2026-03-09, 13:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
skulle nog gå längre än så och säga att det är uppenbart för en majoritet av amerikanerna att det är israels krig. vad det leder till får vi väl se. möjligen anar den israeliska/judiska lobbyn att detta är den sista chansen att få till detta krig, eftersom deras makt är alltmer exponerad och deras popularitet är i dalande.

det somliga kallar den radikala högern i USA med tucker carlson och mike cernovich och allt vad dom heter, är inte den radikala högern. det finns miljoner amerikaner som ligger flera klick till höger och lyssnar på nick fuentes snarare än tucker carlson. bland dessa finns gissningsvis en stor andel verkliga antisemiter.

Du tror detta är USAs sista Israeliska krig? Och att Israel vet det och därför måste gå hela vägen nu för det är deras sista chans?
Citera
2026-03-09, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Nato har skjutit ner en ny missil från Iran på väg in mot Turkiet:

https://x.com/tcsavunma/status/2030976072896905461

Såg förresten att USA evakuerar ambassadpersonal(tror jag det var) från södra Turkiet nu med. Det var AFP som rapporterade iaf om nån orkar googla.
Citera
2026-03-09, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilliehorn
Det lär vara mer än så.

Dom flesta uppgifterna säger litet mindre faktiskt, att det handlar om 900MUSD/dag. Är nog skönt att ha en så bra och stark allierad som Israel som kan stå för sina egna kostnader, eller vad tror du?
Citera
2026-03-09, 13:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Såg förresten att USA evakuerar ambassadpersonal(tror jag det var) från södra Turkiet nu med. Det var AFP som rapporterade iaf om nån orkar googla.

Aftonbladet rapporterar om det i kort notis och anger AP som källa.

USA uppmanar även sina medborgare att lämna sydöstra Turkiet.
Citera
2026-03-09, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det är väl ändå komiskt att du kallar Trump för pedofil, men blundar för att nästan 90% av Irans män gifter sig med minderåriga, knullar sina kusiner samt även har getter som reserver. Hela den muslimska grundplåten med att gifta sig med barn. Men likväl så sitter en kaosbabbe och pratar pedofil om Trump men glömmer de riktiga pedofilerna. Du är ju nästan lite rolig.
Källa på ovanstående? Annars blir det nog lite rapportering för spamning. Känns för övrigt som att du blandar ihop Iran med typ Pakistan.

Citat:
Finns inga civila och oskyldiga i Iran.
Ok, noted.

Citat:
Kriget i Iran kommer göra världen bättre. Att oljepriser och börser faller är en naturlig del till en början. Det roligaste är att det är oftast vänstermuppar som är emot börser och låga oljepriser som gnäller först Det är också roligt att följa att man sympatiserar plötsligt för andra saker.
Oljepriset faller inte av detta, det stiger.

Citat:
Iran ska utrotas från islamister och sedan ska folket få tillbaka sitt land.
Men det finns ju inga oskyldiga, eller civila? Vilka ska få tillbaka landet? Jag hänger inte med.

Citat:
Sen kan du och dina islamist vänner sitta och gråta över att ni förlorat nära och kära medans vi andra firar i fredens tecken. En bra islamist är en död islamist.

Forza USA

Absolut bra om regimen faller, ifall man samtidigt har en bra plan för Irans framtid, samt är noga med att inte åsamka civilbefolkningen för mycket skada. Att bomba urskiljningslöst (och tex döda 160+ skolflickor) är knappast något vi ska fira, eller hur?
Citera
2026-03-09, 13:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Köpa menar jag inte. Man kan använda kärnvapen och rädda världen. Man kan manipulera och skapa falska bevis, man kan få det att framstå som berättigat.

Kommer inte lyckas eftersom folk redan diskuterar möjligheten. Man behöver vara proaktiv för det som i Irakkriget och snacket om massförstörelsevapen. Om det redan hade funnits miljontals människor som diskuterade om man skulle börja tala om massförstörelsevapen så hade inte det argumentet fungerat.
Citera
2026-03-09, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Aftonbladet rapporterar om det i kort notis och anger AP som källa.

USA uppmanar även sina medborgare att lämna sydöstra Turkiet.

AP såklart, hjärnsläpp.

Man kan fråga sig vad dom vet, finns ju ett par alternativ här. Antingen handlar det om att Turkiet kan vara nära att dras in i konflikten mot Iran eller att dom känner sig nödgade att agera för att läget ser illa ut för regimen.

Skulle regimen falla kommer det antagligen bli stor aktivitet i Turkiet som ser till sina intressen i sydöstra Turkiet och i iranska Kurdistan.

Sunni-länderna i Gulfen är ju även väldigt viktiga för Turkiet( Sunni-axeln), utöver sin livsviktiga relation med USA.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-03-09 kl. 13:31.
Citera
2026-03-09, 13:31
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Källa på ovanstående? Annars blir det nog lite rapportering för spamning. Känns för övrigt som att du blandar ihop Iran med typ Pakistan.

Ok, noted.

Oljepriset faller inte av detta, det stiger.

Men det finns ju inga oskyldiga, eller civila? Vilka ska få tillbaka landet? Jag hänger inte med.

Absolut bra om regimen faller, ifall man samtidigt har en bra plan för Irans framtid, samt är noga med att inte åsamka civilbefolkningen för mycket skada. Att bomba urskiljningslöst (och tex döda 160+ skolflickor) är knappast något vi ska fira, eller hur?

Sorry. Oljepriset stiger så det ska vara rätt.
Om man dödar islamister så kan vanliga människor bli vanliga människor. Behöver nog få bort lite muslimska värderingar. Men jag har en tro på människor och Iran kan bli bra. Så plöjer man ner islamister och rensar så kan det som sagt bli bra.

När det skolan där 160 dog så reserverar jag mig lite då jag tror fortfarande det är Iran även om media vill få det till USA. Alla vet ju att Israel och USA ej attackerar några civila medvetet. Vad som gått snett lär man få återkomma till.
Klart det är tragiskt om 160 barn dödas. Sitter inte och firar eller njuter av det. Det lovar jag. Men sörjer det inte heller med tanke på Krig är krig och det händer tyvärr att människor dör. Att Islamister gömmer sig bland barn och skolor är känt sedan länge.
Terrorister och islamister som spränger sig själva brukar inte ta hänsyn till barn eller kvinnor tyvärr.
Citera
2026-03-09, 13:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
AP såklart, hjärnsläpp.

Man kan fråga sig vad dom vet, finns ju ett par alternativ här. Antingen handlar det om att Turkiet kan vara nära att dras in i konflikten mot Iran eller att dom känner sig nödgade att agera för att läget ser ut för regimen.

Skulle regimen falla kommer det antagligen bli stor aktivitet i Turkiet som ser till sina intressen i sydöstra Turkiet och i iranska Kurdistan.

Kanske har man stark indikation på att Iran kommer att försöka tvinga Turkiet att ta ställning.

Kan tänka mig att ett pressat Irans sista utväg är att så split bland angriparnas allierade och eventuellt få Turkiet att påverka USA.

När det inte gick med Gulfstaterna testar man andra aktörer, typ.
Citera
2026-03-09, 13:38
Medlem
baggebo1s avatar
När amerikansk media livesänder från Tel Aviv, då kan vi få se filmer på de iranska träffarna. Som här:

https://x.com/RadarHits/status/2030521007241404902
Citera
2026-03-09, 13:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
När amerikansk media livesänder från Tel Aviv, då kan vi få se filmer på de iranska träffarna. Som här:

https://x.com/RadarHits/status/2030521007241404902

Påstås publicerat 1:a mars, vad är intressant med det klippet idag?
Citera
2026-03-09, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske har man stark indikation på att Iran kommer att försöka tvinga Turkiet att ta ställning.

Kan tänka mig att ett pressat Irans sista utväg är att så split bland angriparnas allierade och eventuellt få Turkiet att påverka USA.

När det inte gick med Gulfstaterna testar man andra aktörer, typ.

Ja, känns som fel land att hota mitt i allt detta, men man tager vad haver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in