2026-03-08, 09:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Nu ör det begränsat till Holland, men det blir nog mer eller mindre kollaps av holländska aktier.
Lagen gör det i det närmaste omöjligt för vanligt folk att spara långsiktigt.
Det kommer att bli trångt i dörren med folk som skall ut från Holland.
Får se om detta sprider sig till andra länder. Norge har delvis likande regler på förmögenhet, men då mycket lägre skattesats. Det har lett till stor utflyttning av kapital och företagare.
Vet du var förmögenhetsgränsen går i Norge? Dvs. när man måste börja betala förmögenhetsskatt.
Citera
2026-03-08, 09:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Är väl snarare som så att WT Svensson sitter och skyller över allt som är fel på en påhittad europeisk övermakt därför dom inte besitter den mentala kapaciteten att förstå hur EU fungerar och rapar upp skrönor dom blivit matade av personer som Nigel Farage som ljuger och deflekterar som sin naturliga go-to.

Detta är en inhemsk lag i Nederländerna och har inte ett skit att göra med EU.
Du ser ju hur Europa utvecklas. Och det är inte i positiv riktning. EU är en byråkratisk, klåfingrig snickesnack-klubb som inte tillför något mervärde. Punkt slut.
Citera
2026-03-08, 09:52
Moderator
Diagorass avatar
Nationalekonomi --> EU
/Moderator
Citera
2026-03-08, 09:59
Medlem
EU är korruption. Bort med EU och bort med korruptionen.

"Ryssland har kommunistiska ambitioner", vad säger vi då om EU
Citera
2026-03-08, 10:02
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Hur menar du?
Olagligt att ha en plånbok för krypto?

Att ha tillgångar i en oreglerad bank ja? De kan säkert få till en sådan reglering..
Citera
2026-03-08, 10:23
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Att ha tillgångar i en oreglerad bank ja? De kan säkert få till en sådan reglering..

Jag förstår hur du tänker men samtidigt är det som att ha kontanter i sin egen plånbok.
Citera
2026-03-08, 10:38
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du ser ju hur Europa utvecklas. Och det är inte i positiv riktning. EU är en byråkratisk, klåfingrig snickesnack-klubb som inte tillför något mervärde. Punkt slut.

Så sant så. Finns väl ingen normalt funtad människa som kan tycka att EU utvecklas åt rätt håll?

Vad gäller den nederländska kapitalskatten så verkar faktiskt det nya förslaget inte vara sämre än det de haft tidigare men innan vi beklagar oss över Nederländerna måste vi se om vårt hus här hemma där ISK i praktiken fungerar som en förmögenhetsskatt. Att man dessutom frångick grundidén att den skulle följa statslåneräntan (införandet av "golven" 2016 och 2018) och att sossarna nu hotar med ytterligare försämringar för "enorma" förmögenheter över 3 miljoner kronor borde få alla varningslampor att blinka.
Citera
2026-03-08, 10:54
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Vet du var förmögenhetsgränsen går i Norge? Dvs. när man måste börja betala förmögenhetsskatt.

Om jag minns rätt så är det ca 1,6MNOK. Det egna boendet ingår inte vid beräkning av förmögenet för skatteunderlag.
Citera
2026-03-08, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Herregud läsförståelsen i den här tråden.. ni kollar på nån clickbait video på youtube och får total panik som vanligt

Holland har ju redan skattat på orealiserade tillgångar i decennier. Förr hittade staten bara på en fiktiv avkastning så man fick betala skatt även när börsen störtdök. Det är ju exakt den skiten de skrotar nu för att deras egen högsta domstol fällde det som grundlagsstridigt. Men det missade ni såklart

Det nya är faktiskt genialt. Nu skattar man bara om värdet faktiskt går upp, går din krypto ner skattar du noll och kan rulla förlusten framåt utan tidsgräns. Och ni som sitter å hyllar svenska ISK fattar uppenbarligen inte att det ÄR en skatt på orealiserat kapital där ni betalar varje år oavsett om portföljen blöder eller inte

Sen den här konspirationsteorin om att "EU är bakom allt".. det här är en intern holländsk rättsfråga. Inte ett enda annat EU-land har röstat för nåt liknande men visst fortsätt skylla på bryssel det är ju enklare än att läsa på

Fast är det inte så att med det nya förslaget som ska gå igenom 2028 (eller om det nu dragits tillbaka) så ska du skatta BÅDE på orealiserade och realiserade vinster? Vilket blir dubbelbeskattning?

Typ

Jag köper aktie för 10 kr 2030
Den går upp till 20 kr 2030
Skatten för 2030 blir 3 kr (om det nu är 30% skatt säger vi)
Men sen när du säljer du din aktie för 20 kr 2031 så skattar du vinstskatt också på 30 %, så skatten för 2031 blir 3 kr också.

Då har skatten blivit 60 % på vinsten allt som allt, eftersom du betalat 6 kr.

Är det inte så det förslaget är utformat eller har jag missförstått? Det är ju knappast så det fungerar på ISK iaf.
Citera
2026-03-08, 11:20
Medlem
Det här är ett beslut som enbart gäller Holland och bottnar i ett redan konstigt skattesystem de har haft i många år.
Skatt på inkomster, kapital och förmögenhet beslutas i huvudsak av varje medlemsstat.
Senast redigerad av raskelpoo 2026-03-08 kl. 11:23.
Citera
2026-03-08, 11:26
Medlem
Teus avatar
Citat:
Både enskilda länderna i unionen och Europa i allmänhet hade varit betydligt fattigare utan EU än vad de är nu. Sen att allt inte är perfekt är en annan fråga, men jag sväljer hellre våra brister än de i Kina eller USA.
Citera
2026-03-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag sa att silver är bra för mindre transaktioner. Guld för större.
Köpte trade dollars runt sekelskiftet för 90-100kr unset. Guld köpte jag under valutakrisen när folk inte hade pengar. Detta var runt 30 år sedan. -Jag ångrar mig inte för fem öre.

Återigen så slingrar du dig som en politiker, du har inte sagt nåt hur man skulle fixa problem med förvaring för alla vanliga människor med doms Silver.

Du har inte förklarat hur all förvaring för företag skulle lösa.

Och en annan grej också är att man kommer behöva ha massa olika sorters mynt typ 50-100 olika sorters mynt för kanske gå till affären också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in