2026-03-08, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Jag ligger tyvärr och sover när attackerna sker och kan inte sitta och dubbelchecka med NASA-kameror.

da sparars i 24h , så du kan se alla bränder starka nog för att fångas up med värmekameror på sateliter.

Du är nog den som är mest stolt över att vara lat och okunnig jag stöt på, det hade du ju kunnat konstatera med en googleing och ett klick...

Citat:
Dessutom censureras de i realtid av alla stora nyhetsbyråer. Israelerna själva hotas av 5 års fängelse om de sprider sånt. så jag kan ställa samma fråga om föräldraskap till dig. Det råder nyhetsblackout ifrån Israel, ditt miffo.

hahah. det råder inte "nythetblockad" din mup, du får däremot inte filma vissa nedslagplatser eller tex vart israel har sina misilbatterier.

https://www.youtube.com/watch?v=FwsEqhYYAOQ

Citat:
Klusterbomber och sena sirener är just nu de hetaste samtalsämnena i Israel.

helt otroligt vad enkelt någon inavlad arab på twitter kan lura brallorna av en hårt inavlad västerlänning...
Citera
2026-03-08, 15:15
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Enligt claude ljuger du igen.
Du borde bli avstängd ditt vider.
Man har redan börjat attackera vatten anläggningar i Iran.

Här är en klar lista över israeliska/amerikanska attacker mot civil infrastruktur i Iran 2026:
Flickskola i Minab – minst 165 skolflickor och personal dödades den första dagen av kriget (28 feb) (Amnesty International)
Elementärskola i Teheran – klassrum förstördes vid en attack mot Niloufar Square (Iran International)
Grand Bazaar i Teheran – träffad under attackerna (Wikipedia)
Golestan Palace – historiskt palats träffat (Wikipedia)
Bostadshus, parkeringsplatser och bensinstationer i Teheran träffade (Iran International)
13 sjukvårdsanläggningar identifierade som träffade av WHO (Wikipedia)
UNICEF bekräftar att minst 181 barn dödats i attackerna totalt (Iran International)

Du blandar ihop olika uppgifter. Israel har inte bombat infrastruktur eller kraftstationer, USA har gjort det.
Citera
2026-03-08, 15:16
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Kan kriget sprida sig så att Sverige blir involverat?

Det är väl främst en fråga om hur väl man lyckas indoktrinera befolkningen om att detta är vår sak. Egentligen är det inte självklart vilken sida som skulle kunna vara aktuell om man bortser från vårt Natomedlemskap som gör oss till USA-vasaller och därmed också stödtrupper till zionisterna.
Citera
2026-03-08, 15:26
Medlem
slaepvagns avatar
Träffar Irans missiler Tel Aviv eller är det bara bs och AI?

Jag syftar på alla dessa klipp som snurrar på internet där en Iransk missil blir ett tjugotal mindre missiler som Iron Dome inte klarar av att slå ut.
Senast redigerad av slaepvagn 2026-03-08 kl. 15:32.
Citera
2026-03-08, 15:32
Medlem
JojoRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vad har du sniffat min vän?
Kanonfodder? Är du seriös nu. Vet du ens vad det innebär? Kom igen nu

Vad tycker du om videon då, att usa överger sin militär för att skydda israel?
Senast redigerad av JojoRabbit 2026-03-08 kl. 15:34.
Citera
2026-03-08, 15:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av slö
da sparars i 24h , så du kan se alla bränder starka nog för att fångas up med värmekameror på sateliter.

Du är nog den som är mest stolt över att vara lat och okunnig jag stöt på, det hade du ju kunnat konstatera med en googleing och ett klick...

hahah. det råder inte "nythetblockad" din mup, du får däremot inte filma vissa nedslagplatser eller tex vart israel har sina misilbatterier.

https://www.youtube.com/watch?v=FwsEqhYYAOQ

helt otroligt vad enkelt någon inavlad arab på twitter kan lura brallorna av en hårt inavlad västerlänning...
Du får inte filma sådant som kan skada militären på något sätt, precis som ryssland Ukraina har och USA vid en konflikt fö så var det USA som började med detta under WW1.
Citera
2026-03-08, 15:35
Avstängd
Har dom sovande cellerna blivit aktiverade nu? Det blir mycket terrorattacker va?
Citera
2026-03-08, 15:39
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Okej, men det stämmer inte. Ungefär 80% av iranierna vill bli av med den Islamiska republiken. Det är f.ö. ungefär lika stor andel av folket som är under 50 år (och inte minns någon annan regim).
De flesta är inte akademiker men de är heller inga dumbommar. Dessa återfinns nog främst på landsbygden och/eller av den andel på 10-20% som antingen är för regimen eller inte orkar bry sig.

Demonstranterna vi såg på gatorna för två månader sedan, i alla städer i alla regioner i Iran, är helt och hållet sekulariserade individer som har koll på den fria västvärlden och upplever mullorna som en ockupationsmakt. Hos dem uppfattas USA som ett föredöme.

Jag säger inte emot, du verkar ha bättre koll än mig på opinionen. Det enda jag personligen har fått till mig är ifrån personer vars föräldrar flytt 1979. De ser förhoppningsfullt på situationen, deras föräldrar också även om en viss oro kan skönjas. Framförallt gällande släkt som de inte får kontakt med nu.

Dock är de födda i Sverige, lever i princip som svenskar och delar till stor del svenska värderingar. Jag antar att om de har möjlighet att på något sätt påverka situationen så försöker de få ut budskap till grupper i Iran. Och få igång organiserat arbete.

Men jag har inte sett på deras åsikter som att de nödvändigtvis representerar en majoritets inne i Iran. Dock vill jag poängtera att min bild genom dessa exiliranier är alldeles för grund för att jag skall dra några växlar på det.
Min bild bygger jag till största delen på det jag fått till mig genom att läsa. Dels här, men mestadels det som är allmängods från någorlunda etablerade och trovärdiga källor. Jag försöker i den mån jag förmår ta till mig material med olika ingångsvinkel.

Men trots det så saknar mina kunskaper djup gällande de politiska strömningar som finns i landet. Och jag har villigt erkänt att jag inte har någon som helst trovärdig teori om hur Irans framtid kommer se ut. Endast gissningar och spekulationer om olika scenarion.

Du verkar som sagt vara betydligt mer insatt än mig och du får jättegärna hjälpa mig att fördjupa mig. Det är en viktig fråga för mig, då jag anser att det som nu händer i Iran har en stor påverkan på hela världen. Och kommer påverka framöver, alldeles oavsett vad som sker.
Min förhoppning är naturligtvis att Iran kommer ut ur detta som en nation där frihet, välstånd och mänskliga rättigheter prioriteras och att förtryck, terror och hotfullt agerarende mot omvärlden kommer kunna ses i backspegeln på som en mörk men svunnen tid. Dock betyder mina föhoppningar nada.
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojoRabbit
Klarar man inte klicka in sig på länken med Tucker Carlson och förstå, då kanske man behöver en personlig assistent i sitt liv för att överleva. Du får återkomma när du är ärlig och inte bara krigshetsar, jag förstår inte varför du tycker det är okej att mörda bruna flickbarn för att de är muslimer och kontrollerad media har sagt det är ok!?
Jag misstänkte nästan att förintelseförnekaren Tucker Carlson var din källa till dina idiotiska texter.

Muslimer i Iran våldtar flickebarn helt lagligt. Dom har ändrat giftasåldern från 9 till 13 år. Kvinnor är andra klassens medborgare i Iran. Får inte ta ut skilsmässa, kan få dödsstraff om dom blir våldtagna, och nyligen våldtog iranska poliser kvinnor som skulle dödas för upploppen så att dom inte skulle kunna komma till himlen.

Man måste vara en riktigt ond människa för att anse att den här iranska regimen har existensberättigande. USA och Israel gör helt rätt i att slå ut Irans våldskapital så att folket kan få en chans att resa sig.
Citera
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
På vilket sätt skulle den gallupen ge mer trovärdiga siffror? Vem genomförde den och när?

Jag du sa det själv, det är en Gallup-undersökning. Gallup genomförde den. Året var 2023. Här är länken:
https://news.gallup.com/poll/611210/iran-votes-lukewarm-leadership-cool-economy.aspx?utm_source=chatgpt.com

Citat:

Jag hänvisar bara till seriösa källor. De främsta experterna vi har avseende Iran. Och de är inte särskilt partiska, utan analyserande akademiker. Här är en intressant recension av en gedigen bok om Iran. Att jag inte namngav professorn beror främst på att namnet är svårstavat. Men det är ingen okänd filur.

https://tidskriftenrespons.se/artikel/en-bangstyrig-befolkning-som-vagrar-att-lata-sig-disciplineras/

Han är säkert en trevlig gubbe i personliga sammanhang, som dom flesta iranier i Sverige. Men tror inte en sekund på att han är "opartisk". Så ja, jag litar mer på vad iranier i Iran själva svarar i en seriös opinionsundersökning, än på en partsinlaga från en svensk Shah-lojalist.

Hur kom han fram till sin siffra? Förklarar han det nånstans?
Citera
2026-03-08, 15:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaepvagn
Träffar Irans missiler Tel Aviv eller är det bara bs och AI?

Jag syftar på alla dessa klipp som snurrar på internet där en Iransk missil blir ett tjugotal mindre missiler som Iron Dome inte klarar av att slå ut.

Svårt att veta vilket klipp du talar om, men..

Seks personer ble såret i et nytt iransk motangrep raketter mot Israel søndag. I tillegg har to israelske soldater blitt drept i Libanon.

Israelere over hele landet har måtte evakuerer til bomberom som følge av missilangrepene.

AFP-journalister hørte minst ti eksplosjoner over Israels største by Tel Aviv. Den israelske hæren (IDF) melder at to soldater er drept i kamp i Sør-Libanon.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/69ad75159853ca2437949097/seks-saret-i-iransk-rakettangrep-mot-israel

Något förefaller ha skett vid Tel-aviv. Men..är "smällarna" också sådant som Israel har lyckats skjuta ner ?

Den här nyheten presenterades kl 14.48.
Citera
2026-03-08, 15:42
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
USA kan komma ha även andra anledningar att gå in i sundet framöver om det ligger någon sanning i detta som är taget från Axios:

Det är tillräckligt dumt för att Trump skulle kunna gå med på det. Varken USA eller Iran har någon nytta av Kharg så länge Hormuzsundet är stängt. Just nu är det bara en ö med lite stränder, men även turistvärdet är långt för närvarande. Dessutom gissar jag att man primärt använder helikoptrar för att ta över Kharg och antagligen inte har någon nytta alls av krigsfartyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in