Citat:
Ursprungligen postat av
bl-gr-n
OK!
Hon som bestämmer lät mig inte köpa vare sig adapter eller m.2 2230 disk

Löste det med att ta en adapter från HP deskpro/smartdesk? mini G3 som köpts begagnad och nu pensionerats.
Adaptern gick att bryta från 2280 till 2230 längd.
Fast ett 250GB M.2 2280 fick användas, det får nästan plats men hamnar över den bärbara Lenovo datorns kylkanaler, inte optimalt.
Datorn startade med Linux Mint från "Wifi/BT-platsen" men kraschade flera ggr.
Beroende på att Mint installationen var för en helt annan dator (cpu bl.a).
Installerade om Linux och skriver detta med datorn.
PS. Måste sluta pilla i bärbara datorer, när jag öppnade datorn så föll en metallskyddet för RAM-modulerna på moderkortet och det blixtrade hej vilt.
Nu senast lyckades WIFI/BT-kretsens antennsladdar hamna på moderkortet och det började ryka och lukta bränt... Fast datorn fungerar trots allt...Statisk elektricitet är mitt minsta problem DS.
Det får inte ligga lösa delar inne i en laptop. Inte ens lösa skruvar. En metallflisa från en skruv som man dragit för hårt kan hamna någonstans och ställa till elände och kortslutning och ditt MoBo är sedan bara skrot..
För stationära datorer så är läget bättre, så finns det gott om PCIE expansions kort som man kan lägga till M2 diskar med. On dessa blir bootbara direkt i BIOS vet jag dock inte.
Men för några ska det finnas Boot-loaders som ska klara av det.
Om du behöver flera bootbara diskar så bör du absolut ha en vanlig lapp med anteckningar om vilken disk som bootar vilket OS.
Annars glömmer du bort det förr eller senare,
Enligt någon som sade att han var kunnig på HPs och DELLs Pro-modeller så skulle det finnas ngt kort att stoppa i för att ha fler diskar i.
De äldre laptops så kunde man ju kötta in en SSD på DVD-läsarens plats.
En polare till mig hade flera Elitebooks och där gick det att byta ut ett av småkorten inuti som hade USB-portarna. Det gick då att få dit ett par till, eller ett par eSATA portar. Med en extra hubb. Fast det var nog på USB2 tiden och inte aktuellt idag kanske.
Detta rekommenderades dock inte utan man borde i så fall använda en dockningsstation.
WiFi/BT-platsen har en del strömsparfunktioner som kanske kan göra din M2 inkoppling instabil, det blir i så fall som en USB som kopplas ur och in kanske bara ibland ?
Citat:
Ursprungligen postat av
bl-gr-n
PS. Måste sluta pilla i bärbara datorer, när jag öppnade datorn så föll en metallskyddet för RAM-modulerna på moderkortet och det blixtrade hej vilt.
Nu senast lyckades WIFI/BT-kretsens antennsladdar hamna på moderkortet och det började ryka och lukta bränt... Fast datorn fungerar trots allt...Statisk elektricitet är mitt minsta problem DS.
Datorn får givetvis inte ha någon strömmatning och inte heller ska batteriet vara inkopplat när du göra sådana här manövrar. Man kan faktiskt bränna sönder precis vad som helst därinne utan att veta vad som gick fel, tyvärr. Ingen seriiös laptopmixare är inne i dessa och rotar utan att veta vad de håller på med. Men även en klumpeduns kan lära sig så småningom.