Citat:
Ursprungligen postat av
Xaiphod
Angående den här gruppchatten som folk hela tiden landar i,
De flesta som haft ett kompisgäng vet att tonen ibland kan bli rätt grov, särskilt när det finns konflikter i bakgrunden. Det är inte nödvändigtvis snyggt, men det är heller inget unikt fenomen.
Det verkar dessutom finnas en tydlig jargong mellan dem som deltar. Sådant uppstår i många slutna sammanhang där folk driver upp tonen, provocerar varandra eller ventilerar frustration. Det betyder inte automatiskt att varje formulering ska tolkas bokstavligt.
Det jag tycker är lite fjantigt i den här tråden är hur vissa behandlar lösryckta chattcitat som någon sorts ultimat sanning om människor. En privat chatt särskilt i ett kompisgäng med intern jargong är knappast ett särskilt pålitligt sätt att dra långtgående slutsatser om vad någon faktiskt tänker eller gör.
Att skriva saker i en grov jargong är en sak. Att omsätta något i verkliga handlingar är något helt annat. Det är en ganska viktig skillnad som verkar gå förlorad i diskussionen här.
Jag är i samma tankebanor som du.
Framförallt den delen med vänner.
Flera gånger har jag tänkt att de som inte förstår jargong verkar inte ha vänner på det sättet. Till och med i arbetslivet kan det vara olika jargonger som förmodligen hade engagerat flera av användare här.
I en vänskap ska man kunna prata på ett sätt som i chatten.
Vi får inte glömma att de försökte rädda Chrippa. De var jätteoroliga för hans hälsa och liv just då. Det var Chrippas vänner samt Jocke och Jackes bror.
Jacke borde aldrig släppt chatten till vare sig BG eller Chrippa. Det borde varit en chatt de själva kunde plockat fram och minnas att alla där jobbade för, just då, en god sak. Vänskap