär.

/Mod
Citera
2026-03-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Marginellt ja. Du kan fortfarande beräkna ut de flesta möjliga slutmål innan terminalfasen ens påbörjats. När den gjort det så kan du beräkna slutmålet hyfsat exakt oavsett hur bra robotarna är.

Ja, området måste kunna beräknas fortfarande. Riktningsändringarna handlar väl mest om att undvika luftförsvarsrobotorna.
Citera
2026-03-10, 14:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
gulfstaterna har inte fått vapensystem, de har betalat för dom. de har också låtit USA placera sina baser och THAAD-system med löfte om att detta skulle innebära skydd. när det väl kom till kritan svek USA och fokuserade på att skydda israel.

israel har däremot fått vapensystem för åtskilliga miljarder, finansierade av de amerikanska skattebetalarna.

Sant att Gulfstaterna betalar men poängen kvarstår hela konstruktionen med amerikanska baser och “köpta” vapensystem är en del av samma struktur för kontroll. USA låter dem köpa sig ett slags immunitet och lojalitet men i praktiken är de satellitstater under amerikanskt beskydd.

Att USA "svek" dem är egentligen bara att man agerade som man alltid gjort Israel går alltid först. Pengaflödena från GCC finansierar i slutänden samma strategiska syfte att hålla regionen under uppsikt medan Tel Aviv har fri hand.
Citera
2026-03-10, 14:25
Avstängd
Något säger mig att Israel och USA redan har förlorat kriget. Det första anfallet var spektakulärt, men därefter har det inte gett den effekt man hoppades på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in