Här är de senaste siffrorna från Israeliska hälsoministeriet. Jag fick gå genom AI då min hebreiska jvl dålig. Senaste(?) uppgiften från i går.
13 personer har dödats i Israel sedan kriget mot Iran började.
1 929 personer har skadats. 157 personer skadades under de senaste 24 timmarna.
112 personer ligger fortfarande på sjukhus, varav 9 i allvarligt tillstånd.
De flesta skadade är mindre skador. Det var samma sak i Gaza kriget. Men deras ambulansservice/räddningstjänst gissar jag hade registrerat dem. Men de åkte inte till sjukhus. Och nej Israel kan inte rapportera samma sekund som något händer. Dessutom gör de väl i bland samma fel som andra länder. Saker missas eller dubbelregistreras.
Jag kan tänka mig att saker dubbelregas då man har tre källor i Israel
Magen David Adom (räddningstjänsten) – döda/skadade direkt efter attacker
Hälsoministeriet – skadade på sjukhus
IDF – militära dödsfall
Antag att soldater x är hemma på permis och får en bomb i huvudet. Då kan det säkert registreras både hos IDF och räddningstjänsten.
Sen finns det säkert beduiner och andra som kanske går dör utan att det rapporteras sedan långt senare.
Men Israel är bra på ha koll på sina döda och ljuger inte vilja MEN det har hänt att man har hållit hemligt döda soldater som har dött i hemliga uppdrag. Men utifrån statistiken kan jag med säkerhet säga att Tel Aviv och alla andra städer i Israel inte är förstörda. Kan Iran förstört viktiga mål? Ja men det verkar inte påverka Israels förmåga att föra krig. De fortsätter och bombar som fan.
Hur som helst Al Jazeera har en bra sida
https://www.aljazeera.com/news/2026/3/1/us-israel-attacks-on-iran-death-toll-and-injuries-live-tracker Om ni kan hebreiska så kan säkert leta upp hälsoministeriet i Israel
Kom i håg FOG of War drabbar båda sidor. Så de har inte perfekt koll. Speciellt Iran måste ha stora problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pogbasshoes
Det ända vi vet helt säkert är att Palestinierna överdrev något enormt då det dog tusentals barn varje dag men knappt några terrorister!
Ja periodvis gjorde de det. Andelen döda kvinnor och barn stämde inte med andelen skadade på sjukhusen. Hur som helst israel verkar godta de senaste siffrorna runt 70 000. Och Palestinska och Israeliska siffror har varit ganska lika i tidigare konflikter. Men det är inte fråga för denna tråd.