2026-03-08, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
10 km klassiskt idag. Ingen Ebba A på plats. Det borde vara hennes förb...de skyldighet att åka VC för längdlandslaget istf att delta SkiClassic-lopp. SkiC för hon "leka" med när inte landslaget kallar.

Hon har ju inget att göra med totalen och det är bara ett lopp för henne att åka den här helgen. Det är väl bra att några andra åkare får chansen också, vi kommer snart stå inför ett generationsskifte och b-laget behöver komma ut och åka VC.
Citera
2026-03-08, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gultomte7
Hon har ju inget att göra med totalen och det är bara ett lopp för henne att åka den här helgen. Det är väl bra att några andra åkare får chansen också, vi kommer snart stå inför ett generationsskifte och b-laget behöver komma ut och åka VC.

Och i detta fall 1 år yngre Moa Lundgren som väl redan åkt ett 15 tal WC lopp bara i år.
Citera
2026-03-08, 10:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Mitt bidrag till värdelöst vetande:

Långt innan FIS ens fanns (1923) kallades skidtävlingar i Lahtis "Lahtis-spelen" eller "Salpausselän kisat" (Tävlingar i/på/vid Stängselåsen).
Åsar/formationer som inlandsisen lämnat efter sig. För runt 11000 år sedan.

Det man undrar över är var motsvarande formationer finns i Sverige?
Hallandsåsen kanske? Har väl sällan varit aktuellt med skidtävlingar där. Eller Gelleråsen?
Åsarna i södra Jämtland? Sveriges skid-Mecka.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Salpausselk%C3%A4
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Salpausselat-kartta.svg

Och visst. Jag uppskattar längdskidåkning. I dess ursprungliga form.
Skate (skridsko), sprint (brottning) och masstart (cykellopp) håller på att ta död på sportformen.
Stakning i spår utan fästvalla anser jag också vara oseriöst. Bambi i första backe/motlut/slakmota.
Jag kan tycka att skate, sprint och massatart är kul. Det jag däremot inte gillar är när de stakar sig fram hela tiden, dvs inte har valla som du skriver. Det är urtråkigt och jag ser det nästan inte som skidåkning över huvud taget.
Citera
2026-03-08, 10:35
Medlem
Alkibiadess avatar
Linn upp i ledningen naturligtvis.
Citera
2026-03-08, 10:36
Medlem
bcdefgs avatar
Linn tar som förväntat stor ledning
Citera
2026-03-08, 10:36
Medlem
bcdefgs avatar
Läge för svensk trippel idag?
Citera
2026-03-08, 10:42
Medlem
Får se hur Svahns pacing är och hur dey häller mot de seedade åkarna men lovande.
Citera
2026-03-08, 10:44
Medlem
Går säkert att åka betydligt fortare än det där men så otroligt fint hon körde Svahn
Citera
2026-03-08, 10:45
Medlem
Hur bra är Linn egentligen? Chockstart.
Citera
2026-03-08, 10:46
Medlem
Ezzelinos avatar
Kommer nog att vara väldigt få som slår Svahn i dag, om hon inte tröttnar.
Citera
2026-03-08, 10:47
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Går säkert att åka betydligt fortare än det där men så otroligt fint hon körde Svahn
Tveksam om det kommer gå så mycket snabbare, jag tror starkt på pallplats på Linn idag
Tidigt startnummer kan vara en fördel
Citera
2026-03-08, 10:47
Bannlyst
Vad är Ebba för sjuk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in