2026-03-09, 16:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Hon behöver väl inte följa med? Bara underteckna ett papper.

Jag tänkte mest på hur det skulle funka i praktiken. Varken Julia eller farmor har körkort. Då blir det bussen.

För häktet har väl enbart besökstid under kontorstid eller?

Vill man få det att fungera så kommer det att fungera.
Citera
2026-03-09, 16:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetvem
Lilla C träffar sin farmor & farfar, så om nu Christofer la manken till så skulle säkert Julia låta Lilla C följa med farmor till sin pappa. Men Christofer vill ju bara träffa sin Fru. Han har inte en tanke på sin dotter utan bara "Miraklet" som som kommer förändra 2026....

Det är om den personen som besöker honom kan prata med honom. Eller de som han får ringa från häktet.
Citera
2026-03-09, 16:11
Avstängd
GammelSkrackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeligaBritta
Såklart inte, man ska äta enligt tallriksmodellen om man vill ha bäst förutsättningar för det odlande barnet.. de första 12 veckorna är det allra mest kritiska ang utvecklingen av fostret. Efter 12 gångna veckor finns exakt alla organ, kroppsbyggnad och kroppsdelar i mini form, sen växer den bara i storlek och mognar på sig. Är det sant att hon är i v.12 så ska hon gå på de första landstings ultraljudet nu i veckan alt nästa vecka där man kollar att vissa organ finns o ser normala ut.
Hur odlades Chrippas första unge? Julia åt väll Donken o godis varje dag i graviditeten eftersom hon gick upp 70 kilo så det kan ju knappast bli värre här med unge 2.

Ja hinken lär ju inte vilja gå upp nåt i vikt. För mer egoistisk människa får man leta efter.
Citera
2026-03-09, 16:12
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsAbs
Jag tänkte mest på hur det skulle funka i praktiken. Varken Julia eller farmor har körkort. Då blir det bussen.

För häktet har väl enbart besökstid under kontorstid eller?

Vill man få det att fungera så kommer det att fungera.

Precis. Vill man så går det. Dom styr nog till det på något sätt
efter veckan nu. Tror dottern vill träffa sin Pappa. Det måste dom
få låta henne göra om hon vill. Vad Chrippa vill är ju att skita i
Citera
2026-03-09, 16:15
Avstängd
Citat:

Hur funkar besök på häktet?
Och telefonsamtal?

Har för mig att skrivit att du suttit häktad.
Citera
2026-03-09, 16:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej vad Chrippa vill är inte att skita i.
Det är han som avgör vilka som kan få tillstånd. Söker inte han så blir det inget tillstånd oavsett vad de själva vill.
Chrippa vill såklart träffa barnet. Det är däremot inte samma sak som att han tycker att barnet ska komma till häktet. De flesta häktade brukar inte vilja ha upp sina barn där och många vill inte att de kommer till anstalten heller.
Citera
2026-03-09, 16:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Kul kommentar.
Tror du på fullt allvar att någon skulle få ta med barnet utan Julia.
Det enda Julia är intresserad av är att Chrippa ska ha kontakt med och se henne .. och det gör han inte om barnet åker med någon annan.

Men Julia lär.väl ändå inte få komma in och besöka honom i häktet då hon är inblandad i samma case?
Citera
2026-03-09, 16:19
Avstängd
Citat:
Nej vad Chrippa vill är inte att skita i.
Det är han som avgör vilka som kan få tillstånd. Söker inte han så blir det inget tillstånd oavsett vad de själva vill.
Chrippa vill såklart träffa barnet. Det är däremot inte samma sak som att han tycker att barnet ska komma till häktet. De flesta häktade brukar inte vilja ha upp sina barn där och många vill inte att de kommer till anstalten heller.

Att det är vanligt kan jag tänka mig eftersom det är en sårbar och svår situation.

Måste bli lite annat när man är på anstalt.
Citera
2026-03-09, 16:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men Julia lär.väl ändå inte få komma in och besöka honom i häktet då hon är inblandad i samma case?
Han saknar restriktioner, de är alla dömda redan så faktum är att det lite konstigt att inte LL får tillstånd. Julia kan få tillstånd i egenskap av vårdnadshavare till hans barn och att ledsaga det .. men det blir sannolikt först på anstalt. Häktet är ingen bra plats för barn och man brukar avråda från att ta barnen dit. Anstalt är en lite annan miljö och där brukar man ha ordnat lite mer barnvänligt - ibland t om barnrum i gemensamhet så att barnen kan leka med andra barn som är på besök.

Motiveringen att inte få telefontillstånd p g a det handlar om en mobil låter helknasigt. Det frångick man redan för många år sen - och krävde fast mobilabonnemang - men fast telefon är det väl i princip ingen som har längre... Nåja.. Hårda bedömningar givet brottets art.
Citera
2026-03-09, 16:24
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Hur funkar besök på häktet?
Och telefonsamtal?

Har för mig att skrivit att du suttit häktad.

Jag satt med restriktioner så inga samtal, inga besök, ingen tv, ingen tidning.
Fick en radio efter lite tjat. Jag plinga på den där knappen hela tiden så till slut
kom det en gubbe med ett sömnpiller jag fick ta i smyg. (Fick inget säga)
Så han fick lite lugn och ro
Citera
2026-03-09, 16:25
Avstängd
Citat:
Han saknar restriktioner, de är alla dömda redan så faktum är att det lite konstigt att inte LL får tillstånd. Julia kan få tillstånd i egenskap av vårdnadshavare till hans barn och att ledsaga det .. men det blir sannolikt först på anstalt. Häktet är ingen bra plats för barn och man brukar avråda från att ta barnen dit. Anstalt är en lite annan miljö och där brukar man ha ordnat lite mer barnvänligt - ibland t om barnrum i gemensamhet så att barnen kan leka med andra barn som är på besök.

Motiveringen att inte få telefontillstånd p g a det handlar om en mobil låter helknasigt. Det frångick man redan för många år sen - och krävde fast mobilabonnemang - men fast telefon är det väl i princip ingen som har längre... Nåja.. Hårda bedömningar givet brottets art.

Tack för bra information!

Nä det verkar som att man bedömt mer för bedömandets skull.
Citera
2026-03-09, 16:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag satt med restriktioner så inga samtal, inga besök, ingen tv, ingen tidning.
Fick en radio efter lite tjat. Jag plinga på den där knappen hela tiden så till slut
kom det en gubbe med en sömnpiller jag fick ta i smyg. (Fick inget säga)
Så han fick lite lugn och ro
Jag vet inte var du satt någonstans - men det där låter om en snäll äldre kollega jag haft. Han var väldigt bussig och omtänksam om intagna, men också guld på att backa oss kollegor om det var bråk, gruffel etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in