Citat:
Ursprungligen postat av
A1HORNYLAD
Okej, men det stämmer inte. Ungefär 80% av iranierna vill bli av med den Islamiska republiken. Det är f.ö. ungefär lika stor andel av folket som är under 50 år (och inte minns någon annan regim).
De flesta är inte akademiker men de är heller inga dumbommar. Dessa återfinns nog främst på landsbygden och/eller av den andel på 10-20% som antingen är för regimen eller inte orkar bry sig.
Demonstranterna vi såg på gatorna för två månader sedan, i alla städer i alla regioner i Iran, är helt och hållet sekulariserade individer som har koll på den fria västvärlden och upplever mullorna som en ockupationsmakt. Hos dem uppfattas USA som ett föredöme.
Jag säger inte emot, du verkar ha bättre koll än mig på opinionen. Det enda jag personligen har fått till mig är ifrån personer vars föräldrar flytt 1979. De ser förhoppningsfullt på situationen, deras föräldrar också även om en viss oro kan skönjas. Framförallt gällande släkt som de inte får kontakt med nu.
Dock är de födda i Sverige, lever i princip som svenskar och delar till stor del svenska värderingar. Jag antar att om de har möjlighet att på något sätt påverka situationen så försöker de få ut budskap till grupper i Iran. Och få igång organiserat arbete.
Men jag har inte sett på deras åsikter som att de nödvändigtvis representerar en majoritets inne i Iran. Dock vill jag poängtera att min bild genom dessa exiliranier är alldeles för grund för att jag skall dra några växlar på det.
Min bild bygger jag till största delen på det jag fått till mig genom att läsa. Dels här, men mestadels det som är allmängods från någorlunda etablerade och trovärdiga källor. Jag försöker i den mån jag förmår ta till mig material med olika ingångsvinkel.
Men trots det så saknar mina kunskaper djup gällande de politiska strömningar som finns i landet. Och jag har villigt erkänt att jag inte har någon som helst trovärdig teori om hur Irans framtid kommer se ut. Endast gissningar och spekulationer om olika scenarion.
Du verkar som sagt vara betydligt mer insatt än mig och du får jättegärna hjälpa mig att fördjupa mig. Det är en viktig fråga för mig, då jag anser att det som nu händer i Iran har en stor påverkan på hela världen. Och kommer påverka framöver, alldeles oavsett vad som sker.
Min förhoppning är naturligtvis att Iran kommer ut ur detta som en nation där frihet, välstånd och mänskliga rättigheter prioriteras och att förtryck, terror och hotfullt agerarende mot omvärlden kommer kunna ses i backspegeln på som en mörk men svunnen tid. Dock betyder mina föhoppningar nada.